Pierce Arrow – blank luksus

1935_Pierce_Arrow_845_V12_Silver_Arrow_Coupe_(3828535867)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Pierce-Arrow Motor Car Co var enda en tidlig amerikansk bilbygger. De holdt til i Buffalo i staten New York, og drev fra1901 til 1938.

Bildene er fra selskapets arkiver og viser dels en mellomkrigs, ganske konvensjonell Utah-modell og dels en skinnende dyr og diger en fra 1935 – det var tider, det!

Av Stein Bekkevold

Selv om de ble mest kjent for dyre, håndbygde luksusbiler a la Bentley og de der, laget Pierce-Arrow også lastebiler, brannbiler, båter, tilhengere, motorsykler og sykler. Forløperen startet 1865 som Heinz, Pierce og Munschauer. De var på den tiden mest kjent for høykvalitets husholdningsartikler, særlig forgylte fuglebur…

Vant priser

I 1872 kjøpte George N. Pierce ut de to andre eierne, endret navnet til George N. Pierce Co, og la i 1896 sykler til produktene: alle skulle lage sykler på den tiden og en hel haug bilprodusenter startet nettopp med slike nymotens tohjulinger.

De mislyktes i sitt forsøk på å bygge en dampbil i 1900 på lisens fra Overman, men i 1901 bygde de sin første en-sylinders to-girs vogntype motorette – en motorkjerre uten revers.

I 1903 kom en tosylindret bil kalt Arrow. I 1904 ville Pierce lage en større, mer luksuriøs sak for det eksklusive markedet, han kalte den Great Arrow. Dette ble selskapets mest vellykkede modell. Denne solide firesylindrede bilen solgte godt, og vant mange priser.

Det hvite hus

George Pierce solgte selskapet i 1907, og døde tre år senere. I 1908 ble Pierce Motor Company døpt Pierce-Arrow Motor Car Company. I 1909 bestilte president Taft to Pierce-Arrows og to White Model M Tourer som skulle brukes til statlige tilstelninger, dette var de første offisielle bilene til Det hvite hus.

Ga opp i 1938

Pierce-Arrows motorer startet på 7,4 liter, fortsatte til massive 11,7 (!) – og den ble senere økt til 13,52 liter. Da var den også den desidert største Otto-motor i noen seriebygd bil i verden.

I 1910 droppet de sine andre 4-sylindrede modeller og fokuserte på 6-sylindrede helt til 1929. Fra 1918 tok de i bruk en ny slik med fire ventiler og tre tennplugger per sylinder – en av de få som noen gang er laget. De kom først med V8 i 1929, og en V12 ble laget fra 1931 til de ga opp i 1938. Enda en luksussaga altså…

Les også: Bilmerket Nash – nok en tapt drøm

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com