RSA-importerte Byd mener alvor på det norske markedet. Markedsandelen er foreløpig ikke all verden, men økningen fra forrige år er kraftig – og når nye Dolphin, og Seal, blir synlige for alvor, spørs det om ikke det virkelige gjennombruddet kommer. Og Byd kan mye, noe for eksempel flaggskipet Han beviser.
Av Frank Williksen
Når den nye kompakte SUVen Dolphin og sedanen Seal plusses på, tilbyr Byd nå en modellpalett på fem personbiler her i landet, og mer er utvilsomt i vente fra verdens største produsent av elektrifiserte biler.
Den foreløpig siste Byd-modellen jeg har kjørt, er Han – en stor lekker sedan med mye av det meste: Plass, utstyr, krefter og ytelser. Når vi plusser på rekkevidde opptil 521 km og svært høy kjørekomfort, spørs det om det finnes gunstigere bilkjøp på markedet i dag. Da tenker jeg pris i forhold til hva som leveres, for luksus-sedanen har en prislapp på 614.900 kroner, inkludert en omfattende utstyrspakke som en ekstra introduksjons-bonus, ifølge byd.no.
Med effekt som tilsvarer drøyt 500 hk og firehjulstrekk, er dette svært gunstig.
Byd Han har beholdt viktig informasjon rett foran føreren, noe jeg generelt alltid synes er best – ikke minst om det er kombinert med Head-up display.
Stor bil
Byd Han er en stor sedan, fem meter lang og drøyt 1,90 m bred. Bilen har god aerodynamikk; cd er like over 0,23. Dette bidrar sterkt til at forbruket er relativt gunstig. Fabrikken oppgir et milforbruk ned mot 1,85 kWh, noe som må sies å være bra for en så vidt stor og tung bil. For Han er ingen lettvekter, med egenvekt 2.250 kg – og tillatt totalvekt 2.660 kg. Nyttelast 410 kg levner 35 kilo til bagasje med fem personer á 75 kg med på turen. Batterivekt på nesten 600 kg krever jo sitt.
Den gode aerodynamikken kommer som følge av et svært lekkert design – lav, bred og velproporsjonert er Han definitivt. En bil mange snur seg etter.
Baksetepassasjerer får ikke bare meget gode seter, men også overdådig beinplass.
Beinplass i massevis
Det er ingen nedtur å sette seg inn heller. Interiøret er påkostet og lekkert, med flotte detaljer, og en nydelig gjennomført finish over det hele. Meget gode seter både foran og bak, og det er selvsagt både varme og ventilasjon tilgjengelig for alle. Mens vi er der, nevner jeg at det naturligvis er to USB-porter også for baksetepassasjerene. Baksetene er dessuten justerbare. Beinplass er ikke noe tema her – det er nok, i massevis.
I baksetet er det et eget panel for blant annet temperatur, viftehastighet mm (fingerrefleksene er ikke inkludert…).
360 grader kamera
Som sjåfør har du det helt utmerket bak Han-rattet, som er el-justerbart. Med 8-veis setejustering, skal fysiognomien være relativt uvanlig om man ikke klarer å finne en god kjørestilling her! Når man så er på plass, er oversikten utmerket – både ut, og over instrumenter og skjermer. Head-up display er selvsagt med, og det er dessuten svært godt kjørelys (LED) med automatikk.
Bilen har 360 grader kamera, og med parkeringssensorer både foran og bak er den relativt store bilen mer letthåndterlig enn ventet.
Også sørsidene gir et gedigent inntrykk.
Føre var!
Med en samlet effekt som tilsvarer 517 hk fra to elmotorer med henholdsvis 245 og 272 hk, sier det seg selv at det lett skjer noe når du tråkker på gasspedalen. Tråkk helst varsomt, med en akselerasjon fra 0-100 km/t på 3,9 sekunder er dette en av de raskeste sedaner på markedet, så her handler det om føre var!
Den overlegne effekten er ellers et godt grunnlag for uanstrengte langturer, der bilens meget gode komfort virkelig kommer til sin rett. Her ligger det an til lange etapper med beskjeden uttretting. En rask svipptur til Sørlandet var ingen fullgod test på dette, med ca. 50 mil tur/retur.
Innsyn til en førerplass det skal godt gjøres ikke å trives i!
Kjapp lading
Derimot ga den en skuffende opplevelse av DAB-radioen, som var beklagelig stille på ganske lange strekk, selv med stadige nyinnstillinger. Jeg tar høyde for at dette kan ha vært en eksemplarfeil, men fungerte godt gjorde det i hvert fall ikke. Når alt annet var såpass bra, la vi selvsagt ekstra godt merke til det også!
Selv på E18 med fartsgrense 100 eller 110 leverte Byd Han akseptabelt på rekkevidde, og forbruket var overraskende gunstig. Lading på Brokelandsheia gikk kjapt og greit unna, med maksimalt mottak på 120 kW. Ifølge importøren skal bilen da under gode forhold klare 30 – 80 prosent på ca. 30 minutter, og det stemte godt. Varmepumpe er, til info, standard utstyr.
Den store midtplasserte skjermen mangler ikke i Byd Han heller, og den er blant de bedre betjeningsmessig.
Mye for pengene!
Utstyrsmessig står det selvfølgelig bra til – Byd Han har blant annet panorama soltak, trådløs mobillader, oppvarmet skinnratt, adaptiv cruise kontroll, filvarsling, blindsonevarsling og automatisk nødbrems i tillegg til det som allerede er nevnt.
Dette sagt, og en prislapp på ca. 615.000 kroner, blir konklusjonen som antydet i innledningen: Dette må være det beste bilkjøpet du kan gjøre nå, sett i forhold til hva man får for pengene.
Bra med plass til å få med seg bagasjen – og ladekabler pent lagret til høyre.
Byd Han – noen tall:
Motor: To elmotorer, 180 kW (245 hk) og 200 kW (272 hk). Systemeffekt 380 kW (517 hk). Dreiemoment 700 Nm.
Drivverk: Firehjulsdrift
Batteri: 85,4 kWh
Rekkevidde: Opptil 521 km WLTP
Forbruk, oppgitt: 1,85 kWh/mil
Lading, DC: 120 kW – 30 – 80 prosent på ca. 30 minutter
Lengde x bredde x høyde: 4.995 x 1.910 x 1.495 mm
Akselavstand: 2.920 mm
Egenvekt: 2.250 kg
Tillatt totalvekt: 2.660 kg
Nyttelast: 410 kg
Akselerasjon 0-100 km/t: 3,9 sek.
Toppfart: 180 km/t
Pris: Fra 614.900 kroner.
Bagasjerom: 410 liter