Toppfoto: Slik så bilen ut som ny. Foto: ARCHIVIO LUCE
Mussolini, om hvem mye kan sies, hadde i alle fall sans for biler. Et sterkt bevis på dette er nå under gjenoppbygging hos spesialistene hos Thornley Kelham i Cotswold i England.
Her har mange ikoniske klassiske biler gjenoppstått som Fugl Føniks fra asken. Slik vil det sikkert gå også med den italienske diktatorens Alfa Romeo 6C 1750 Super Sport med chassisnummeret 6C0312898. Samtidige dokumenter viser at bilen ble levert 13. januar 1930 til Supremo Eccellenza il Cav. Benito Mussolini.
Motorsport-Mekka
Det finnes også filmer og foto fra den tiden som viser Mussolini kjøre denne spesielle bilen. Etter flere eierskifter, ble bilen sendt til Asmara i Eritrea i 1937. Dette var den gangen italiensk territorium, og et område spesielt berømt for motorsport.
Nå skal bilen tilbake til original stand, og hos Thornley Kelham er man åpne på at dette er bedriftens mest utfordrende prosjekt hittil. En ting er de tekniske utfordringene, noe annet bilens ekstraordinære historie, etter at den ble levert til «Il Duce» for 60.000 Lire i januar 1930.
Det er en stor jobb som må gjøres her. Foto: Thornley Kelham
Suksess-modell
På sin tid var Alfa Romeo 6C 1750 Super Sport en av de mest populære og mest suksessrike sportsmodellene. Hele 13 slike deltok i legendariske Mille Miglia i 1929. Ikke mindre enn åtte fullførte – sju av dem blant de ti beste, inkludert totalvinner og tredjeplass. Bilene ble bygget som kjørbare chassis, og ble deretter gitt karosseri hos for eksempel Carozzerie touring Zagato eller Stabilimenti Farina.
Thornley Kelham har klart å oppspore svart/hvitt fotos tatt 29. april 1931, som viser Mussolini bak rattet i bilen. Det er også funnet samtidige filmopptak som hjelper ytterligere med å fastslå bilens opprinnelige fremtoning.
Farina-karosseri
Ved å forstørre ett av disse bildene kunne man endelig fastslå at denne bilen var bygget opp hos Stabilimenti Farina. Karosseriet har senere blitt strippet ned til den racing-orienterte versjonen det fremstår i nå. Disse forandringene ble utvilsomt gjort mens bilen var i Eritrea, som en tilpasning til deltakelse i billøp. Denne fremtoningen hadde bare få likhetstrekk med den vakre Farina-kreasjonen som bilen var født med.
Som italiensk koloni fristet Eritrea mange unge italienere med bilsport-ambisjoner til å ta med seg bilene sine og flytte til det afrikanske landet. Her var målet å delta i bakkeløp og gateracing som Coppa di Natale og Coppa Governatore.
Det er en jobb å gjøre med interiøret også… Foto: Thornley Kelham
Vil ta tusenvis av timer
Da Thornley Kelham inspiserte bilen første gang i USA, hadde den fått en uoriginal grill, og svært lite var igjen av originale karosserideler. Understellet, bakakselen og girboksen var imidlertid fortsatt bilens originale deler.
Det er bilens nye eier som har gitt Thornley Kelham oppdraget med å bringe den tilbake til original stand. Dette vil kreve tusenvis av timer fra bedriftens 35 høyt kompetente medarbeidere.
– Vi har gjort mange utfordrende restaureringer allerede, men dette er nok den største testen vår hittil, sier Simon Thornley, en av grunnleggerne.
– Det er en stor utfordring å bringe denne bilen tilbake til den stand den hadde da den forlot Stabilimenti Farina. Dette krever både omfattende research og innhenting av data, og tusenvis av arbeidstimer for våre dyktige håndverkere. Bilhstorie som dette må tas vare på, og vi er stolte over å få være med på å skrive det siste kapittelet i denne fascinerende historien, sier Thornley.
Les også: I Malaga? Ta deg tid til Museo Automovilistco y de la Moda!