Kia Ceed SW PHEV – enda et godt argument for ladbar hybrid

Kia Ceed PHEV 1
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Ceed SW PHEV – merk deg like godt navnet. Her kommer nemlig Kia med en nyhet som er nok et godt argument for å velge ladbar hybrid. Importøren venter da også at det blir Kia Ceed SW PHEV og crossoveren Xceed Plug-In Hybrid som sammen vil stå for mesteparten av Ceed-salget fremover.

I utgangspunktet er dette en Kia Ceed stasjonsvogn med en annerledes drivlinje. Utvendig er forskjellene små, men alle utstyrsversjoner har fått GT Line støtfanger foran og bak, og felgene er unike for Ceed SW PHEV.

«Driver only»

Innvendig er det også lite som skiller, utover enkelte PHEV-justeringer. Dette gjelder for eksempel egne instrumenter, ladeindikator på toppen av dashbordet, «driver only»-funksjon på klimaanlegget, og bryter for EV/HEV kjøremodus. Versjoner med den store skjermen (10,25 tommer) har appen UVO Connect, som sikrer at bilen alltid er på nett med f.eks. fotoboksvarsler, oppdatert oversikt over ladestasjoner og sanntids trafikkinformasjon i navigasjonssystemet. Med appen kan man også sjekke dørlåser, ladestatus på batteri mm.

Førerplassen har Kia fått godt grep på.

Grei bagasjeplass

Plassen innvendig er den samme som i Ceed SW, men bagasjerommet er en del mindre, siden hybridbatteriet er delt i to med en av delene under bagasjeromsgulvet. I praksis er volumet redusert fra imponerende 625 liter til 437 liter. Det kan høres ut som en veldig stor reduksjon, men jeg opplevde fortsatt bagasjerommet som helt akseptabelt.

Moderate ytelser

Lading av batteriet tar rundt tre timer med en Type 2-kontakt.

Som for andre elektrifiserte modeller fra Kia (og Hyundai, for den del), så er energieffektiviteten svært god. Når Kia Ceed SW PHEV Exclusive har en oppgitt elektrisk rekkevidde på 47 kilometer, så har den faktisk dét. Gitt gunstige driftsforhold, kan den etter min erfaring også tøye seg enda litt til.

Hybridløsningen i bilen bygger på en velkjent oppskrift, med en 1,6 liter bensinmotor på 105 hk og en el-motor på 60,5 hk. Systemeffekten er 141 hk og maks dreiemoment 265 Nm. Dette ligger i den moderate enden av ytelsesskalen, men gir det de fleste vil oppleve som «krefter nok». Bilen leverer 0-100 km/t på 10,8 sekunder, og har en toppfart i området 168 – 195 km/t, avhengig av dekkstørrelse og ladestatus på betteriet.

God ladedisiplin

I all vanlig bruk er dette mer enn tilstrekkelig – man trenger jo ikke hundrevis av hestekrefter for å farte sorgfritt omkring i både nærmiljø og på litt lengre turer med de fartsgrensene som gjelder og går.

For min prøvebil oppgir Kia et blandet snittforbruk på 0,15 l/mil med CO2-utslipp 33 g/km.

Dette høres selvsagt fristende, men det er viktig å være klar over at dette snittforbruket forutsetter en viss egeninnsats. Skal du få glede av «det beste fra to verdener», som ladbar hybrid faktisk er, så gjør ikke dette seg helt selv.

Først og fremst handler det om å ha god ladedisiplin, og passe på at det alltid er strøm nok på batteriet.

Mye informasjon lett tilgjengelig.

Sparsom med drivstoffet

Bruker du bilen mest til litt kortere turer, er det ikke vanskelig å ha svært lavt snittforbruk. Selv om bensintanken er liten (37 liter) kan du altså kjøre langt før du behøver å stoppe ved pumpene.

Med hyppige langturer blir det en annen sak, men også da vil du oppleve at bilen har svært god driftsøkonomi. Kia Ceed SW PHEV er særdeles sparsom med bensindråpene. Med null el-rekkevidde igjen, opplevde jeg selv å komme godt under halvliteren på mila på en 14,5 mil lang testrunde.

Les også: Kia Xceed – ladbar, litt høyere og komplett utstyrt

Mye utstyr

Helt fra rimeligste modell – Classic Edition – er dette en veldig godt utstyrt bil, med bl.a. Bi LED hovedlys, adaptiv cruise kontroll og nøkkelfri løsning. Det som skiller Exclusive ut i mengden, er først og fremst skinnseter, aluminiumspedaler, parkeringssensorer også foran, parkeringsassistent, el-betjent bakluke med håndfri funksjon, heldigitalt instrumentpanel og kjørecomputer med 12,3 tommer skjerm og panorama soltak.

Vurdert ut fra dette, ser det for meg ut som om Active med plusspakke til 392.800 kroner kanskje er det gunstigste kjøpet.

Greit baksete, men såpass med plass bør det også være.

Best på komfort

Om bilen ellers er å si at den har den samme uanstrengte lettkjørtheten som jeg kjenner igjen fra andre Kia-modeller. Om førerplassen kan det kanskje menes at sitteputen på førersetet kunne vært litt lengre, ellers er det hele velredigert og lett å finne seg til rette med.

På veien er bilen av det veldig snille slaget, uten uforutsigbare tendenser. Prioriteten ligger tydelig på komfort, men man kan «jazze» den opp litt ved å velge Sport-modus. Da blir den merkbart mer på hugget, men det er selvfølgelig grenser for hvor sportslig det kan bli med den effekten som faktisk er tilgjengelig.

Vil friste mange

Ellers fungerer det hele upåklagelig, med en veldig myk og fin dobbeltclutch-automatkasse. Støyisolasjonen virker også å være bra, det slipper ikke inn plagsomt mye støy fra hverken hjul og vei eller vindsus.

I en periode med synlig økende interesse for ladbare hybrider, tror jeg dette er en modell som vil friste mange. I sitt segment er Kia Ceed SW PHEV en god kombinasjon av det meste som hører til – greie ytelser, god plass, sparsom på forbruk og veldig godt utstyrt.

Det er fortsatt god plass til bagasje også i plug-in utgaven av Kia Ceed SW.

Kort om Kia Ceed SW PHEV:

Motor: Bensinmotor på 1,6 liter/105  hk kombinert med elmotor på 60,5 hk. Systemeffekt 141 hk, maks. Dreiemoment 265 Nm.

Drivverk: Forhjulsdrift, 6-trinns DCT dobbeltclutch automatkasse. Har det aller meste av aktuelle førerstøttesystemer.

Lengde x bredde x høyde: 4.605 x 1.800 x 1.465 mm

Akselavstand: 2.650 mm

Bakkeklaring: 140 mm

Bagasjerom: 437 – 1.506 l

Bensintank: 37 l

Egenvekt/tillatt totalvekt: 1.533/2.030 kg

Tilhengervekt m/brems: 1.300 kg

Akselerasjon, 0-100 km/t: 10,8 sek.

Toppfart: 168 – 195 km/t, avhengig av dekkstørrelse og ladestatus

Batteri: 8,90 kWh – 360 V

Innebygd lader: 3,3 kW

Ladetid, type 2-kontakt: rundt 3 t (16 A)

El. rekkevidde: 47 – 50 km (avhengig av modell)

Drivstofforbruk, blandet kjøring: 0,13 – 0,15 l/mil

CO2-utslipp: 29 – 33 g/km

Pris: Fra 354.900 kroner (Classic Edition) til 424.900 (Exclusive/prøvebil).

Les også: Kia e-Soul: Doblet rekkevidde og snill på forbruk

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com