Når firehjulstrekkeren Peugeot 3008 GT Hybrid4 ruller inn tidlig neste år, får Peugeot-forhandlerne et knallsterkt kort på hånden. Endelig kan de tilby en veldig attraktiv ladbar variant – og det av en modell som allerede er en suksess i fossile utgaver.
Siden lanseringen av nye 3008 i 2016 har nemlig Peugeot solgt godt over 700.000 biler av modellen. Den er dessuten markedsleder i sitt segment i mange land.
Peugeot 3008 SUV: Får alt for lite oppmerksomhet
Peugeot 3008 GT Hybrid4: 300 hk
Også i Norge har Peugeot 3008 høstet mange superlativer og fått skryt i lange baner, både av fornøyde kunder og i media. Jeg har selv kjørt bilen ganske nylig, både i bensinutgave med 3-sylindret motor med 130 hk, og senere med tilsvarende effekt og diesel. Bensinmodellen skrev jeg om tidligere i sommer, og snart kan du lese om erfaringene mine med dieselen også.
Selv om 3008 har vært en viktig modell for Peugeot her i landet også i fossile utgaver, er det ingen som tviler på at salgstallene ville blitt helt annerledes med konkurransedyktige ladbare hybrider. Det kommer altså nå.
Først ut er den råsterke 3008 GT Hybrid4 med firehjulsdrift. Den har en systemeffekt på hele 300 hk. Dette er summen av en bensinmotor med 200 hk, og to el-motorer forn og bak, hver med 110 hk. Dette blir en svært kjøreglad utfordrer, som leverer 0-100 km/t på raske 5,9 sekunder!
Peugeots i-Cockpit er en genial løsning som gjør head-up display overflødig.
Leveres bare som GT
Som ladbar hybrid har den en rent elektrisk rekkevidde (WLTP) på hele 59 kilometer. I tillegg er det oppgitt et CO2-utslipp på pene 29 g/km, og et forbruk per mil på 0,13 liter. Forbrukstallet tror jeg det er lurt å ta med en god klype salt, også for den ladbare Peugeoten. Tallet er naturligvis fullt oppnåelig på enkeltturer, men å komme ned mot dette over tid tror jeg skal godt gjøres.
Bilen har ellers en 8-trinns automatgirkasse. Batteriet har en kapasitet på 13,2 kWt og lades opp på 1 time og 45 minutter via normalladeinntaket på 7,4 kW. Firehjulsdriften er alltid tilgjengelig, og sikrer god fremkommelighet under alle forhold. Det er 4×4 også i rent elektrisk modus. Bakakselen er en avansert multilinkløsning som skal sikre gode kjøreegenskaper og høy komfort.
Peugeot 3008 GT Hybrid4 blir bare levert i utstyrsnivå GT. Det betyr blant annet alcantara setetrekk og pyntelister i eik, foruten samme generasjon førerassistansesystemer som nye 508.
Modellen får snart etter lanseringen følge av ytterligere en ladbar hybrid. Dette blir en 3008 med forhjulstrekk og 225 hk systemeffekt. Den vil ha en turbomotor med 180 hk og en el-motor med 110 hk.