Mercedes-Benz GLB: Alt stemmer – unntatt én ting

Mercedes-Benz GLB, galaxyblau 

Mercedes-Benz GLB, galaxy blue
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

På et ikke-elektrifisert marked er jeg rimelig sikker på at den nye Mercedes-Benz GLB ville blitt en stormende suksess. Slik det norske markedet ser ut nå, er jeg mindre sikker på salgstallene for den nye modellen som nettopp kom i salg.

Årsak: Bilen leveres kun med fossile drivlinjer – rene bensin- og dieselmotorer. Ikke én modell er ladbar, og da blir tungt. Siste måned sto fossile modeller for bare rundt 17 prosent av nybilregistreringene, så det er stadig mindre å dele på for dem som selger bensin- eller dieselmodeller.

Les også: Ladbare hybrider: Mercedes-godbiter som vil friste mange!

Premium

Synd er det, for bilen er helt riktig på de fleste måter. Bilen er en kompakt SUV, og SUV skal jo «alle» ha. Den kan leveres med inntil syv seter, og prisen starter på 486.000 kroner. Nå vil nok de fleste biene som blir levert ligge nærmere 600.000 enn 500.000, selv med dette utgangspunktet.

Men likevel – her får man premium hele veien, og jeg vil tro at bensinmotoren med 163 hk i grunnmodellen holder langt for de aller fleste. Den leveres da med ren forhjulsdrift.

 

Syvseter

GLB er den første kompakte Mercedes-modellen som blir tilbudt med tre seterader. De bakerste setene gir plass til to passasjerer på inntil 1,68 m høyde. Sikkerheten er høyt prioritert også for disse to, med uttrekkbare hodestøtter, beltestrammere, kollisjonsputer for sidevinduene og Isofix. Det siste betyr at man kan feste totalt fire barneseter på en trygg måte i GLB.

Det er kopp/flaskeholdere mellom de to bakerste setene også, foruten hver sin USB-port.

Når tredje seterad ikke brukes, senkes setene flatt ned i gulvet.

Variabel kraftfordeling

Interiøret er det samme som i den nye kompaktfamilien, med widescreen-cockpit og MBUX (Mercedes-Benz User Experience).

Bilen har adaptive Multibeam-LED lykter med lysautomatikk.

Den som velger bilen med 4Matic firehjulsdrift, får også variabel momentfordeling. Dette betyr at man i kjøremodus Eco og Comfort får en fordeling av kraften på 80:20 (foraksel: bakaksel), mens dette i Sport-modus endres til 70:30. Med Off-road-pakken utvides dette med en ekstra kjøremodus som fordeler 50:50. Skjermen viser samtidig ulike helningsvinkler og annen relevant informasjon som hjelper føreren.

Samme systemer som S-Klasse

Som resten av kompaktfamilien, har også GLB de samme førerassistansesystemene som finnes i S-Klasse. Økt datakraft og nye sensorer som gjør det mulig å «se» opptil 500 meter forover, gjør at bilen kan «kjøre selv» i kø og på motorvei. Systemet bruker også kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i mange situasjoner. Dette kan være å tilpasse farten før svinger, veikryss og rundkjøringer.

I første omgang blir GLB tilgjengelig med fem bensin- og dieselmotorer. Alle har gode ytelser og hyggelige forbrukstall felles.

Dette er programmet:

GLB 200: 1,3 liter bensin, 163 hk. 7-trinns DCT automatisk girkasse – fra kr. 486.000,-

GLB 200 d: 2,0 liter diesel, 150 hk. 8-trinns DCT automatisk girkasse – fra kr. 510.000,-

GLB 200 d 4MATIC: 2,0 liter diesel, 150 hk. 8-trinns DCT automatisk girkasse – fra kr. 546.000,-

GLB 220 d 4MATIC: 2,0 liter diesel, 190 hk. 8-trinns DCT automatisk girkasse – fra kr. 572.000,-

GLB 250 4MATIC: 2,0 liter bensin, 224 hk. 8-trinns DCT automatisk girkasse – fra kr. 619.000,-

AMG GLB 35: 2,0 liter bensin, 306 hk. 8-trinns DCT automatisk girkasse – fra kr. 775.000,-

Les også: Mercedes-Benz 219 1958: Det raslet og skranglet der foran

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com