Pontiac – både bilmerke og høvdingtittel

1969_Pontiac_GTO,_front_5.19.19
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

I serien «bilmerker som døde» er vi kommet til den tørste amerikanske luksusmodellen Pontiac, en av mange slike fra Detroits glansdager.

Av Stein Bekkevold

Bilene kom fra Pontiac Motors og var produsert og solgt av GM. Pontiac ble introdusert som en oppfølger av GMs tidligere forholdsvis påkostede serie Oakland-biler, og Pontiac overgikk snart Oakland i popularitet – og ble mest solgte merke i 1933.

Velstående

Navnet ser lånt fra Ottawastammens høvdingtittel. Som symbol på makt og lederskap var høvdingen sentral for det store Ottawa-folket, og navnet Pontiac skulle – ifølge GM – assosieres med det å ligge i bilutviklingens forkant; de fant på mye rart i styrerommene i Detroit. Dessuten betyr Ottawa på algonkinsk det å kjøpe og selge…

Ottawa-stammen var svært velstående sammenlignet med andre stammer på den tiden, og drev store handelsruter mellom lokale sivmlende ilisasjoner i USA og Mexico og med land som England og Frankrike.

Rumlende V8

Merket Pontiac ønsket GM å etablere på samme måte, i folks bevissthet, så bilene ble solgt i USA, Canada og Mexico. I GMs hierarki av fem divisjoner lå Pontiac over Chevrolet, men under Oldsmobile, Buick og Cadillac.

Fra og med 1959 ble markedsføringen konsentrert om å selge den spesielle livsstilen som Pontiac skulle illustrerte, snarere enn å selge selve bilen. Slagordet ble «Vi leverer spenning og kjøreglede», og bilene ble utviklet og bygget av høyytelsesavdelingen i GM, The Performance Division. Intet mindre.

Og det vises i den ene modellen her, en nydelig Pontiac GTO med en supertørst, rumlende V8-er av god gammel skole – et samleobjekt av de store, i USA – der bensin fortsatt er noenlunde rimelig…

Samsung

Slutt i 2010

På grunn av økonomiske problemer og restruktureringsarbeid – alt dette kom av den nådeløse konkurransen fra Asia – kunngjorde GM midt under finanskrakket i 2008 at de ville avvikle Pontiac i slutten av året 2010, akkurat som de gjorde med Oldsmobile i 2004.

De siste bilene ble ferdige i januar 2010. Avtalene med Pontiac-forhandlere utløp 31. oktober 2010, og GM fokuserte nå på de fire gjenværende: Chevrolet, Buick, Cadillac og GMC.

Triste greier.

Bildene er fra GM, og viser en New Series fra 1928, en flott 1938-modell og selveste brumlebassen, GTO fra 1969.

Les også: De Soto – hvem, og hva, var det?

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com