Tysk – uten tvil: Horch & Herz – jawohl?

Essen, Techno-Classica 2007
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

At dette er dundrende tysk er helt sikkert. Og horch betyr Hør etter! Forgjenger til Audi, som betyr det samme – på latin. Verden er snål og bilverdenen er snålere.

Bildet øverst: I 1932 kom en 12-sylindret luksus-kabriolet. (Foto: Audi)

Av Stein Bekkevold

Bilbyggeriet til Horch ble startet i Tyskland av August Horch & Co tidlig på 1900-tallet. Dette er en av forgjengerne til dagens Audi, som er et produkt av fusjonen Auto Union AG og NSU i 1969. Og Auto Union AG oppsto i 1932, etter fusjon mellon Horch, DKW, Wanderer og gamle Audi Automobilwerke GmbH i Zwickau, startet av Horch i 1910, da alle skulle lage biler etter å ha drevet med sykler og alt mulig annet. I 2021 gjenbrukte for øvrig Audi Horch-navnet som flaggskip for Audi A8 i Kina, for å markere seg mot Maybach S-Klasse.

Far Horch sjøl i sin 1908 Horch 670. (Foto: Bundesarchiv

Nytt navn

Horch og hans første partner Salli Herz etablerte seg aller først i november 1899 i Ehrenfeld ved Köln. Horch hadde vært produksjonssjef hos Karl Benz. Tre år senere flyttet han alt til Reichenbach. I mai 1904 grunnla han så Horch & Co. AG i Zwickau. Byen var et av Sachsens industrisentre da.

Etter problemer med økonomisjefen startet Horch et annet selskap 16. juli 1909, August Horch Automobilwerke GmbH i Zwickau. Etter alt dette gründer-rotet måtte han finne på et nytt navn fordi Horch allerede var registrert – han hadde ikke rettighetene til sitt eget navn….

Horch = Lytt

I april 1910 ble derfor navnet Audi registrert ved domstolen i Zwickau. Audi er latin for horch, som betyr “lytt!” Det skal ikke være lett. Så gikk det over 20 år, og så fusjonerte begge selskapene fra Zwickau (Horch og Audi) med Zschopauer Motorenwerke J. S. Rasmussen som eide DKW – og med Wanderer for å bli Auto Union i Sachsen. Man kan bli svimmel av mindre.

Økonomiske problemer

De startet med beskjedne biler med 5 hk og 10 hk to-sylinders motorer. Den første hadde en 4,5 hk motor, med et legertmetall veivhus, nytt på den tiden. Den var åpen og lyktene hadde stearinlys! I motsetning til de senere klarte den første Horch bare 32 km/t.

Bilen var likevel ganske avansert for sin tid med friksjonsclutch og drivaksel snarere enn kjede. Firmaet fikk økonomiske problemer, og Horch måtte finne nye partnere. Ingeniører som driver eget er ikke alltid like vellykkede.

Det østtyske eksperimentet, en Horch P240 (Sachsenring) kabriolet fra 1956. Deretter laget fabrikken bare Trabant … (Foto: Audi)

Rasmussens DKW

Horchs biler ble av fagfolk ansett som mer avanserte enn de fra Mercedes eller Benz – som da var to ulike selskap. I 1903 kom Horch med en firesylindret motor. I mars året etter viste han bilen på Frankfurt-messen.

I 1904 kom den første sekssylindrede, og i 1906 vant en Horch kjørt av dr. R Stöss fra Zwickau en viktig konkurranse. I 1923 jobbet Paul Daimler hos Horch som sjefingeniør for 8-sylindrede motorer. Horchs biler var de første som kom med slike i serieproduksjon.

Bakgrunnen var at selskapet i 1928 var kjøpt av Rasmussens DKW (Dampfkraftwagen) og han hadde skaffet seg restene av amerikanske Rickenbacker samme år. Dette kjøpet gikk ut på fullt produksjonsutstyr nettopp for åttesylindrede.

Sachsenring

Under 2. verdenskrig fikk Horch/Audi store bombeskader. Senere erobret Sovjet området, som ble en del av sovjetsektoren i 1945, og senere en del av Øst-Tyskland.

Fra 1955 til 1958 produserte gamle Horch-fabrikker modell P240, en god sekssylindret bil.De tidligere Horch- og Audi-virksomhetene fra Zwickau ble samlet i 1958. Et nytt merke, Sachsenring, i det østtyske selskapet IFA kom til.

Etter fusjon i 1958 ble P240 omdøpt til Sachsenring P240. Ettersom Sovjet forbød eksport av P240, bestemte østtyskerne seg for å kutte ut produksjonen. IFA laget så den første Trabant “P-50” fra 1957.

Sånn var det med den bilsagaen.

Les også: Adler – skrivemaskiner og mye mer

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com