Tesla-eiere har, også i Norge, opplevd at enkelte modeller med datastyrt, elektrisk drevet styre-assistent – servostyring – har hatt farlige funksjonsfeil. Vi ser på saken.
Av Stein Bekkevold
November 2022: Tesla tilbakekaller 40 000 biler type S og Y. Problemet gjelder kjøretøyets servostyring, som kan svikte. Tesla anslår at 97 prosent av modellene nå har fått oppdatert programvare – som styrer servosystemet. Resten skulle bli varslet i brev etter 31. desember.
Mistolking
Dokumenter sendt fra Tesla til den føderale sikkerhetsmyndigheten National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) hevder at bilene kan miste styring etter å ha kjørt på ujevne veier eller å ha truffet et hull.
Tesla har identifisert 314 aktuelle varsler. De sier at de oppdaget årsaken ved å sjekke bilenes fabrikkdata, og forklarer problemet med svikt i en dataoppdatering. Denne endret styresystemets kalibreringsverdier, slik at elektronikken kunne mistolke visse kjøreforhold.Dette kunne gi tap av servostyring.
120.000 sjekkes
Ifølge Teslas registrering skal sjåfører som opplever dette motta hørbar og visuell varsling. De overlater altså til fører/eier å tolke de skremmende signalene, og rette opp den farlige situasjonen før det smeller.
Tesla har allerede laget ny programvare. De anslår at 97 prosent av de aktuelle bilene har mottatt den. Noe som betyr at eiere som fikk oppdatert sitt system ikke trengte å gjøre noe.
Amerikanske bilsikkerhetsmyndigheter har nå åpnet en etterforskning av Teslas Model Y SUV etter å ha fått klager på at rattene kan løsne mens bilene kjøres. NHTSA sier at de sjekker rundt 120 000 kjøretøy av 2023-modell. Model Y ble levert uten en bolt som fester rattet til rattstammen. En friksjonspasning holdt rattet fast, men dette løsnet når visse krefter oppstår under kjøring. Byrået sier på sin nettside at dette skjedde mens SUV-ene var ganske nye.
Byttet bilen
NHTSA søkte kommentarer fra Tesla, men de har lagt ned sin medieavdeling.
I en klage innlevert til NHTSA sa en eier at han kjørte i New Jersey da rattet løsnet 29. januar, fem dager etter at bilen var kjøpt. Eieren skrev at det ikke var noen biler bak ham, og at han klarte å trekke mot veiskillet. Det var ingen personskader.
Klagen hadde link til et Twitter-innlegg som viste bilder av det løse rattet, og av Teslaen der den taues. Først ga Teslas servicesenter eieren et kostnadsestimat på drøyt 1200 kroner (103,96 USD) for utbedring. Servicesenteret beklaget senere – i tekstmeldinger lagt ut på Twitter.
Da eieren skrev at han hadde mistet troen på Tesla, og ba om refusjon, fjernet servicesenteret regningen og skrev at Tesla ikke har noen returpolicy, men han kunne kontakte salgs- og leveringsteamet (!).
Mannen fikk litt senere tilbud om å beholde bilen eller få en ny, ifølge innlegget. Han skrev så at Tesla byttet bilen.
Diskutabel behandling
Den siste NHTSA-undersøkelsen viser til en rekke problemer Tesla har med byrået. I løpet av de siste tre årene er det bl.a. åpnet flere saker der Teslas autopilot/førerassistent har krasjet inn i parkerte biler, og at de har registrert diverse problemer med hjuloppheng. Minst 14 Tesla-modeller på autopilot har krasjet inn i andre kjøretøy.
Norge: I minst ett tilfelle vi kjenner til har eier ikke turt å klage til Tesla fordi han/hun var redd for å miste godvilje. Dette må da være temmelig diskutabel kundebehandling?
Om Tesla
Firmaet ble ifølge offisielle kilder startet juli 2003 av Martin Eberhard og Marc Tarpenning som Tesla Motors. Navnet var en hyllest til oppfinner og ingeniør Nikola Tesla.
I februar 2004, med en investering på 6,5 millioner dollar, ble Elon Musk* den største aksjonæren. Han har vært administrerende direktør siden 2008. Ifølge ham er målet å øke overgangen til bærekraftig transport og energi, med elektriske kjøretøy og solenergi.
Tesla kom med sin første bil, Roadster, i 2008. Den ble fulgt av Model S i 2012, Model X SUV i 2015, Model 3 sedan i 2017, og Model Y i 2020.
Model 3 er tidenes mest solgte elbil, og ble i juni 2021 den første med 1 million solgte globalt. Teslas salg for 2022 ble 1,31 millioner biler, opp 40 % fra året før. Tesla har møtt flere søksmål, myndighetsgransking, journalistisk kritikk og offentlige kontroverser pga uttalelser og handlinger fra Musk og fra rapporter om hevn mot varslere, brudd på arbeiderrettigheter og feil med produktene.
* Elon Musk (født 28.6 1971 i Pretoria, Sør-Afrika) tok bachelor i økonomi og fysikk ved universitetet i Pennsylvania i USA og tjente sine første millioner USD på Zip2, brukte 176 av dem på SpaceX i 2002 og så 6,5 mill på Tesla.
(Foto: Tesla)