Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Mustang Mach-E blir Fords mest solgte bil i Norge neste år

Mack-E 04retusjert 3
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

– Salget av nye Mustang Mach-E har vært svært bra siden vi åpnet for bestilling av vår nye helelektriske SUV, sier informasjonssjef Anne Sønsteby hos Ford-importøren.

Hun forteller at den mest populære varianten hittil er modellen med firehjulstrekk og rekkevidde på 540 km (AWD Long Range), mens nummer to er den bakhjulsdrevne varianten av Mustang Mach-E med rekkevidde opptil 610 km.

Av Frank Williksen

De mest populære fargene på Mustang Mach-E så langt er for øvrig spenstige Rapid Red og Shadow Black.

– Et stort flertall av de som har bestilt bilen til nå, har også valgt å bestille med en av teknologipakkene, sier Anne Sønsteby videre.

Teknologipakke inneholder utstyr som B&O lydsystem med 10 høyttalere, handsfree bakluke, intelligent parkeringsassistent og 360° kamera.

Teknologipakke + byr i tillegg på bl.a. 8-veis elektriske forseter med minne og panorama glasstak.

En fin førerplass, der Tesla-inspirasjonen for øvrig er tydelig. (Foto: Ford)

Går ikke ut med tall

– Forventningene er store?

– Ja, vi har sagt helt siden lanseringen at Mustang Mach-E står for noe helt nytt i elbilsegmentet i Norge. Den har elektrisk rekkevidde opptil 610 km, er tilgjengelig med firehjulsdrift fra start, byr på god plass og knallbra pris. Alt dette gjør at vi mener den nye elbil-SUV-en blir en game changer. Det er tydeligvis mange nordmenn også enig i.

– Hvor mange da?

– Responsen har vært svært god, slik vi egentlig hadde forventet. Vi hadde mange tusen på listen med forhåndsordre, men nøyaktig antall går vi ikke ut med, sier Sønsteby og er klar på konklusjonen:

– Ja, nye Mustang Mach-E vil utvilsomt bli Fords mest solgte bil i 2021, sier hun.

Bra med ekstra plass her. (Foto: Ford)

Fra 412.000

Med priser fra 412.000 kroner, og mulighet for både firehjulstrekk og bakhjulsdrift, har flere tusen nordmenn forhåndsbestilt den nye helelektriske Ford SUV-en.

– I en tid hvor mange har økt prisene sine, er vi svært fornøyde med å kunne tilby de samme gode prisene som da vi lanserte Mustang Mach-E i Oslo i november i fjor. Leveringene regner vi med å starte tidlig i 2021, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Noen priseksempler

– Mustang Mach-E Standard Range, rekkevidde opptil 440 km, fra 412.000 kroner.

– Mustang Mach-E med den lengste rekkevidden (610 kilometer) og bakhjulsdrift, fra 463 400 kroner.

– Med firehjulstrekk og 400 km rekkevidde vil Mustang Mach-E koste fra 482.000 kroner.

– Med firehjulstrekk og rekkevidde 540 km vil prisen være fra 544.000 kroner.

Opptil 346 hk og 0 – 100 på 5,8 sekunder

Nye Mustang Mach-E kommer med to forskjellige batteristørrelser, Standard Range og Long Range.

Varianter med Standard Range-batteriet vil ha en bruttokapasitet på 75 kWt (netto: 68 kWt) og levere en effekt på 269 hk både med bakhjulsdrift og firehjulstrekk.

Long Range-varianten vil ha en brutto batterikapasitet på 99 kWt (netto: 88 kWt). Den vil ha en effekt på 290 hk med bakhjulsdrift, og hele 346 hk med firehjulstrekk.

Akselerasjon 0 – 100 km/t går unna på mellom 5,8 sekunder og 7 sekunder, avhengig av batteripakke og drivlinje.

Her kan man vel snakke om å ta seg ut til sin fordel med sin bakdel? (Foto: Ford)

Lader 119 km på 10 minutter

Mustang Mach-E kan lade hele 119 km på bare ti minutter med en Long Range-variant med bakhjulsdrift. Med firehjulstrekk og Long Range kan du lade 107 kilometer på samme tid. Long Range (både bakhjulstrekk og firehjulstrekk) kan lades fra 10 til 80 % på 45 minutter, mens Standard Range (både bakhjulsdrift og firehjulstrekk) kan lades fra 10 til 80 % på 38 minutter.

Frakt av ski og sykler

Ford Mustang Mach-E har tre kjøremodus: stille, aktiv og utemmet. Kjøredynamikken og bilens understell er tilpasset den ønskede kjørestilen. Både styringen, regenereringen, lysene i kupeen, lyden og de heldigitale skjermene skifter karakter etter hvilken kjøremodus som velges.

Nye Ford Mustang Mach-E vil klare en tilhengervekt på 750 kilo. Ettermontering av skiluke mellom bagasjerom og baksete vil også etter all sannsynlighet bli mulig, og det vil bli utviklet smarte løsninger for ski- og sykkelstativ for montering på hengerfestet. Maks. kuletrykk ved bruk av tilbehør på Mustang Mach-E vil være 75 kilo.

Les også: Ford Kuga ST Line – ladbar hybrid som imponerer

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com