Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Porsche: 70 år på stadig høyere turtall!

S20_1614_fine
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Bildet over: Leveringen av den første Porsche 356 til Dr. Ottomar Domnick måtte selvsagt feires med champagne.

Porsche er noe så unikt som en ren sportsbilprodusent som også leverer på volum. Suksessene har rullet frem på rad, og i dag er ikke bare 911, men også Cayenne og Panamera i ferd med å bli klassikere i sin verden.

70 år har det tatt, og 26. mai i å er selve bursdagen for startskuddet: Levering av den aller første Porsche-modellen til en kunde. Bilen var, rimeligvis, en 356, og kunden som fornøyd hentet sin nye bil på fabrikken i Zuffenhausen ved Stuttgart var Ottomar Domnick. Han innledet samtidig en tradisjon svært mange har prøvd å følge – nemlig å hente sin nye Porsche ved selve kilden.

For sju tiår siden, 26. mai 1950, hentet den aller første kunden sin nye Porsche 356 i Zuffenhausen.

Dr. Ottomar Domnick med sin Porsche 356.

43 år da – og 43 år nå

Det var utenfor fabrikk 1 overrekkelsen fant sted. Der mottok den 43 år gamle spesialisten i nevrologi og psykiatri nøklene til den sølvfargede sportsbilen. Kontraktsnummeret var for øvrig 5001. Å bli den aller første Porsche-kunden i Tyskland var realiseringen av en drøm for Domnick.

Morsomt nok – og kanskje ikke bare tilfeldig – var det en 43-åring som 21. februar i år hentet den aller første elektriske sportsbilen. Florian Böhme fylte nemlig 43 år samme dag som han hentet den meget avanserte bilen.

Den første Porsche Taycan til en tysk kunde ble overlevert på Porsches hovedkontor i Stuttgart-Zuffenhausen i jubileumsåret.

I lære som 14-åring

Men tilbake til Domnick. Før den formelle overleveringen av bilen, var han passasjer på en siste testtur med sin Porsche 356 med Herbert Linge ved rattet. Linge kom til Porsche KG som lærling i 1943, og var en av de første mekanikerne som ble ansatt etter at Porsche returnerte fra Gmünd i Østerrike mot slutten av 1949.

– Jeg var 14 år da jeg fikk begynne i lære på Porsche-verkstedet. Den gangen var vi seks mekanikere og to teknikere. Ferdinand Porsche selv passerte ofte gjennom verkstedet med interesserte gjester på besøk. Han tok seg alltid tid til å hilse på, selv om det betydde at gjestene måtte vente litt. Det er noe jeg aldri vil glemme, sier Herbert Linge, som godt husker hver eneste billevering på fabrikken.

Karosseribedriften Reutter på tomten der fabrikk nr. 2 står i dag. Forrest står en 356 Cabriolet, deretter en 356 Coupé og så en 356 Speedster. Året var 1955.

Har aldri sett bilen før

– Da Ottomar Domnick hentet sin Porsche 356, feiret han virkelig begivenheten. Men han hadde faktisk besøkt fabrikken daglig uansett for å følge med på fremdriften på hans kommende sportsbil. Selv Ferry Porsche stakk innom da doktoren fikk bilen overlevert.

Også i dag er det en spesiell opplevelse for kunder å hente sin nye bil ved hovedkontoret i Zuffenhausen.

– Det som nok er mest spennende ved dette, er at kunden faktisk aldri har sett bilen sin før, sier Tobias Donnevert, ansvarlig for blant annet muséet.

Harald Wagner (til venstre) overleverer en 911 Turbo 3.0 Coupé til Pietsch-familien i 1976.

Omvisning og testtur

– Kunden har skreddersydd bilen sin i et Porsche Center, eller i samarbeid med kundeservice i produksjonsseksjonen. Han eller hun har bare sett fargekombinasjoner på foto eller materialprøver. Så når bilen hentes, blir dette virkelig en førstegangs opplevelse, sier han.

På fabrikken i Zuffenhausen tar Donnevert og hans team daglig imot et tjuetall kunder som kommer for å hente sin nye bil. I 2019 utgjorde disse i alt 2.500 personer, og i tillegg var det nesten 3.000 som hentet bil i Leipzig.

I Zuffenhausen blir kundene først invitert med på en fabrikkrunde for blant annet å se hvordan Porsche 911 blir produsert. Et besøk i det flotte nye museet står også på agendaen.

På fabrikken i Leipzig får kundene innblikk i produksjonen av Macan og Panamera. De kan også få en testtur på fabrikkens egen FIA-bane.

Domnick Foundation har fortsatt den opprinnelige kontrakten, nr. 5001. Den ble inngått via forhandleren Volkswagen Hahn siden Porsche selv ennå ikke hadde egne forhandlere i Tyskland.

Les også: …og der falt den siste skansen: Også Porsche satser tungt på elbil

Les også: Rett og slett formidabel: Porsche 911 Turbo S

  • Arkiv