Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Suzuki A-Cross: – Denne har vi gledet oss til lenge!

A-Cross 2
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Med lanseringen av Suzuki A-Cross åpner et nytt spennende kapitel for RSA. Stemningen er høy, og forventningene til nykommeren store, både hos importøren i Drammen og hos spente forhandlere. Den nye store SUV’en tetter et hull i Suzukis modellprogram, og det er nok mange Grand Vitara/XL7-kunder som nå står klare til forhandlerbesøk.

– Vi er veldig glade over å få dele denne fine bilen med Toyota, sier Lars Havre hos RSA.

Suzuki A-Cross og Toyota RAV4 ladbar hybrid er nemlig tvillinger, og hadde det ikke vært for forskjellig front og noen andre detaljer, så hadde det vært snakk om eneggede tvillinger. Den nye Suzuki-modellen får dermed en glimrende start når det gjelder avstamning.

800 biler i år

– Hvor mange A-Cross skal dere selge i år?

– Ut året kommer vi til å selge det vi får. I første omgang handler det om 800 biler, men vi jobber intenst for å skaffe enda flere. Vi ser allerede at etterspørselen her vil bli stor, sier Lars Havre videre.

Suzuki, for deg som ikke vet det og helst tenker motorsykkel, er en stor bilprodusent. Nå er merket det tredje største japanske bilmerket i Europa, bare forbigått av Toyota og Nissan, og med merker som Honda, Mazda og Subaru bak seg.

Byttehandelen med Toyota har utspring i Suzukis særdeles sterke posisjon i India, der Toyota står langt svakere. Derav oppsto avtalen som altså gir Suzuki tilgang til to Toyota-modeller, RAV4 og Corolla stasjonsvogn. Den siste var ikke aktuell for Suzuki her i landet, på grunn av den konsekvente satsingen på firehjulstrekk. Corolla har, som kjent, forhjulsdrift.

Mye utstyr

Suzuki A-Cross ladbar hybrid har en drivlinje bestående av en 2,5 liter bensinmotor med 136 kW og el-motorer på 134 kW og 40 kW. Samlet systemeffekt er 225 kW (306 hk). En batteristørrelse på gode 18,1 kWh gir klasseledende el-rekkevidde på 75 km WLTP.

Den høye effekten gir også gode ytelser. Akselerasjon 0-100 på 6 sekunder er ikke hverdagskost fra denne kanten!

Det er en moderne bil Suzuki nå tilbyr. Til utstyret hører for eksempel kollisjonsvern med autobrems, adaptiv cruise kontroll, skiltgjenkjenning, varsel om kryssende trafikk bak ved rygging, parkeringssensorer både foran og bak, ryggekamera, blindsonevarsling, filkontroll og filskiftevarsling.

Føreren kan velge mellom fire forskjellige kjøremodus, det er varme også i ratt og baksete, og bilen har LED hovedlys.

Lanseringspris

Bagasjerommet sluker 500 liter, og el-bakluken har også håndfri åpning med foten. Bilen kan trekke tilhenger på 1.500 kg.

I forbindelse med lanseringen har RSA satt opp en kampanjepakke der utstyr for 45.000 kroner er inkludert i bilprisen på 549.900,-. I pakken inngår blant annet skinninteriør, el-justerbart førersete og elektrisk parkeringsbrems.

Mer om Suzuki A-Cross kommer så snart jeg har fått prøvekjørt bilen ordentlig, men jeg kan jo si så mye som at førsteinntrykkene på en liten sving var absolutt positive.

RSA går ellers nå nye veier i bildistribusjon, og er til stede som importør i alle nordiske land. Dette nettet omfatter i dag 161 forhandlere med fire bilmerker i sju land. Per i dag er Maxus det eneste merket RSA har import/forhandleransvar for i andre land enn Norge.

Les også: Suzuki Ignis SUV – småtass som overrasker

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com