Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Korona sender øvingskjøring til himmels

vekjring_liten
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

– I fjor sommer så vi den reneste eksplosjon av øvingskjøring på norske veier som følge av pandemien. Veldig mange begynte etter skoleslutt i juni, og fortsatte ut august, forteller kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If til Bilstoff.no.

Av Frank Williksen

Den kraftige økningen i omfanget av øvingskjøring henger sammen med den generelle trafikkøkningen, og at Norge plutselig ikke bare ble det nærmeste ferielandet for mange – men også det eneste.

Mengdetrening

– Vi venter den samme tendensen i år. Mye mer Norges-ferie vil føre med seg veldig høy aktivitet på norske veier også kommende sommer. I fjor var det først og fremst Nord-Norge som gjaldt, men det var også mye mer bilbruk til Vestlandet og Sørlandet. På mange turer ble ungdommen sluppet til bak rattet for kjærkommen mengdetrening, noe vi mener er veldig bra.

Erfaringer som høstes på veier der man ikke øver til daglig, er gull verdt. Å kjøre på andre veier og fremmede steder gir verdifull trening, uavhengig av om man kjører i Stavanger sentrum eller i Førde. Uansett opplever man andre situasjoner, og kanskje også til dels annen kjøreatferd, enn man er vant til å møte rundt hjemstedet, sier Clementz. Han oppfordrer alle bilister som ikke øvingskjører til å være snille og ta hensyn til dem som kjører med en «L» på bilen.

– Vi venter en ny hektisk sommer på norske veier, også med mye mer øvingskjøring enn vanlig, sier Sigmund Clementz i If til Bilstoff.no. (Foto: If)

Motivasjonsfaktor

– Noen har mye trening, andre har lite. Derfor er det et godt råd å passe på å holde god avstand, fastslår han.

Kunnskapen om økt aktivitet med øvingskjøring henter If fra sin gratis app «Lappen», som forsikringsselskapet lanserte for få år siden som en motivasjonsfaktor til vordende bilkjørere.

– Vi vet at mange fryder seg ved utsikten til førerkort, mens andre har en mer motstrebende tilnærming. Vi ønsket å være en positiv faktor for motivasjon, og ser at appen vår har blitt ganske populær. Den måler blant annet kjørelengde, og kan brukes til å gjøre førerprøvetester.

Når man har kjørt over 2.000 kilometer før førerprøven avlegges er det fordeler å hente. Den nyslåtte bilisten får 60 prosent bonus på sin første bilforsikring.

Uten tillegg for ung bilfører

– Nå kjøper ikke alle bil med en gang, men det er en gulrot her også: Når man har logget sine 2.000 kilometer, er det ikke noe tillegg å betale på forsikringen for bilfører under 24 år når man bruker mammas eller pappas bil, forteller Sigmund Clementz.

Han synes åpningen for mengdetrening fra fylte 16 år var en veldig god ting da den kom for noen år siden.

– Ja, det var svært gledelig.  Tradisjonelt var det mer ulykker med ferske bilførere enn det er nå. Det henger nok sammen med at man tidligere bare kunne øvingskjøre et halvt års tid før førerprøven. Nå kan man holde på i to år, og dette betyr i praksis at man får den mengdetreningen man absolutt bør ha før man gir seg ut i trafikken, sier han.

Alle slags ferier

– Appen gir oss masse nyttige data. Vi ser blant annet når folk øvingskjører, og at dette typisk topper seg i helger – spesielt søndager. Alle slags ferier er dessuten typiske øvingskjøre-sesonger, og sånn var det også vi så den eksplosjonen i aktivitet som kom i fjor sommer – og som vi altså venter en reprise på i år, sier Sigmund Clementz i If. Han legger til at det i 2020 var 21.700 unike brukere av If-appen.

Les også: …da denne franskmannen gled inn i meg bakfra

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com