Trenger du en 7-seters elbil er dette et av de beste kjøpene du kan gjøre nå – i alle fall om du klarer deg uten aller lengst rekkevidde. For bortsett fra rekkevidden, er Mercedes-Benz EQB en bil som imponerer på de fleste måter.
Av Frank Williksen
Sant og si er ikke 416 km (WLTP) mye å slå i bordet med i dag, da mange konkurrenter beveger seg stadig nærmere (eller over) 500 km. Men EQB 350 4Matic overbeviser såpass kraftig i andre disipliner at det er lett å tilgi en noe moderat rekkevidde. Her spørs det jo også litt på kjøremønster, daglig kjørelengde og lademuligheter. Og er man innafor Ola Nordmanns dagssnitt i kjøring, og kan lade hjemme, er dette en aldeles glimrende bil.
Rommelig
I modellrekken til Mercedes står EQB mellom minstemann av SUVene, EQA, og EQC. Dette blir egentlig litt misvisende i utgangspunktet, for EQB er en ganske stor og rommelig bil, noe innredningen som 7-seter bekrefter.
Bilen er drøyt 4,68 m lang og 1,83 m bred. Høyden er 1,67 m, og akselavstanden 2,83 m. Summen er en rommelig bil med god plass til både passasjerer og bagasje. Det imponerer litt at når alle sju seter benyttes, er det fortsatt 465 liter igjen til bagasje.
Som 5-seter blir det selvsagt enda mer rommelig. De to bakerste setene er da nedfelt i gulvet, og skyver man andre seterad helt fremover, har man hele 1.620 liter å boltre seg med. Andre seterad kan justeres lengdeveis hele 140 mm.
Mens vi er inne på hva man kan få med seg, nevner vi at EQB er godkjent for inntil 75 kg taklast.
Mercedes har alltid hatt et godt grep på førermiljø. Også EQB. byr på en førerplass som er ganske vanedannende…
Forbruk rundt 1,80
4Matic betyr som kjent firehjulsdrift, og i EQB er det en elmotor foran og en bak. Effekten er 215 kW (292 hk), og dreiemomentet er så høyt som 520 Nm. Dette gjør bilen både kjapp og spenstig på veien, med en akselerasjon fra stillstand til 100 km/t på bare så vidt over 6 sekunder. Toppfarten er begrenset til 160 km/t.
Ved blandet kjøring oppgir Mercedes-Benz et forbruk på 1,73 – 1,84 kWh pr. mil, noe jeg stort sett var i nærheten av de dagene jeg prøvekjørte bilen. Forholdene var gunstige, tørre veier og plussgrader.
Bilen byr på et raust baksete.
Kan ta imot 100 kW
Batteriet har en netto kapasitet på 66,5 kWh, noe som altså skal kunne levere inntil 416 km WLTP under gunstige forhold. Regn med litt mindre i praksis; de fleste ser seg gjerne om etter en lader når batterikapasiteten passerer 10 prosent på vei nedover…
På hurtigladestasjon kan EQB ta imot opptil 100 kW, og da vil bilen kunne lade fra 10 til 80 prosent på litt over 30 minutter. Men igjen: Dette er betinget av gunstige (ideelle) forhold, akkurat som for andre elbiler. Ombordladeren er på 11 kW.
Med de to bakerste setene nedfelt, blir det et ganske så rommelig bagasjerom.
Sete med kjøling
Førerplassen i EQB holder den samme høye standarden som vi har blitt vant til fra Mercedes gjennom lange tider. Bak rattet med stjernen har det alltid vært litt ekstra trivelig å sitte. Sånn er det også her, med et glimrende førersete som gir støtte på de riktige stedene og gir uanstrengt kjøring over lange etapper. Setet har også kjølefunksjon, nyttig på de varmeste dagene.
Meget god skjermløsning og svært betjeningsvennlig klimaanlegg.
Forover – og bakover
Sikten er meget bra rundt om, takket være store vindusarealer. Som vanlig hos Mercedes, har også EQB girvelgeren i en liten spak på høyre side av rattstammen – der andre er vant til å finne betjeningen av vindusviskere/spylere. Enklere kan det knapt bli: spaken oppover for å kjøre fremover, og nedover for revers.
Vindusviskere/spylere lever sammen med lysfunksjoner og retningsviser i en kombinasjonshendel på venstre side av rattstammen. Denne særegenheten vender man seg imidlertid raskt til, og det hele fungerer upåklagelig.
For den som vil ha elbil med god plass, er dette trolig et av de beste kjøpene for tiden.
Flott multimediasystem
Praktfulle skjermløsninger leverer all nødvendig informasjon oversiktlig og enkelt tilgjengelig, og de forskjellige funksjonene som styres herfra er enkle og intuitive. Radiobetjeningen, for eksempel, er noe av det beste jeg har vært borti på dette området. Og skulle man stå fast, kan man jo alltids prøve seg på MBUX-funksjonen ved å si «Hei Mercedes», og ytre sitt ønske – for eksempel «ring til….»
Det avanserte multimediasystemet hører med til bilens standard utstyr. På den listen finnes også detaljer som MB navigasjon, Keyless-Go, ryggekamera, LED high performance, adaptive fjernlys, el-bakluke, komfortunderstell og lys- og siktpakke.
Setejusteringen godt synlig og lett tilgjengelig høyt på dørpaneler er en suveren løsning.
Aktuell for mange
Min prøvebil hadde i tillegg en del ekstra utstyr – AMG Line, kjøreassistentpakke, Advanced Plus-pakke, parkeringspakke, nattpakke, panorama soltak, trådløs lading av mobiltelefon og 360 grader kamera, for å nevne det viktigste.
Prisene starter for EQB 350 4Matic på 510.800 kroner for en rimelig bra utstyrt bil. Likevel vil det nok fort falle på ekstrautstyr for noen titusener i tillegg, som for min prøvebil, som endte på ca. 607.000 kroner. Mye penger – men fortsatt konkurransedyktig i dette segmentet, og uten tvil en elbil mange vil vurdere.
Noen tall, Mercedes-Benz EQB 350 4Matic:
Motor: Elmotorer ved for- og bakaksel, 215 kW (292 hk). Dreiemoment
Drivlinje: Firehjulsdrift, automatgir. 4 kjøreprogrammer
Batteripakke: 66,5 kWh
Maks ladeeffekt DC: Opptil 100 kW (10 – 80 prosent på ca 32 minutter)
Ombordlader: 11 kW
Rekkevidde: Opptil 470 km WLTP
Forbruk: 1,73 – 1,84 kWh/mil (oppgitt, egen erfaring ca. 1,90 kWh/mil)
Lengde x bredde x høyde: 4,68 x 1,83 x 1,67 m
Akselavstand: 2,83 m
Antall plasser: 7 seter, de to bakerste egnet for barn opptil 1,65 m høyde.
Egenvekt: 2.100 kg
Tillatt totalvekt: 2.580 kg
Akselerasjon, 0 – 100 km/t: 6,2 sekunder
Toppfart: 160 km/t
Priser: Prøvebil som beskrevet ca. 607.000 kroner (grunnpris, EQB 350 4Matic 510.800,-). Grunnpris EQB fra kr. 468.800+,- (EQB 250).
Les også: GLS 400d: Mercedes-Benz store SUV topper det aller meste