Kia e-Soul: Doblet rekkevidde og snill på forbruk

e-Soul 1-kopi
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Nylig var jeg på tur med elbil igjen, denne gang den nye utgaven av Kia e-Soul. Her har det skjedd mye, og de mange som falt for første utgave av denne spesielle bilen, vil ikke bli mindre begeistret nå. Den viktigste forbedringen er selvfølgelig den nye batteripakken på 64 kWh. Den gir en rekkevidde som er tilnærmet doblet til 452 km (WLTP).

Sammen med denne batteripakken har Kia e-Soul en effekt på hele 204 hk. Denne motoren gir bilen meget gode ytelser, og gjør den morsom å kjøre.

Mye å spare

Bilen blir fortsatt i tillegg tilbudt med den opprinnelige drivlinjen med 136 hk og batteripakke på 39,2 kWh for dem som kan klare seg med dette. Her er det i så fall mange kroner å spare. Kia e-Soul Exclusive, som jeg kjørte, har en startpris på 365.900 kroner. Tilsvarende utstyrsversjon med 39,2 kWh/136 hk koster ca. 40.000 kroner mindre. For den som stort sett kjører relativt korte turer, og har en god hjemmelader, er det altså mye å spare her.

Les også: Kia Ceed SW – et streif av premium

Kia e-Soul god på rekkevidde og forbruk

En viktig forbedring ellers på den nye generasjonen, er et atskillig mer påkostet interiør med bedre materialvalg. Bilen har en mye mer iøynefallende front, der nye lykter er det som mest gjør susen. Litt større lengde og litt lavere høyde bidrar til at bilen ser større ut enn den faktisk er.

Rekkevidde er et kjernepunkt ved valg av elbil. Med den nye store batteripakken stiller e-Soul helt i fremste rekke her. Bilen leverer dessuten godt på forbruk. Selv uten optimal regenerering, og uten å tenke spesielt økonomisk kjøring, leverte den et snitt på 173 Wt/km. Dette omfattet motorveikjøring Drammen-Porsgrunn og retur, i tillatte hastigheter 100 – 110 km/t. Med en heller tvilsom fasong aerodynamisk synes jeg dette var oppsiktsvekkende bra.

Kia e-Soul gir eksemplarisk god in formasjon om batteritilstand og rekkevidde.

Mye påvirker forbruket

Så et annet poeng med rekkevidde. Kia oppgir 452 km WLTP, men dette betyr ikke at du faktisk kan kjøre så langt før du behøver å lade. Jeg vil tro at man bør begynne å se etter nærmeste ladestasjon når man har kjørt rundt 350 kilometer under rimelig gunstige driftsforhold.

Eksperter fraråder å kjøre batteriet helt tomt. I den andre enden av skalaen blir det anbefalt å nøye seg med å lade opp til rundt 80 prosent av kapasitet. Lading utover dette «tar bare masse tid og blir dyrt», sier eksperter jeg har rådført meg med.

Så er det flere andre faktorer som påvirker strømforbruket, og dermed rekkevidden. Temperatur, vær og føreforhold er en viktig faktor. Dette innebærer blant annet at rekkevidden i vintermånedene kan bli til dels kraftig redusert, og mer jo kaldere det blir. På fine sommerdager med tørre veier og rundt 20 grader vil du til gjengjeld oppleve rekkevidde som ligger ganske nær den oppgitte.

Vil ha «vanlig» komfort

En annen viktig faktor er din egen kjørestil. En ting å være oppmerksom på, er at forbruksøkningen for en elbil normalt er atskillig brattere enn for en fossilbil når man for eksempel øker hastigheten fra 70-80 til 100-110 km/t. Ellers gjelder mye av det samme som for bensin eller diesel – det betaler seg veldig godt å kjøre jevnt og forutseende. Premien for å unngå brå bevegelser med pedalene er stor!

Et annet poeng er hvor mye komfort du er villig til å forsake. Klimaanlegg, underholdning, varmeseter og andre strømforbrukere koster det noe å bruke.

For min del er utgangspunktet veldig enkelt: Jeg vil ha godt inneklima i bilen, og jeg vil ha nyheter og musikk tilgjengelig. Og er det kaldt, vil jeg gjerne kunne bruke sete- og rattvarme.

Et førermiljø i alle fall jeg fant meg til rette i. Du sitter høyt og har god sikt, og inn- og utstigning er bekvem.

Trivelig bil å kjøre

Mer interessant enn et absolutt tall for rekkevidde, mener jeg derfor det er med et tall for praktisk brukbar rekkevidde. Med andre ord hvor langt du faktisk kan kjøre etter lading før du må lade på nytt. Siden mange faktorer spiller inn her, er dette et tall hver enkelt må finne frem til erfaringsmessig. Men tallet vil i alle fall ikke være 452 km.

Kia e-Soul er en trivelig bil å kjøre. Man sitter høyt og har god sikt fra et bra førersete som også har gode reguleringsmuligheter. Bilen er, på godt Kia-vis, svært velutstyrt, og jeg kan i farten ikke tenke meg noe særlig å plusse på her. Det eneste måtte vært det store soltaket i glass, som gir masse lys og volum i bilen.

Kia e-Soul er godt utstyrt

Ellers er nemlig listen ganske så komplett. Bilen har blant annet ventilerte forseter, varme i baksete, head-up display (HUD), to USB-uttak i baksetet og lysautomatikk med fjernlysassistent. Andre ting mange vil verdsette er adaptiv cruise kontroll, ryggekamera, parkeringssensorer både foran og bak og trådløs mobillader. Dessuten byr den på et kjempebra Harman Kardon lydsystem.

På infotainment er naturligvis også alt i orden ellers. Speiling av mobil er mulig, musikkstreaming selvsagt også, og det er navigasjonssystem og Tom Tom Live-funksjoner.

Instrumentering mot det minimalistiske, men all viktig informasjon er der, uten forstyrrende “støy”.

App for funksjonsstyring og status

Bilen jeg kjørte var dessuten forberedt for Kia UVO Connect app. Laster du ned denne, kan du styre flere funksjoner og sjekke status på for eksempel lading fra mobiltelefonen. Du kan dessuten styre klimaanlegg og varme og bestemme hvilken temperatur du vil ha i bilen når du henter den.

Du kan også forhåndsplanlegge en reise, og sende ruten til bilens navigasjonssystem. Appen gir kjøretøystatus på en rekke punkter, viser bilens sist kjente plassering foruten sammendrag over de siste turene med opplysninger om snittfart, strekning og tidsbruk.

Større plass til bagasje

Kia e-Soul er en kompakt bil, bare litt over 4 meter lang og 1,80 bred. Den spesielle designen gir likevel gode innvendige plassforhold, med overraskende bra plass i baksetet. Bagasjerommet er ikke bilens sterkeste side, men er større enn på forgjengeren, og rommer nå 315 liter før baksetet felles ned. Da kan man få inn over 1.300 liter, og det gir jo litt å gå på når man trenger ekstra plass.

Overraskende bra plass i baksetet, og godkjent størrelse på bagasjerom.

Hurtiglader???

For en novise på elbilbruk som undertegnede, byr lading på mange overraskelser, og de færreste av dem har vært positive – så langt.

På retur fra Stathelle forleden ville jeg lade i Torp-krysset ved Sandefjord, der Fortum har hurtigladere(?).

Her var det tomt for andre elbiler, så det var bare å velge og vrake. Jeg plugget inn den to-delte hurtigladekontakten, og satte meg på kafeen med VG og en kaffekopp.

Ifølge Kia skal hurtiglader kunne gi 80 prosent i løpet av 42 minutter med 100 kW lader, eller 59 minutter med 50 kW. Jeg vet ikke hvilken kapasitet dette ladepunktet har, men «Hurtiglader» sto det klart og tydelig på søylen, så visse forventninger hadde jeg.

Les også: Kia Stinger 3,3 V6: Som å sitte hjemme i stua – i 270 km/t

Spesielt billig var det ikke…

Det jeg derimot vet, er at da jeg kom tilbake 42 minutter senere, hadde laderen levert strøm til 141 km kjøring. Ladingen startet med 99 km gjenstående rekkevidde, og nå var rekkevidden øket til 240 km. Med en pris på kr. 3,00 pr. minutt (SMS) kom regningen for denne lille energibiten på 126 kroner.

Det er altså ikke spesielt billig å bruke elbil på slike forutsetninger. Her snakker vi forbrukstall som koster atskillig mer enn for eksempel tilsvarende kjøring med dieselmotor. Omregnet gir det en km-pris på kr. 0,88, eller 8,80 pr. mil.

Selv om laderen hadde levert dobbelt så raskt, ville km-prisen fortsatt ha vært høy. Hurtiglader? Nei, ærlig talt!

Dette er selvsagt ikke noe som har med bilen å gjøre, men siden det nå var en svært så integrert del av prøvekjøringen, så må det tas med.

Noen tall, Kia e-Soul Exclusive 64 kWh:

Motor: El-motor, 204 hk. Dreiemoment 395 Nm fra 0 til 3.600 omdreininger.

Batteri: 64 kWh, 356 V, 457 kg.

Innebygd lader: 7,2 kW

Lengde x bredde x høyde: 4.195 x 1.800 x 1.600 mm

Akselavstand: 2.600 mm

Bagasjerom: 315/1.339 liter

Egenvekt: 1.682 kg

Tillatt totalvekt: 2.180 kg

Rekkevidde: 452 km WLTP

Forbruk, Wt/km: 157

Toppfart: 167 km/t

Akselerasjon, 0-100 km/t: 7,9 sek.

Garanti, hele bilen: 7 år/150.000 km

Pris: Fra kr. 365.900,-.

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com