Koreanske Hyundai Motor Group, som omfatter både Hyundai, Kia og Genesis, utvikler nå en ny elbilplattform som kan bygges i et utall modeller fordi den inneholder en frittstående batteripakke på midten og driv-enheter i hver ende.
Av Stein Bekkevold
Bilen kan altså enkelt bygges også for 4WD, eller bare med drift bak eller foran. Batteripakken skal gi rekkevidde per lading på 500 km og skal kunne lyn-lades til 80 prosent kapasitet på 18 minutter.
Batteripakken kan lades med 400 eller 800 volt system.
Plattformen gir plass til så kraftige driv-enheter at akselerasjon 0-100 km/t kan gjøres unna på 3,5 sekunder om det haster, og toppfarten skal komme opp i 260 km/t – hva man nå skal med det…
Hyundai Motor Group regner med å bygge 23 ulike modeller på plattformen, og vil i 2025 bygge en million elbiler årlig. Plattformen går i bruk alt neste år, og første modell vil bli IONIQ 5, som kommer tidlig i 2021. Kias første helelektriske bil med den nye plattformen vil komme i 2. halvår 2021.
Les også: Elbil-satsing hos Kia: Skal ha 11 el-modeller innen 2025