Renault Mégane eVision: Denne kommer neste år

2020 - Mgane eVision-3
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Renault har hatt stor suksess med sin Zoe elbil, som har oppnådd imponerende salgstall – ikke minst i Norge. Mange har falt for den lille elbilens kombinasjon av sjarm, komfort og rekkevidde. Størrelsen gjør bilen svært lettkjørt og hendig, men er også en begrensning. Mange trenger en bil med mer plass, i alle fall som familiens nr. 1-bil. Men snart kommer Mégane eVision.

Av Frank Williksen

Dette jobber Renault intenst for å gjøre noe med, og nå blåser det i retning av en ny elbil i mellomklassen. Nylig viste Renault konseptbilen Mégane eVision, som er en crossover med oppsiktsvekkende design. Samtidig har bilen et av de tynneste batteriene på markedet, noe som både frigjør plass og muliggjør god rekkevidde.

I salg neste år

Bilen bygger på CMF-EV, en ny elbil-plattform som gir fordeler for både størrelse og energieffektivitet i denne modellen, som er planlagt for å videreføre suksessen med Renaults bestselger de siste 25 årene.

– Vi har forvandlet vår 25-årige bestselger til en fremtidsbil. Mégane gjenoppstår som Mégane eVision, og Renault tar steget inn i fremtiden. Mégane eVision er rett og slett et mesterverk! Og dette er bare begynnelsen, en helt ny generasjon av innovasjonsfylte elbiler er på vei, sa Renault-sjefen Luca De Meo da bilen ble vist første gang. Den nye mellomklasse-Renaulten med ren eldrift skal være i salg i løpet av året som kommer.

Bedre plass

Den samme CMF-EV plattformen som i Mégane eVision skal for øvrig brukes til flere kommende Renault elbiler. Plattformen er utviklet av Renault-Nissan-Mitsubishi alliansen, og skiller seg på flere punkter fra en mer tradisjonell plattform for biler med forbrenningsmotor eller biler forberedt for både elektrisk og fossil drift. En av forskjellene er et mindre motorrom, som sammen med utvidet akselavstand gir mulighet for bedre innvendig plass. Plattformen gir lavt tyngdepunkt med de fordelene dette betyr for veiegenskapene.

«Lange avstander»

Forhjulsdrevne Mégane eVision har motor på 160 kW (som tilsvarer 217 hk), og et dreiemoment på 300 Nm. Akselerasjon 0-100 km/t oppgir Renault til under åtte sekunder.

Det nye 60 kWh-batteriet kan hurtiglades (DC-lading opptil 130 kW), men foreløpig sier ikke Renault annet enn «lange avstander» om rekkevidden, som vil bli oppgitt senere.

Bilen er 4,21 m lang, 1,80 m bred og 1,50 m høy. Akselavstanden er 2,70 m, og bilen ruller på 20 tommers hjul med 245/40 ZR 20 dekk. Egenvekten er 1.650 kg. For lading oppgis AC opptil 22 kW, DC opptil 130 kW.

Les også: Renault Zoe: Lett å forstå at denne er populær

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com