XC40 T5: Ladbar hybrid mange vil ha på ønskelisten

Volvo XC40 T5 5
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

XC40 T5 Twin Engine FWD R-Design, som hele navnet lyder, er et veldig godt eksempel på Volvos gode modellutvikling de senere årene. Både SUV-modeller og stasjonsvogner har gjort det skarpt lenge, og henger fortsatt veldig godt med i teten i sine respektive klasser. Ikke minst har de ladbare hybridene truffet markedet veldig godt. Men posisjoneringen som premium-modeller betyr også relativt høye priser. For mange har Volvo derfor blitt med drømmen.

262 hk er nok

Dette kan nye XC40 T5 ladbar hybrid forandre på. Dette er en litt mindre motorsterk versjon enn de tidligere kjente T8-modellene, og dette gjør selvsagt utslag på prisen. Både XC40 og V60 i denne drivlinjeversjonen senker inngangsterskelen til Volvo betydelig – og gjør merket tilgjengelig for mange flere.

Det er fortsatt de samme flotte bilene, men effekten er senket til mer moderate 262 hk. Skjønt «moderate» – 262 hk er jo hinsides forbi det de fleste opplevde som råspreke biler for bare noen korte år siden…

Et førermiljø det er lett å føle seg hjemme i!

Nye navn

Jeg kjørte nylig XC40 T5 Twin Engine Fwd R-Design -og var nær ved å be om tilbud da jeg leverte bilen tilbake etter noen dagers særdeles behagelig samliv.

Volvo legger for øvrig nå om navnepolitikken sin. Dette henger litt sammen med at i 2021-modellår kommer også rene elbil-modeller. Den ladbare hybriden vil da hete XC40 Recharge Plug-In Hybrid T5 Fwd R-Design, og det er denne utgaven kunder som bestiller bil nå vil få.

Den helelektriske utgaven av XC40 2021 vil hete XC40 Recharge Pure Electric P8 AWD.

Les også: Volvo V60 T8 Twin Engine R-Design: Ellevill familiebil!

God bakkeklaring

Bilen jeg kjørte nå var altså en ladbar hybrid med forhjulsdrift og 7-trinns dobbeltclutch automatgir. XC40 er den minste av Volvos tre SUV-modeller, men heng deg ikke for sterkt opp i uttrykket «minste». Spesielt liten er bilen nemlig ikke, selv om det er et hakk opp til nestemann, XC60. Bilen er 4,43 m lang og 1,86 m bred, mens høyden er behagelige 1,65 m. Akselavstanden er 2,70 m. Bakkeklaring på gode 211 mm vil få hytteeiere med litt ugreie veiforhold til å spisse ører. Bilen kan trekke henger på1.800 kg med brems. Bagasjeplassen holder også mål – 479 – 1.336 l.

Bra bagasjeplass og praktiske løsninger.

Kjapp – og langbeint

Volvo XC40 T5 har en 3-sylindret bensin rekkemotor med turbo og 180 hk effekt. Den samarbeider med en elmotor på 82 hk, med en systemeffekt på 262 og et maks dreiemoment for drivlinjen på 425 Nm. Den første overraskelsen er hvor lite man hører til den typiske 3-sylinder-lyden, og hvor suverent arbeidsvillig hele pakken er. Jeg savnet i alle fall aldri mer effekt. Tvert om er bilen kjapp så det holder når dette trengs, og så langbeint man bare kan ønske det når langturen er i gang.

De tørre tall forteller om 0-100 på 7,3 sekunder, og toppfart 180 km/ t.

Ingen «quick fix»

Ved blandet kjøring oppgir Volvo et bensinforbruk på 0,20 – 0,25 l/mil. Som vanlig for en ladbar hybrid, er det fullt mulig å oppnå dette i daglig bruk, men det går ikke helt av seg selv. Er du ikke flink med å lade batteriet ofte, spretter forbruket fort oppover. Det samme må du regne med når du legger ut på lengre turer uten gode lademuligheter underveis. Med oppgitt rekkevidde 51 – 56 km, er i alle fall utgangspunktet godt.

Men som nevnt, ladbar hybrid er heller ikke noen «quick fix» – det kreves litt egeninnsats for å få gode resultater. Ladetiden er opptil 3 timer på 16 A og 5 timer på 10 A kurs.

God sikt

Volvo har vært flinke med å utvikle en egen identitet. Dette gjelder både ut- og innvendig. Volvo-fronten er alltid lett gjenkjennbar, og interiøret er direkte lekkert. XC40 er ikke noe unntak her. Fint design, og vakkert utført i kvalitetsmaterialer.

Førerplassen er også av godt Volvo-merke, med et supert el. justerbart sportssete med seteforlenger og minne. Den høye sittestillingen gir god sikt, også hjulpet av skikkelige utvendige speil. Når det skal gå bakover, er ryggekameraet en god medhjelper. Ellers er alt godt tilrettelagt, og med mange funksjoner betjent via den store skjermen.

En SUV vel verdt å overveie.

Alt på stell

Med R-Design har bilen både ut- og innvendige detaljer som skiller seg litt ut, som grill, innstegslister, pedaler og ratt. Bilen har parkeringssensorer både foran og bak, og parkeringsvarmer med timer står også på utstyrslisten. Adaptiv cruise kontroll er selvsagt på plass, sammen med førsteklasses LED hovedlys.

Sikkerhetsmessig er selvfølgelig alt på stell, som vanlig hos Volvo. Slik må det også være fra en bilprodusent som har den ambisiøse visjonen at ingen skal omkomme eller bli alvorlig skadet i en Volvo i fremtiden.

Startpris for denne modellen er 520.900 kroner, i utgangspunktet en absolutt konkurransedyktig pris. Selv med en fornuftig sammensatt pakke av tilleggsutstyr, ender det hele så vidt i underkant av 600.000 kroner.

Prisnivå sett i sammenheng med ytelser og plass tror jeg vil skjerpe interessen hos mange.

R-Design oser kvalitet i detaljene.

Kort om Volvo XC40 T5 Twin Engine R-Design:

Motor: 3-sylindret bensin rekkemotor med turbo, 1,5 liter. 180 hk. Elmotor 82 hk. Systemeffekt 262 hk, samlet dreiemoment opptil 425 Nm.

Drivlinje: Ladbar hybrid. Forhjulsdrift. 7-trinns DCTH automatgirkasse. Full pakke av førerstøttesystemer.

Lengde x bredde x høyde: 4,43 x 1,86 x 1,65 m

Akselavstand: 2,70 m

Bakkeklaring: 211 mm

Tilhenger m/brems: 1.800 kg

Bagasjerom: 479 – 1.336 l

Akselerasjon, 0-100 km/t: 7,3 sek.

Toppfart: 180 km/t

Forbruk, blandet kjøring: 0,20 – 0,24 l/mil

CO2-utslipp: 45-55 g/km

Elektrisk rekkevidde WLTP: 51 – 56 km

Pris: Fra kr. 520.900,- Prøvebilen: kr. 598.975,-

Les også: XC40 – Volvo surfer videre på medgangsbølgen

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com