Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Toppfart: Det holder med 180 km/t, sier Volvo

New Volvo S60 R-Design exterior
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Toppfart er ikke uventet et tema som har høy interesse hos Volvo, som gjennom lang tid har gjort sikkerhet til en flaggsak. Konsernet tar også konsekvensen av sine holdninger og visjoner. Med lanseringen av 2021-modellene er toppfarten redusert til 180 km/t for samtlige nye biler.

I tillegg til hastighetsbegrensningen får alle nye Volvo-modeller nå en sikkerhetsnøkkel som heter Care Key. Den gjør det mulig for Volvo-eiere å sette ytterligere begrensninger på bilens toppfart, for eksempel dersom bilen skal lånes ut til yngre eller mer uerfarne sjåfører.

Råkjøring er farlig

– Vi mener at bilprodusenter har et ansvar for å hjelpe til med å forbedre trafikksikkerheten. Vår fartsbegrensende teknologi – og debatten denne har skapt – passer godt inn i et slikt tankesett.

Både hastighetsbegrensningen og Care Key hjelper folk til å reflektere og kanskje innse at råkjøring er farlig. Samtidig bidrar de til å skape en trygghetsfølelse og støtter med ansvarlig bilkjøring, sier Malin Ekholm, som leder Volvo Cars Safety Centre.

Selv om Volvo nå innfører en begrensning på bilenes toppfart, vil motorytelsene være uendret. Både effekt, akselerasjonsegenskaper og dreiemoment er som før.

Plikt til å redde liv

Ikke uventet, har innføringen av toppfartbegrensning vist seg å være et kontroversielt tiltak som har utløst atskillig debatt etter at det ble offentliggjort i fjor. Enkelte har stilt seg tvilende til om bilprodusenter har rett til å bruke tilgjengelig teknologi til å innføre slike begrensninger.

Volvos svar på dette, er at selskapet har en forpliktelse til å fortsette tradisjonen med å være i tet på sikkerhet. Det handler om å være en pioner i debatten om bilprodusenter har rett eller plikt til å sette inn tiltak som kan redde liv. Den rollen ønsker altså Volvo fortsatt å ha – selv om det kan bety tap av potensielle kunder, blir det fremholdt i en pressemelding fra Volvo.

Dårlig fartstilpasning

– Problemet med kjøring i høy fart, er at over en viss hastighet er hverken avansert sikkerhetsteknologi eller god konstruksjon nok til å unngå alvorlige ulykker eller dødsfall dersom en ulykke skjer, skriver Volvo videre.

– Dette er også årsaken til at de fleste vestlige land har fartsgrenser på veiene. Likevel er kjøring i høye hastigheter veldig vanlig, og en av de vanligste ulykkesårsakene i trafikken. Millioner av mennesker får hvert år fartsbøter av politiet.

Forskning viser at vi i gjennomsnitt har svak forståelse av farene knyttet til kjøring i høy hastighet. Derfor er det mange som kjører for fort – og som har dårlig fartstilpasning i trafikken, sier Volvo.

Innføringen av et tak på topphastigheten er et viktig skritt videre mot Volvo Cars svært ambisiøse visjon; at ingen skal omkomme eller bli skadet i en ny Volvo.

Les også: XC40 T5: Ladbar hybrid mange vil ha på ønskelisten 

  • Arkiv