Renault Megane E-Tech – elektrisk kjøreglede

Lekre designelementer - som gullfargede felter i fronten.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Jeg innrømmer det: Med unntak av formålsløse kvasse akselerasjoner har ikke elbil vekket entusiasmen hos meg. Men 24 timer med Renault Megane E-Tech endret på den innstillingen.

 

Tekst og foto: Morten Løken Kværnstrøm

Denne elektriske saken fikk smilet frem. En smidig bil med 220 hester som jeg rattet gjennom svingene på en og samme tid presis og familievennlig måte – selv på sørpete vinterføre utenom veivesenets målområde for salting.

Og den var stille. Selv med store, trillesnille hjul (19 tommer her) som elbiler gjerne er utstyrt med for å minske motstand, og som i enkelte tilfeller støyer stygt, holdt desibelen et ørevennlig nivå.

Lettere enn konkurrentene

Renault forklarer det med at kupeen er bygget opp som en slags godt isolert kokong. Hva det enn er, så virker det.

Det gjør også kjøreegenskapene. Delvis kan det komme av at vekten på fransosen ligger hundre kilo under en viktig konkurrent som VW ID.3. En lettere bil gjør svingene enklere – og for å gjenta meg selv: morsomme å passere. Megane E-Tech Electric –bilens fulle navn – veier 1748 kilo med fører.

160 kilowattsmotoren bringer denne vekten fra null til hundre på 7,5 sekunder. Mer interessant er forbikjøringstiden fra 80 til 120, som oppgis til 4,4 sekunder. Toppfarten er 160 kilometer i timen – et førerkort over lovlig hastighet på norsk motorvei.

Renault Megane E-electric
Girspaken er plassert på toppen av rattstammen.
Foto: Renault

Kompakt og romslig

Designet tiltrekker også undertegnede. Renault Megane i elektrisk versjon ser faktisk som noe annet enn et romskip. Og godt er det. Biler er vakker – iallfall i mine øyne.

Renault hører inn under alliansen Nissan-Renault-Mitsubishi, og er produsert på samme plattform som den større Nissan Ariya. Med sine ytre mål på 4,2 meter i lengde og 2,05 meter i bredde (med speilene ute) glir den inn i kompaktsegmentet – de små SUV-er og crossovere har sin plass.

Bagasjerommet rommer likevel hele 440 liter. Lastekanten er litt høy, og gulvet i lasterommet ligger en tanke for lavt til at det sammen nedfelte seterygger gir en jevn lasteflate. Det er et ekstra nivå under bunnen der laderen oppbevares.

Ny lyssignatur på plass. Her baklys. Frontlysene er blant de bedre LED-lampene. Med automatisk blending/fullt. Foto: Renault

Det er en romslig bil, til tross for størrelsen. Det er grei plass i baksetet, men lange knær kan dytte borti seteryggen hvis de foran har lent seg godt tilbake.

I testbilen, som var høyeste utstyrsnivå, Iconic, var skinnseter – og forsetene elektrisk justerbare med minne. De ga god støtte til lår og rygg, og var behagelige.

Bilen er forhjulsdreven, og batteriet med en kapasitet på 60 kW har et sparsomt mål i høyden. Gulvet bak er der derfor flatt.

Renault-Megane-E-Tech-logolys
En lysende logo signert Renault lyser opp mot snøen. Den kommer når du låser opp bilen.

Premiumfølelse

Interiørets materialer er ellers noe skinn og noe hardplast, men jeg vil påstå at Megane E-Tech gir en premiumfølelse. Det er smekkert, lekkert og fransk – ikke trøtt hverdag.

Google er nå innebygd i infotainmentsystemet – OpenR som det heter her. Stemmestyring hørte hva jeg sa – men dialekt frarådes hvis du ønsker riktig reaksjon fra det googelske indre.

Du navigerer etter Google Maps – et pluss for mange. Instrumentpanelets skjerm er 12 tommer bredt, samme som det vertikale infodisplayet.

Det har klare farger, tydelige ikoner og reagerer raskt på trykk. Fornuftig nok er det en knapperad nederst for de mest brukte funksjonene. Du behøver altså ikke gå veien om den digitale grafikken under kjøring for å betjene det viktigste.

Presis komfort

Du kan velge mellom fem kjøremodi. Bilstoff.no var innom Sport, Eco og Comfort. Jeg syntes Comfort passet bilen best – uten at pådrag ble vesentlig redusert fra den mer reaksjonsvillige sportmodusen.

Styringen er presis og balansen i bilen er godkjent så det suser. Her kommer du rundt kurvene så du smiler – selv om Megane E-Tech er mer komfortabel enn sporty. Hvilket passer best overens med daglig kjøring – for de aller, aller fleste av oss.

Renault oppgir en WLTP-rekkevidde på 433 km for utstyrsnivået Iconic. Det gjelder helt klart ikke for norske forhold, spesielt ikke om vinteren. Forbruket målte jeg ikke nøyaktig – men med aktiv regenerering med styrkejustering via hendlene på rattet tror jeg Megane E-Tech er rimelig nøysom.

Nye signaturlys gjør seg - likedan bakluken med det smale bakvinduet

Fortjener suksess

Batteriet lades via CSS/Type 2-kontakt – vekk er sære Zoes system.

Maks ladehastighet på hurtiglader oppgis til å ligge på 130 kW. Da tar det ca. 30 minutt å lade batteriet fra 10 til 80 prosent – ifølge Renaults opplysninger.

Megane E-Tech leveres i tre utstyrsversjoner, og kan velges med en mindre elmotor enn testbilens. Effekten da vil være 96 kW – knappe 129 gammeldagse øk.

Pris: Fra 405000 kroner for laveste utstyrsnivå til fra 445000 for høyeste. Bilen er godt utstyrt – blant annet med 26 førerassistentsystemer avhengig av nivå. Ekstrautstyr kommer i tillegg. Euro NCAP ga bilen 5 stjerner.

Blir den en suksess? Å spå er dumt. Men jeg tror at Renault Megane E-Tech så absolutt kan bli det.

 

 

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com