Peugeot 3008: Rent og rimelig med 130 hk diesel

Jeg har i alle år vært en sterk tilhenger av munnhellet «seeing is believing». Det er liksom lettere å tro på det man opplever selv. Slik er det også med testing av biler. Én sak er hva en importør sier om bilens forbruk og øvrige egenskaper; noe helt annet å hente ut faktiske data gjennom egen prøving.

Derfor bruker jeg gjerne bil på jobbreiser over hele Sør-Norge, og litt nordover, og ellers til de fleste mål i Norden og Nord-Europa. Det er på de lange turene en bils egenskaper kommer tydeligst til uttrykk!

Dette var bakteppet da jeg for noen uker siden skulle gjøre en jobb i Bergen. Bilen som skulle prøves akkurat da, var en Peugeot 3008 med 130 hk dieselmotor og GT Line utstyrsnivå.

Lavt forbruk, lave utslipp

Bilvalget var ikke tilfeldig. Jeg har lenge ment at i den kollektive norske elbil-tåka, er dette en av mange glimrende fossilmodeller som får alt for liten oppmerksomhet. En moderne dieselbil på dagens Euro 6 nivå, med AdBlue, er miljøsnill nok til at biltypen vil være en viktig bidragsyter til at de nærmeste årenes utslippsmål faktisk kan bli nådd, uten at det ser ut til at veldig mange har fått med seg dette.

Peugeot 3008 1,5 Blue HDI 130 hk har lavt forbruk med tilhørende lave utslipp av CO2 – og NOx-problematikken kan man stort sett glemme.

Dette er en kjempebra førerplass, ikke minst liker jeg veldig godt i-Cockpit løsningen.

Snakk om rekkevidde!

Det var tidlig september med oppholdsvær og hyggelige temperaturer da jeg satte kursen for Bergen. Som kjent fører mange veier til vestlands-hovedstaden. Til Bergen valgte jeg Hemsedalsfjellet, som jeg synes er en veldig kurant og effektiv fjellovergang.

Hjemover falt valget på Aurland-Hol, som også er effektivt, men med langt mer dramatiske omgivelser. Så får Hardangervidde og -bru, og E16, bli en annen gang…

Da jeg startet fra Drammen var tanknivået mellom full og ¾. I Hemsedal valgte jeg å sjekke gjenstående rekkevidde. Det var en beroligende beskjed som kom: 680 kilometer. Med litt fornuftig kjøring ville jeg altså tilnærmet kunne kjøre både videre til Bergen og helt hjem igjen på samme tank!

Peugeot 3008 GT Hybrid4: Råsterk, 4×4 og god el-rekkevidde

Midt på treet

Medregnet noe kjøring i Bergen og omegn, endte hele kjøreturen min på totalt drøyt 1.170 kilometer. På denne strekningen med krevende fjelloverganger, og uten spesielt fokus på økonomisk kjøring, ble fasit på dieselforbruket 0,46 l/mil. Dette må sies å være meget gunstig, selv om Peugeot selv opererer med et snittforbruk ved blandet kjøring på 0,41 l/mil.

Dieselmotoren på 1,5 liter med 130 hk står godt til Peugeot 3008. Et viktig bidrag er naturligvis et maks. dreiemoment på gode 300 Nm. Selvfølgelig er den ingen rakett. 0-100 km/t går på 11,6 sekunder (automatgir), noe som vel plasserer den ganske midt på treet i klassen. Men så er heller ikke dette en biltype som står øverst på ønskelisten for dem som har første prioritet på skarpest mulig akselerasjon – og flest mulig hester på stallen.

Du skal ha store bagasjebehov før dette rommet blir for lite.

Peugeot 3008 har det meste

For mange andre, derimot, som ser etter en brukervennlig, rommelig og praktisk bil, stiller det seg ganske annerledes. Her kan Peugeot 3008 måle seg mot de fleste: Stort bagasjerom, bra bakseteplass og mange smarte løsninger.

I tillegg er bilen godt utrustet. Bilen jeg kjørte hadde blant annet full-LED hovedlys, adaptiv cruise kontroll, parkeringssensorer foran og bak, digitale instrumenter, ryggekamera, el.forseter med massasje og justerbar korsryggstøtte, regnsensor og lysautomatikk, for å nevne noe.

På sikkerhet og førerassistansesystemer står den heller ikke tilbake for konkurrentene. Peugeot 3008 har det meste også her, aktiv filskiftvarsler og aktiv blindsonevarsler, tretthetsvarsler, bakkestartassistanse og ellers alt som hører til av kollisjonsputer, ESP, antispinn og nødbrems.

Selve genistreken med i-Cockpit er instrumenter plassert godt over rattringen. Ingen grunn til å savne head-up display her!

Strålende på langtur

Design er ellers et punkt som nevnes veldig ofte når det er snakk om Peugeot 3008. Peugeot har hatt en heldig hånd med både ut- og innvendig design. Skarpe linjer, 18 tommers alu.felger, krom eksosrørhaler på begge sider bak og fargede sidevinduer er det man først legger merke til utvendig, i tillegg til det sorte taket.

Inne i bilen ser det også bra ut, men her er og blir det Peugeots smarte i-Cockpit-løsning som stjeler showet. Oppskriften er lite ratt og instrumenter høyt oppe, over rattringen – dermed er utstyr som head-up display helt overflødig.

Selve kjøreopplevelsen har jeg gjemt til slutt, og konklusjonen er klar: Peugeot 3008 følger opp fabrikkens sterke komfort-tradisjoner på en forbilledlig måte. Det er da også denne flotte komforten som mest av alt bidrar til bilens strålende langturegenskaper.

Lekker ny Peugeot 508 SW – også som plug-in hybrid

Peugeot 3008 – noen få tall:

Motor: 1,5 liter diesel med AdBlue. 130 hk, maks.dreiemoment 300 Nm.

Lengde x bredde x høyde: 4.447 x 1.841 x 1.624 mm

Akselavstand: 2.675 mm

Bakkeklaring: 219 mm

Bagasjerom: 520/1.670 liter

Egenvekt: 1.430 kg

Tilhengervekt m/brems: 1.300 kg

Akselerasjon, 0-100 km/t: 11,6 sek.

Toppfart: 192 km/t

Drivstofforbruk: 0,41 l/mil oppgitt (målt eget forbruk: 0,46 l/mil)

CO2-utslipp: 106 g/km

NOx-utslipp: 17,1 mg/km

Pris, prøvebil som beskrevet: Kr. 444.400,- (startpris denne modell: kr. 396.000,-.

Følg og lik oss:

Legg igjen en kommentar