Sommerbil: Fete hjul kan være dumt

Volvo C40 Recharge, Fjord Blue
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Bredere (kulere) dekk enn det fabrikken anbefaler gir fort økt rullemotstand, økt forbruk – og økt fare for vannplaning. Så fete hjul kan faktisk være dumt.

Bildet øverst: Med riktig lufttrykk, korrekt dekkdimensjon og godt mønster kjører du trygt enda en sommer … (Foto: Volvo)

Av Stein Bekkevold

Det er teknisk og sikkerhetsmessig litt trist at det for noen er så innmari «fett» med ekstra brede hjul; overfete hjul bringer fort med seg en serie utfordringer: Økt rulle-motstand oppstår ved lavt dekktrykk, ikke helt gunstig gummitype (hysterese) og oppbygning – og økt gummimengde (pga ekstra bredde).

Livsfarlig vannplaning kommet fort når bilvekten fordeles over et større antall cm2, dette gir lavere friksjonstrykk. Og lavere kapasitet til energioverføring (friksjonsarbeid). Enda verre er det når dekket blir slitt og pumper vekk enda mindre vann slik at du surfer av gårde på vannhinnen – null styring og null bremser.

Fysikk

Rullemotstand oppstår når dekket eltes mot veien. Jo mindre luft (og mer gummi) du har i hjulet, desto kraftigere elting – og desto høyere rullemotstand. Kombinerer du lavt trykk med brede dekk tar du store sjanser. Særlig om veien er våt og glatt. Slik tilfellet er i dette landet – rett som det er.

Viktige tall

Radialdekk har gjerne en koeffisient CR (for rullemotstand) på 0,015 mens eldre diagonaldekk lå helt opp mot 0,019. Da på fast underlag, tørr asfalt og betong. På grusvei og oljegrus stiger CR fort til 0,025. Koeffisienten ligger flat i nesten hele fartsregisteret. Men har CR noe å si? For forbruk og slitasje?

Forbruk

Unntaksvis kan dårlige dekk øke forbruket, kanskje med 1/10 liter mer på mila. Men dekkslitasjen øker med lavt trykk og høy fart. Tester hos Continental har vist at du kan slite dekkene ned til ugunstig mønsterhøyde på halve tiden med 70-80 prosent trykk i dekkene. Det er altså viktig – av flere årsaker – å passe på trykket.

Sjekk håndboken. Der står riktig trykk og korrekt dekkdimensjon, følg boka; bilen er utviklet av fabrikkens ingeniører for å oppføre seg best og sikrest med det anbefalte utstyret!

Vannplaning

Og sjekk for all del mønsterdybden, er den grunnere enn tre-fire millimeter får du fort vannplaning fordi vannet bygger seg opp foran og under hjulet; plutselig har du null styring og null bremser. Vannplaning forsterkes av to ting: Slitte, overfete dekk med dårligere utpumpingsevne, og større skliflate med lavere trykk mot veien; du har mer gummi å vannplane med – og grunnere mønster med dårligere utpumping.

Og: Piggfrie dekk slites overraskende fort på bar vei fordi de har mykere, kulde-elastisk gummi for vintergrepets skyld. Det tekniske innholdet diskuterte vi med Frank Larsen som var teknisk sjef i Continental i en årrekke.

Formel

Formelen for rullemotstand er FR = f ganger G. G er bilens masse i newton (N), si to tusen kg (full bil!) ganger g som er 9,814. Og CR er selvsagt koeffisienten. Det blir jo kanskje ikke rare greiene, men alle monner drar …

Les også: N2 i hjulene? Hæ? Nitrogen?

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com