Suzuki Ignis SUV: Småtass som overrasker!

Ignis 1
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Selv om jeg har vokst fra behovet for størst mulig bil, så var det likevel med en god porsjon skepsis jeg ga meg i kast med en ukes prøvekjøring av Suzuki Ignis Hybrid 4×4 SUV. Bilen er noe av det minste som er å oppdrive på markedet. Den er kort og høy, men med firehjulsdrift på plass kan den likevel med all rett kalle seg SUV. Bakkeklaring på 18 cm teller også godt med her.

Min skepsis gikk på flere ting: Plassforhold, kjøreegenskaper og komfort, kraft og ytelser – og litt også på førerplass.

Varme sommerdager ga ikke særlige muligheter for å teste firehjulsdriften for fremkommelighet, så vi valgte det nest beste, og dro til fjells.

Les også: Suzuki Vitara innfrir på det meste

Suzuki Ignis på hyttetur

I dette tilfellet betydde det å sette kurs for hytta i Fyresdal, en tur på knapt 220 kilometer. Med litt lokal småkjøring hadde vi gjort unna drøyt 480 kilometer i alt da vi var hjemme igjen.

Her er erfaringene vi gjorde:

Bare ordet hyttetur lukter behov for god plass til både det ene og det andre som «MÅ med». Heldigvis var ikke oppakningen vår all verden denne gang, men bagasjerommet er likevel så beskjedent at vi måtte ty til dørken i baksetet for et par weekend-bager.

Selve bagasjerommet tar i utgangspunktet bare 204 liter. Har man ikke passasjerer i baksetet, kan plassen økes til 317 liter ved å forskyve setet forover.

Legger man ned baksetene, blir det hele 1.086 liter å by på bak forseteryggene.

Bagasjerommet er knøttlite. Det kan gjøres noe større, men da går det på bekostning av bakseteplassen.

Bra veiegenskaper

Med baksetet i bakre posisjon er plassforholdene for to personer her ganske bra. Dører med stor åpningsvinkel gir dessuten lett inn- og utstigning. At bilen er såpass høy som knapt 1,60 m bidrar naturligvis godt her.

På en slik langtur som vi la ut på, får man ganske raskt tilbakemeldinger dersom bilen helst burde holdt seg innenfor bygrensene. Dette er ikke tilfelle med Suzuki Ignis SUV 4×4 Hybrid. Bilen ser riktig nok litt kort og sær ut, men med hjulene plassert helt ut i hjørnene har Suzuki lykkes med å gi Ignis bra veiegenskaper, les: Kombinasjonen av kjøreegenskaper og komfort. Jeg hadde ventet meg stadige behov for kurskorrigering, men nei – retningsstabiliteten var overraskende god.

Med baksetet i normal posisjon har to voksne greie plassforhold.

Veldig lettkjørt

Bra var også det innvendige støynivået. Bilen overrasket positivt med lite hjul- og veistøy. Små og lite ruvende hjul har sine fordeler, selv om de kanskje ikke er mest imponerende å se på!

Åpenbart måtte vi sitte ganske bra også, for vi kunne begge ha kjørt videre mye lenger enn de 220 km selve turen fra Fyresdal til Drammen rekker. Da må man også ta i betraktning elendig veikvalitet på lange strekninger med massevis av svinger, til dels svært smal vei – og stedvis slitt dekke.

Tilføy så at små ytre mål og god svingradius gjør dette til en veldig lettkjørt og manøvrerbar småbil.

Så her er det definitivt godkjent!

Fleksibel

Den største overraskelsen kom med ytelsene. Igjen: Mistanken om undermotorisering vokser, jo mindre bilen ser ut. Men nei, Ignis leverer meget bra også her. Under det svært korte panseret sitter en «hybridisert» rekkefirer på 1,2 liter med gode 90 hk å by på, og et dreiemoment som også er på den godkjente siden av spekteret med maks 170 Nm.

Med en egenvekt på bare 885 kg får Suzuki Ignis et gunstig forhold mellom vekt og effekt, og Ignis er på ingen måte noen sinke i trafikken. Den klarer 0-100 km/t på pene 11,5 sekunder, mens toppfarten oppgis til 165 km/t.

Det som imponerte mest med motoren, var den store fleksibiliteten. 5. giret var så elastisk at man fint kunne marsje i 40 km/t på flat mark, og fortsatt akselerere rykkfritt. Det var nesten som å ha automatgir, men det skal innrømmes at den relativt fort ble kortpustet i oppoverbakke i toppgiret.

Les også: Rett og slett en super bybil 

Sitter høyt med bra sikt

Selvfølgelig er ikke Suzuki Ignis SUV 4×4 noen rakett på veien, men bilen virker kvikk og opplagt – og går heller ikke av veien for en forbikjøring når forholdene tilsier dette. Hele vår prøvekjøring, inkludert småturer, ga et blandet forbruk på nøyaktig det samme som fabrikken oppgir: 0.47 l/mil. Bra, men såpass ventet jeg meg også, alt tatt i betraktning.

Det er ikke mye negativt å si om førerplassen. Bra design og grei tilgang til alt man behøver. Man sitter høyt, og har bra sikt rundt om – med et lite fradrag for brede hjørnestolper bak. LED-lys er et pluss, det samme er tydelig og lettlest instrumentering.

En grei førerplass med god oversikt, men den midtstilte skjermen kunne med fordel ha brukt mer av flaten til informasjon og mindre til rammer.

Tradisjonelt og trygt med turteller og speedometer, ellers bare varsellamper i tillegg til kjørecomputeren. Sistnevnte viser vårt snittforbruk ved blandet kjøring.

Prisen det beste argumentet

Det som ikke var like bra, var litt mangelfull lårstøtte, og at rattet bare er justerbart i vinkel opp/ned, ikke lengdeveis. Den store skjermen høyt plassert midt på dashbordet er både funksjonell og fin, men her bør det være mulig å bruke mer av flaten til informasjon – nå er innrammingen veldig bred…

Hvem passer så denne bilen for? Noen familiebil er det i hvert fall ikke, til det er plassbegrensningene alt for store. Men for et par med lav jålefaktor og lite behov for å ha med seg mye bagasje kan en Ignis Hybrid 4×4 SUV være et bra valg. Man får en bitte liten bil med bra mye utstyr, og med den ekstra fordelen firehjulsdriften gir – særlig når snø og is legger seg på veiene. I tillegg har altså bilen en høyde som både gir bekvem inn- og utstigning og god sikt.

Det aller sterkeste argumentet for denne bilen, er likevel etter min mening prisen, som starter som GL til 224.900 kroner. Toppmodellen vi kjørte – GLX Hybrid Offroad – har en prislapp på 254.900 kroner. Da får man altså ekstra bra med utstyr i tillegg til firehjulsdrift med hill hold og hill descent.

Suzuki Ignis SUV 4×4 Hybrid – noen tall:

Motor: 1,2 liter 4-sylindret bensin rekkemotor. 90 hk. Maks. dreiemoment 170 Nm v/4.400 o/min.

Drivverk: Firehjulsdrift med hill hold og hill descent. 5-trinns manuell girkasse

Lengde x bredde x høyde: 3.700 x 1.690 x 1.595

Akselavstand: 2.435 mm

Bakkeklaring: 180 mm

Egenvekt: 885 kg

Tillatt totalvekt: 1.330 kg

Tilhenger m/brems: 1.000 kg

Bagasjerom: 204 l

Registrert for: 4 personer

Akselerasjon, 0-100 km/t: 11,5 sek

Toppfart: 165 km/t

Drivstofforbruk, blandet kjøring: 0,47 l/mil (oppgitt – og opplevd)

CO2-utslipp 106 g/km

Pris: Fra 224.900 kroner (GL). Dyreste modell kr. 254.900,-

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com