Lexus UX 300e: Premium – ganske enkelt

Lexus UX300 4
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Lexus UX 300e har i fornyet versjon også fått multimediasystem med bedre funksjonalitet og større skjerm, utvidet sikkerhetsutstyr og finjustert understell. Premium-opplevelsen er den samme, solid til stede fra første gang du setter deg inn i bilen.

Av Frank Williksen

Den største endringen i dagens utgave av modellen er og blir likevel et nytt batterisystem på 72,8 kWh, som leverer opptil 450 kilometer rekkevidde under optimale forhold – opp fra maksimalt 315 kilometer i forrige utgave. Dermed blir den også attraktiv for langt flere enn tidligere, en økning med 40 prosent er svært merkbart.

50 kW

Rekkevidden henger blant annet sammen med hjuldimensjon, og det bør tilføyes at 450 km er målt med 17 tommers dekk. Med 18-tommere må man trekke fra ca. 10 kilometer på rekkeviddetallet.

Litt uvanlig er det at bilen har to ladeporter – en på høyre side for normallading og en på venstre side for hurtiglading (DC). Med sistnevnte kan den ifølge spesifikasjonene ta imot 50 kW, noe som betyr 80 minutter fra 0 til 80 prosent. Jeg ladet bare bilen på hjemmelader, og testet ikke DC-ladingen – men 50 kW er i utgangspunktet noe moderat i dag.

Et tiltalende og funksjonelt førermiljø – og Lexus har heldigvis ikke den samme paniske redselen for knapper og brytere som enkelte av de nyere merkene.

God, gammeldags tankmåler

Selv oppgir importøren et forbrukstall på 16,9 kWh/100 km. Dette er relativt bra, og stemmer også relativt godt med egne erfaringer. Det betinger imidlertid jevn og fornuftig kjøring, og tallene spretter fort i taket om man gir litt ekstra gass på motorveien. Med økt marsjhastighet synker rekkevidden fort.

Førerplassen i UX 300e henger godt med blant de beste, og det er rikelig av justeringsmuligheter for å finne «sin» optimale kjørestilling. Sikten er upåklagelig, og noe som gjør førerplassen litt spesiell for oss som har levd lengst med fossile biler, er at batteriindikatoren ser ut som en god, gammeldags tankmåler – 1/1, ¾, ¼ og tom – et hyggelig gjensyn, selv om prosentvisningen kanskje er mer nøyaktig.

Baksetet er bra, men det kan knipe med beinplassen med en sjåfør som er litt over snittet høy.

Trådløs Apple CarPlay

Det nye multimediasystemet har fått større skjermer og er mer intuitivt å bruke. Nytt er også stemmegjenkjenningssystemet. Med å si «Hei Lexus» kan du få ombordassistenten til å sette opp telefonsamtaler, styre lyd- og klimaanlegget og søke på nettet. Systemet skiller også mellom bakgrunnsstøy og kommandoer, og kan dessuten brukes til å finne parkering, ladepunkter o.l.

Skybasert navigasjon er standard med vei- og trafikkinformasjon i sanntid, og det er trådløs tilkobling til Apple CarPlay. Android Auto krever kabel. Som ventet kan bilens app styre en rekke funksjoner og gi nyttig informasjon.

Greit med viktig informasjon samlet foran føreren, og god, gammeldags tankmåler funker også for å vise gjenstående strømnivå.

Lekkert

Førerplassen og hele interiøret gir et gjennomført gedigent inntrykk, med fremragende finish i detaljene. Lekkert hele veien, fra de perforerte skinnsetene til de vakre dørpanelene. Innvendig plass er ikke blant de største i klassen.

Baksetet er tilstrekkelig, men ikke særlig mer, og har du en sjåfør som er hakket høyere enn gjennomsnittet, vil det gå merkbart ut over beinplassen i baksetet. Ellers er både bredde og takhøyde bra, og kvaliteten på setene er på Lexus-nivå. Bagasjerommet tar 367 liter.

Stille

Som SUV hører denne bilen mest hjemme i den urbane klassen, relativt lav som den er – og med forholdsvis liten bakkeklaring.

Noe av det man først legger merke til ved kjøring, er hvor gjennomført tyst det er inne i bilen. At det er en elbil, er jo selve grunnlaget her – men det er noe som heter vei- og vindstøy også, og her har virkelig Lexus lagt seg i selen. Det er spesielle deksler under bilen, effektive skjermfôringer og akustisk glass i vinduene, i tillegg til generelt forbedret lydisolasjon i karosseriet.

Tiltalende design, også fra denne vinkelen.

Flere kjøremodi

På tur byr Lexus UX 300e på høy komfort også på fjæring/demping, og generelt gode kjøreegenskaper. Til det siste bidrar selvsagt elbilens typisk lave tyngdepunkt med batteriene i bunnen.

Bilen har flere valgbare kjøremoduser. «Normal» optimaliserer balanse mellom kjøreegenskaper og rekkevidde. «ECO» økonomiserer med energien med utjevning av gassresponsen og moderering av klimaanlegget, og i «Sport» åpnes det for litt mer tut og kjør, med raskere gassrespons og mer direkte styrefølelse.

Det kan også veksles mellom flere forskjellige nedbremsingsnivåer, fra noe som føles likt det man er vant med fra en bil med forbrenningsmotor til den mer typiske elbilnedbremsingen. Funksjonen styres med en hendel bak rattet.

Respons!

Med forhjulsdrift har Lexus UX 300e en elmotor som har en effekt på 150 kW (204 hk). Med et dreiemoment på 300 Nm blir dette mer enn tilstrekkelig for bilen, selv om den har en egenvekt på noe over 1.800 kg. Akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 7,5 sekunder er i dag litt midt på treet, og toppfarten er 160 km/t. Typisk for elbilen er ellers den jevne, sugende kraftige akselerasjonen helt fra stillstand. Her snakker vi respons!

Varme og ventilasjon til forsetene, samt rattvarme, er samlet i brytere på midtkonsollen.

Har det meste

Sikkerhetssystemet i Lexus UX 300e – Lexus Safety System+ – er også oppgradert. Nytt er assistanse for sving i kryss, som ved svinging i veikryss oppdager kjøretøy og fotgjengere som krysser veien i motsatt retning. Det finnes også et kollisjonsvarslingssystem som oppdager fotgjengere om natten og motorsyklister om dagen, og en filassistent som hjelper føreren med å holde bilen midt i kjørefeltet og støtter i svingene.

360 grader kamera er til god nytte der det er ekstra trangt, og parkeringsassistenten kan hjelpe ved rygging inn i parkeringslommer. Og så er det selvsagt varsling om kryssende trafikk bak ved rygging, med automatisk bremsing når bilen står i revers.

Lett å like

For den som måtte være i tvil, så kan jeg bekrefte at Lexus UX 300e er en godt utstyrt bil ut over det som allerede er nevnt. Min prøvebil var toppen av toppen, Luxury. Det betyr for eksempel adaptive LED hovedlys som tåler sammenligning med det meste, ikke bare varme men også ventilasjon i setene, Mark Levinson premium lydanlegg, premium navigasjon og et meget bra Head-up display.

Og ja, dette er en bil det er lett å like, også fordi prisnivået fortoner seg ganske fornuftig i forhold til hva man får. Luxury-versjonen jeg kjørte koster fra 543.900 kroner, og da er det mange elbiler som gir mindre valuta for pengene enn denne. Og: Lexus UX 300e ere tilgjengelig fra 456.900 kroner (Premium), og da er både spesifikasjoner og grunnutrustning i all hovedsak den samme.

Lexus UX 300e Luxury, noen tall:

Motor: Elmotor 150 kW (204 hk), 300 Nm dreiemoment.

Drivverk: Forhjulsdrift

Batteri: 72,8 kWh

Rekkevidde WLTP: Opptil 440 – 450 km, avhengig av hjuldimensjon

Lading DC: 50 kW, 80 minutter fra 0-80 prosent (gode forhold)

Forbruk, oppgitt: 16,9 kWh/100 km

Akselerasjon 0-100 km/t: 7,5 sek.

Toppfart: 160 km/t

Lengde x bredde x høyde: 4,50 x 1,84 x 1,55 m

Akselavstand: 2,64 m

Bakkeklaring: 140 mm

Svingdiameter: 10,4 m

Egenvekt: 1.800 – 1.855 kg

Tillatt totalvekt: 2.245 kg

Nyttelast: 390 – 445 kg

Pris, prøvebil: 543.900 kroner

Pris UX 300e fra: 456.900 kroner

Les også: Byd Han – luksussedan til lavpris

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com