Saab AB er vel av Ola og Kari fortsatt mest kjent for biler, men bygde kampfly 15 år før det. Selskapet er i dag et internasjonalt konsern i avansert elektronikk, forsvarssystem, ubåter og ultra-moderne kampfly og het først Svenska Aeroplan AB.
Av Stein Bekkevold
Med datterselskap er de nå kjent som Saab Group. De har konsernhovedkontor i Stockholm, men utvikling og produksjon foregår fortsatt i Linköping. Der jeg jobbet med Draken F og jet skolefly 105/SK60 før det supersoniske kampflyet AJS 37 Viggen …
Saabs egentlige forgjenger
SAAB ble formelt grunnlagt av AB Bofors i 1937, som la om flymotordivisjonen i lokomotiv-NOHAB i Trollhättan til å utvikle og bygge fly på grunn av Tysklands oppførsel på 1930-tallet. De slo seg så sammen med AB Svenska Jernvägsverkstäderna, ASJA, i Linköping i 1940. Dette selskapet, som hadde egen flyavdeling, må ses som Saabs egentlige forgjenger.
Hundrevis
Dette skapte SAAB-konsernet, der fabrikken i Trollhättan ble SAAB/T, og den i Linköping ble SAAB/L og hovedkvarter for utvikling og produksjon av kampfly. Under 2. verdenskrig forsynte fabrikken i Linköping midt i Sverige landets mange (12 +) skvadroner med hundrevis av jager-, skole-, bombe- og spionfly.
Bildivisjonen
Etter krigen måtte selskapet jobbe med mer enn full produksjon av kampfly, og satset sivilt: Trafikkflyet Saab 90 Skandia kom, og kom gjorde også den lille bilen med aerodynamisk form, Saab 92, som kunstner Sixten Sason tegnet.
Bildivisjonen ble skilt ut som Saab Automobile i 1990, et samarbeid med General Motors. Fellesforetaket ble avsluttet i 2000 da GM tok helt over. Og så gikk lufta ut av ballongen.
Det avanserte supersoniske kampflyet AJS 37 Viggen, som jeg jobbet med.
JAS 39 Gripen
Saabs flydivisjon i Linköping fortsatte, og utviklet nye kampfly for det nøytrale Sverige, først J21 med skyvepropell og to halebommer – senere fikk det en de Havilland jetmotor. J21 ble fulgt av J29 Tunnan og J32 Lansen før J35 Draken kom, Europas første med dobbel delta-vinge og maksfart +2000 km/t – fulgt av flere-rolleflyet AJS/JAS 37 Viggen (Mach 2; 2400 km/t) og nå lille, lette og kjappe JAS 39 Gripen – som vi lagde skisser på allerede i 1960-årene.
Litt av en historie for et lite land – og utrolig spennende for oss som fikk jobbe der …
GODT NYTT ÅR!!…
Bilder: Det svarthvite bildet viser underjordisk produksjon (1942) av bombeflyet B18, fargebildene viser det avanserte supersoniske kampflyet AJS 37 Viggen, som jeg jobbet med, og bilene er Saab 92 og 900 – litt av en historie!