Tidenes beste i EuroNCAP – Genesis fikk full krasj-pott

584806
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

EuroNCAP har krasjtestet nyheten Genesis GV80 og gir bilen tidenes høyeste poengsum, for den er solid bygget og har alt du kan tenke deg av sikkerhetsutstyr. Og det bør den ha, til den prisen… 

Bildet øverst: Høye poeng også i sidekollisjon sikrer GV80 full pott. (Foto: EuroNCAP)

Av Stein Bekkevold

Genesis GV80 er en koreansk, mellomstor, svært luksuriøs SUV av type crossover – og kalles dette fordi den deler mye teknikk med neste generasjons G80 sedan, og leveres med 4WD eller bakhjulsdrift. Motorvalget starter med en turboladet 2,5 liter firesylindret rekkemotor, og øker til en dobbel-turbo 3,5 liters V6.

Denne siste klarer null-til-hundre på 5,3 sekunder. Med turbomatet rekkefirer går null-til-hundre på 6,1. Om nå det er så interessant, selv liker vi bedre fobikjøringstallene fra femti til nitti. Men det er jo oss, det da.

Det går rykter om en hybridvariant, men foreløpig har ikke Genesis sagt noe om en slik. Etter å ha kjørt begge versjonene av GV80, sier engelske journalister at bilen føles atletisk i svingene og gir deg en rolig tur, men at de som ønsker mer spenning kan velge Audi SQ8 eller Porsche Cayenne. Ja da.

Aluminium

Modellen ble mer eller mindre bevisst lekket til media i oktober 2019 og avduket i januar 2020, som første SUV fra Genesis. Den er et samarbeid mellom Genesis´ formgivere i Korea, Europa og USA.

G80 og GV80 er basert på en bakhjulsdrevet plattform, og har dører, motorpanser og bakluke av aluminium.

Modellen bygges med tre forskjellige drivlinjer: En turboladet 2,5 liter bensinmotor på 224 kW (300 hk), en turbo ditto 3,5 liter V6 på 279 kW (375 hk), og en TD 3,0 liter på 204 kW (274 hk), som bare er tilgjengelig på enkelte markeder. Heller ikke Genesis orker å oppgi det viktigste tallet, nemlig dreiemomentet i Nm. Dette sier mye om bilens ork i bakker og ved forbikjøringer.

Genesis GV80 er slik formgitt at den virker større enn den egentlig er. Men sikker er den… (Foto: Genesis)

Sikkerhet

GV80 har noe de kaller navigasjonsbasert smart cruisecontrol (ASCC), og har – kanskje pga størrelsen – parkeringsassistent, pluss digital nøkkel, rundvisningsmonitor (AVM), 22-tommers hjul, nappa skinnseter, 14,5 tommer infotainment med berøringsskjerm, og 21-høyttalers Lexikon-lydsystem.

Sikkerhetssystemet inkluderer ti kollisjonsputer, fotgjenger-overvåker i front, parkerings/kollisjonsvarsler, overvåking av førers tilstand (våken eller ikke), blind-spot kollisjonsvarsler, automatisk fjernlysstyring og kjørefeltvarsler (LKAS).

Bilen fikk ekstra (uønsket) oppmerksomhet da Tiger Woods krasjet ganske hardt 23. februar 2021 og ble kjørt til sykehus med store skader. I tillegg kjørte basketballspiller Terrence Clarke en GV80 da han ble drept i et krasj 22. april 2021 – uten å bruke sikkerhetsbelte. I begge tilfeller klarte bilen seg bra…

Les også: Volvo XC60 sikret av nykommere testet av Euro NCAP i 2017

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com