Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Mitsubishi blir – ny Eclipse Cross tar opp arven fra Outlander PHEV

OK Eclipse Cross 7
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Sjokkmeldingen sist sommer om at Mitsubishi var på vei ut av Norge og Europa skapte rimeligvis uro hos både kunder, importør og forhandlere. Nå ser det ut til at bilmerket likevel blir værende på det norske markedet. Det viser meldingen om lansering av ny Eclipse Cross ladbar hybrid, som skal være på plass hos norske forhandlere tidlig i år.

Av Frank Williksen

Jeg har tidligere ment at Eclipse Cross har vært en undervurdert modell. Dette kan det bli en forandring på nå, når bilen kommer i PHEV-utgave og med en veldig synlig oppgradering både inn- og utvendig. I tillegg sørger firehjulsdriften (S-AWC) for god fremkommelighet og kontroll også på vanskelig føre.

Utvendig er det forandringer både på front og hekk, blant annet med en nydesignet bakluke som bedrer sikten bakover.

Utvendig design jeg tror de fleste kan leve godt med. 

Mye å leve opp til

Den nye utgaven av Eclipse Cross bygger videre på suksessen med Outlander PHEV, som er verdens mest solgte plug-in hybrid. Den har fått samme twin-motor 4WD PHEV-system. Systemet er naturligvis modifisert spesielt for størrelsen og vekten for Eclipse Cross-understellet. Så får vi se om etterfølgeren klarer å leve opp til samme suksess som forbildet.

Ulike kjøremodus

Drivlinjearkitekturen består av to kraftige elektriske motorer, en foran og en bak, i tillegg til fremdriftsbatteri med god kapasitet og en 2,4 liter bensinmotor. Til sammen gir dette effekt nok til gode ytelser. Systemet tilpasser seg automatisk over tre ulike kjøremodus – EV, seriehybrid eller parallellhybrid. I EV-modus drives de elektriske motorene med strøm fra fremdriftsbatteriet. I seriehybridmodus brukes bensinmotoren til å generere strøm til elmotorene som igjen sørger for fremdrift, og i parallellhybrid modus brukes bensinmotoren til fremdrift sammen med elmotorene. Modusene skiftes sømløst og automatisk, avhengig av gjenværende batterikapasitet, kjøreforhold og kjørestil.

Førermiljøet ser konvensjonelt ut – og oversiktlig.

Enklere betjening

Innvendig lover Mitsubishi at et nytt sort interiør med sølvfarger og lys grå skinnseter skal gi et sofistikert utseende. Dørlistene samsvarer med setenes farge.

Bilen har fått et nytt 8-tommers smarttelefonlink-lydanlegg (SDA) som standard utstyr. Dette skal gi føreren bedre oversikt over informasjonen, og enklere betjening. Skjermen er flyttet nærmere føreren og passasjeren i forsetet for enkel bruk, og har nå volum- og dreieknapper for rask og enkel betjening. Berøringsplaten som tidligere ble brukt til flere funksjoner er fjernet for å gi mer lagringsplass i midtkonsollen.

Den nye utgaven av Eclipse Cross har fått en bedre designløsning på hekken enn forgjengeren.

Trekker 1.500 kg

Den nye modellen har fått et fremdriftsbatteri på 13,8 kWh, noe som gir en elektrisk rekkevidde på 45 km WLTP.

Den nye SUV-en fra Mitsubishi er 4,55 m lang og 1,81 m bred. Høyden er 1,69 m, og akselavstanden er 2,67 m. Bilen har en egenvekt på ca. 1.900 kg, mens tillatt totalvekt er 2.425 kg. Den kan dra tilhenger med brems på 1.500 kg.

Akselerasjon 0-100 km/t er oppgitt til 10,9 sekunder, og toppfarten er 162 km/t. Mitsubishi oppgir et forbruk (vektet, WLTP) på 0,2 l/mil.

Prisene starter på kr. 449.900,- (Invite), mens toppmodellen koster fra 499.900,- (Instyle+).

Les også: Mitsubishi Eclipse Cross: Hvorfor er ikke flere interessert i denne?

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com