Cabriolet, hestekjerre, landauer – de er borte for lengst, men bil uten tak har vi fortsatt. Moro er det, når det ikke regner …
Av Stein Bekkevold
En kabriolet var opprinnelig en toseters hestevogn som etter hvert fikk nedfellbart tak av lerret, en stor forbedring fordi vogner lenge hadde vært åpne for vær og vind.
Og navnet kommer av italiensk for geit, capriolo – de smalsporede vognene slingret hit og dit med hesten; de slang som en geit. Fra italiensk gikk navnet over til fransk cabriolet og så til engelsk, der det ble forkortet til cab – som i dag betyr taxi. Sånn er det.
På bestilling
Verdens første mestselgende, seriebygde kabriolet var Ford T. Riktig nok tilbød nesten alle de flere hundre første bilbyggerne etter hvert et mer eller mindre effektivt duk-tak over setene, nytt i de tradisjonelt sett åpne modellene – se bare på bildet av den tidlige versjonen av en Daimler.
Men det var Henry F. som for alvor seriebygde biler med tøy-tak – og senere fikk du T-Ford med ståltak også, før han i 1927 gikk over til modeller bare av stål – Ford A.
Og noen av disse – som den gule (på bensinstasjonen) fra 1929, kunne du få som kabriolet, på bestilling. Og til ekstra kostnad, Henry var først og fremst forretningsmann.
Flotte biler
Mange av de åpne modellene hadde dårlig vristivhet, og kunne være ekle å kjøre fordi taket var borte – det var som å skjære toppen av et rør, langsetter. Mens salongversjonene kanskje hadde 20 000 Nm/grad stivhet kunne de takløse havne nede på 5000.
Saab ordnet dette i den andre versjonen av 9-3 Cabrio ved å bygge inn en kasse av platestål bak baksetene og koble den til karosserisidene, samtidig som de stivet av frontrute-buen, stålrammen. Flotte biler forresten!
Kjøremaskiner
Egentlig seriebygging av små, åpne tosetere kom ikke før William Morris tidlig på 1920-tallet lot en ivrig ung mann ved navn Cecil Kimber lage sportsbiler på et smalt Morrischassis (en Cowley), og MG, Morris Garage, ble til – den blå du ser på et av bildene.
Lenge var slike svært ettertraktet, men de store talls triste økonomi har gjort at bare noen få fabrikker i våre dager gidder å bygge ekte sportsvogner, som Mazda, italienerne pluss de store amerikanerne – a la Camaro, Mustang og Corvette – skikkelige kjøremaskiner …
Alle bilder er fra fabrikkarkivene, bortsett fra karikaturen av en tidlig kabriolet, fra en engelsk avis på 1800-tallet. Der oppsto drosjen, the cab – for cabriolet … Den gule Saab 9-3/2 ble bygget av Steyr i Graz, Østerrike – med kasseformet avstiving bak baksetene for å øke vri-stivheten.