Dersom du er på jakt etter en stor SUV, og har en liten million å bruke på formålet, så kan jeg på det varmeste anbefale Mercedes-Benz GLE 350 de AMG plug-in. Puh! Langt navn, men så er det også særdeles mye bil! GLE forteller at dette er SUV-versjonen (GL) av E-Klasse, 350 de forteller om dieselmotor og ladbar drivlinje, AMG bekrefter at bilen er stylet som de mest påkostede og motorsterke Mercedes-modellene – og plug-in bekrefter at vi har å gjøre med en ladbar hybrid.
Så vet vi det…
Stor – og praktisk
GLE er en av de virkelig store SUVene på markedet. Bilen er hele 4,92 m lang og 2,02 m bred, og høyden er 1,80 m. Altså ikke drømmebilen for den som har litt vegring for parkeringshus. Men størrelsen betyr også massevis av plass – et fyrstelig baksete og et bagasjerom som ikke bare har flatt gulv og et volum på solide 630 liter, men som også har en bakluke med stor åpningsbrede. Legges baksetene ned, øker for øvrig volumet helt opp til 1.950 liter.
Førerplassen i en Mercedes-Benz er det vanligvis lite å utsette på. Slik er det også med GLE 350 de – alt stemmer. Foto: Frank Williksen
Det oser kvalitet
Førerplassen er forbilledlig. Et glimrende sete støtter der det skal, og justeringsmulighetene bør dekke de fleste størrelser og fasonger uten problemer. Dette gjelder selvsagt også passasjersetet foran. Skikkelig SUV-høyde gir gode pluss til sikten, og det du ikke selv ser med vinduer og speil, sørger avanserte førerstøttesystemer for å fortelle deg noe om – i god tid.
Apropos fortelle – den store skjermen som dekker en brorpart av dashbordet i bredden imponerte både med design og informasjonsbredde. For en som er oppfostret med biler som stort sett hadde speedometer, tank- og temperaturmåler, blir det nesten i overkant mye informasjon å forholde seg til. Men misforstå meg rett: Etter et ganske overveldende førsteinntrykk, oppdager man raskt hvor bra denne løsningen faktisk er.
Interiøret oser i sin helhet kvalitet ned i de minste detaljene, og minner hele tiden om at man sitter inne i en av de mest påkostede bilene som serieproduseres i noe antall. Av utstyr mangler heller ingen ting. Prøvebilen har en grunnpris som starter på 830.900 kroner, men med tilleggsutstyr ender prislappen på 1.086.000 kroner. Ekstra utstyr for 255.000 kroner gjør inntrykk, og jeg kan ikke tenke meg noe som helst jeg savnet.
Skjermløsninger er det mange forskjellige av i dag. Jeg synes Mercedes også her har funnet en løsning av høy klasse. Foto: Frank Williksen
Effekt nok
Det er ikke vanskelig å finne ladbare hybrider i premiumsjiktet som byr på høyere effekt enn Mercedes-Benz 350 GLE de. I prøvebilen sitter en 4-sylindret dieselmotor med 143 kW (194 hk), som jobber sammen med en el-motor på 100 kW (136 hk). Summen blir en systemeffekt på 235 kW (320 hk) og et dreiemoment på 700 Nm.
Selv om bilen er både stor og tung, er det effekt mer enn nok. Å gjøre 0-100 km/t på 6,8 sekunder duger i massevis, og en toppfart på 210 km/t tror jeg også de fleste lever greit med…
Bilen har en oppgitt elektrisk rekkevidde på opptil 90 – 99 kilometer, og den er reell nok. Med en ideell kjøresyklus, der hybridsystemet kommer optimalt til sin rett, oppgir fabrikken et vektet forbruk på rundt 0,1 l/mil. Når hybridbatteriet var tomt, noterte jeg et snittforbruk ved blandet kjøring på ca. 0,72 l/mil. Også dette er svært så akseptabelt for en så stor og tung bil.
Til distribusjon av kreftene til alle fire hjul byr Mercedesen på en nydelig 9G-Tronic 9-trinns automatgirkasse.
Baksete med plass i massevis. Foto: Frank Williksen
Uanstrengt på langtur
Veiegenskapene står i stil til resten. Et avansert understell og valgbare kjøremodus åpner for mange muligheter. Understellet er senket, men naturligvis er ikke dette noen sportsbil, selv om den også trives godt med litt pådrag. Til gjengjeld er komfort-potensialet skyhøyt, spesielt for de virkelig hyggelige langturene. Luftfjæring er og blir luftfjæring; det blir litt «flygende teppe-opplevelse». For å hjelpe på litt ekstra, motarbeider understellet aktivt unødig krengning.
Til komfort-opplevelsen hører også et særdeles velavstemt og effektivt klimaanlegg, Burmester Surround, og 6-veis elektrisk justerbare bakseter.
Mercedes-designerne har mye bra for seg – og mange gode idéer. Plasseringen av kontrollene for setejustering på dørsiden er genialt. Foto: Frank Williksen
Det meste er best
En kort oppsummering om denne bilen er enkel – det meste er i kategorien «best». Jovisst er en drøy million mye penger, men så skal det virkelig tilføyes at Mercedes-Benz her leverer skikkelig for pengene. Og kutter man litt i utstyrshavet, så har man nok en høyst brukbar GLE 350 de godt under millionen også…
For den som trenger en så stor bil med så mye plass, er dette virkelig et alternativ å vurdere, drømme om – eller begynne å spare til.
For andre kan størrelsen være litt begrensende, for dette er ikke en hendig og praktisk bybil, som smetter uanstrengt frem der det er ekstra trangt. Det er den selvsagt heller ikke utviklet som. Da kan Mercedes som alternativ by på modeller som GLC, GLB eller GLA. Men mer om dem senere…
Bagasjerommet har skikkelig størrelse. Foto: Frank Williksen
Kort om Mercedes-Benz GLE 350 de AMG plug-in:
Motor: 4-sylindret diesel 2,0 liter, 143 kW (194 hk) + el-motor 100 kW (136 hk). Systemeffekt 235 kW (320 hk), dreiemoment 700 Nm
Drivverk: 4Matic firehjulsdrift. 9-trinns 9G-Tronic automatgirkasse. Alle førerstøttesystemer.
Lengde x bredde x høyde: 4,92 x 2,02 x 1,80 m
Akselavstand: 2.995 mm
Tilhengervekt m/brems: 3.500 kg
Egenvekt/tillatt totalvekt: 2.580/3.260 kg
Bagasjerom: 630/1.950 liter
Ladbar hybrid:
El rekkevidde: Opptil 90-99 km
Ladetid, ca: 3,5 timer (7,4 kW)
Batterikapasitet: 31,2 kWh
Forbruk: 0,11 – 0,07 l/mil
Akselerasjon, 0-100 km/t: 6,8 sek.
Toppfart: 210 km/t
Drivstofforbruk, blandet kjøring: 0,77 – 0,68 l/mil (opplevd: 0,75 l/mil)
CO2-utslipp: 202 – 178 g/km
Pris, fra og pris prøvebil: Fra kr. 830.900,-. Prøvebil som beskrevet 1.086.000,-.