Saab – hvem/hva var det?

1280px-1955saab92b
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Saab AB er vel av Ola og Kari fortsatt mest kjent for biler, men bygde kampfly 15 år før det. Selskapet er i dag et internasjonalt konsern i avansert elektronikk, forsvarssystem, ubåter og ultra-moderne kampfly og het først Svenska Aeroplan AB.

Av Stein Bekkevold

Med datterselskap er de nå kjent som Saab Group. De har konsernhovedkontor i Stockholm, men utvikling og produksjon foregår fortsatt i Linköping. Der jeg jobbet med Draken F og jet skolefly 105/SK60 før det supersoniske kampflyet AJS 37 Viggen …

Saabs egentlige forgjenger

SAAB ble formelt grunnlagt av AB Bofors i 1937, som la om flymotordivisjonen i lokomotiv-NOHAB i Trollhättan til å utvikle og bygge fly på grunn av Tysklands oppførsel på 1930-tallet. De slo seg så sammen med AB Svenska Jernvägsverkstäderna, ASJA, i Linköping i 1940. Dette selskapet, som hadde egen flyavdeling, må ses som Saabs egentlige forgjenger.

Hundrevis

Dette skapte SAAB-konsernet, der fabrikken i Trollhättan ble SAAB/T, og den i Linköping ble SAAB/L og hovedkvarter for utvikling og produksjon av kampfly. Under 2. verdenskrig forsynte fabrikken i Linköping midt i Sverige landets mange (12 +) skvadroner med hundrevis av jager-, skole-, bombe- og spionfly.

Bildivisjonen

Etter krigen måtte selskapet jobbe med mer enn full produksjon av kampfly, og satset sivilt: Trafikkflyet Saab 90 Skandia kom, og kom gjorde også den lille bilen med aerodynamisk form, Saab 92, som kunstner Sixten Sason tegnet.

Bildivisjonen ble skilt ut som Saab Automobile i 1990, et samarbeid med General Motors. Fellesforetaket ble avsluttet i 2000 da GM tok helt over. Og så gikk lufta ut av ballongen.

Det avanserte supersoniske kampflyet AJS 37 Viggen, som jeg jobbet med.

JAS 39 Gripen

Saabs flydivisjon i Linköping fortsatte, og utviklet nye kampfly for det nøytrale Sverige, først J21 med skyvepropell og to halebommer – senere fikk det en de Havilland jetmotor. J21 ble fulgt av J29 Tunnan og J32 Lansen før J35 Draken kom, Europas første med dobbel delta-vinge og maksfart +2000 km/t – fulgt av flere-rolleflyet AJS/JAS 37 Viggen (Mach 2; 2400 km/t) og nå lille, lette og kjappe JAS 39 Gripen – som vi lagde skisser på allerede i 1960-årene.

Litt av en historie for et lite land – og utrolig spennende for oss som fikk jobbe der …

GODT NYTT ÅR!!…

Bilder: Det svarthvite bildet viser underjordisk produksjon (1942) av bombeflyet B18, fargebildene viser det avanserte supersoniske kampflyet AJS 37 Viggen, som jeg jobbet med, og bilene er Saab 92 og 900 – litt av en historie!

Les også: Hvem var Mr. Buick?

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com