V8 igjen – endelig: Porsche Cayenne GTS med 460 hk

P20_0218_a3_rgb
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

V8 – bare begrepet er nok til å få blodet til å suse litt raskere i årene hos bilentusiaster. Det får være så politisk ukorrekt det være vil (først og fremst i Norge, riktig nok): Meldingen om at Porsche Cayenne GTS nå kommer med V8 på 460 hk, i stedet for den V6 biturbomotoren som har rådet grunnen i det siste, er en skikkelig gladmelding for mange av oss.

0-200 km/t: 17,6 sekunder

V8-motoren er en 4 liters biturbo, og den blir å finne både i «normal» Cayenne SUV GTS og i GTS Coupé. Effekten kompletteres med et dreiemoment på ganske så kongelige 620 Nm, og dermed snakker vi også enda bedre ytelser. Begge GTS-modeller får en akselerasjon 0 – 100 km/t på 4,5 sekunder med Sport Chrono-pakke, og en toppfart på 270 km/t.

Vel så imponerende er det nok at bilen klarer 0-200 km/t på 17,6 sekunder med Sport Chrono-pakke.

Bakhjulsstyring

Ytelsesorientert 20 mm senket chassis og utvidet utstyrspakke avrunder de nye GTS-modellene. Standard hjuldimensjon er 21 tommer, og bremsekaliperne er selvsagt vakkert røde. I tilleggsutstyrsliten står blant annet keramiske bremser, 10 mm lavere luftfjæring og bakhjulsstyring

Økt effekt og trekkraft har senket akselerasjonstiden med 0,6 sekunder, samtidig som toppfarten er øket med 8 km/t. Kreftene formidles via en 8-trinns Tiptronic S automatgirkasse, og i følge Porsche har disse sportslige Cayenne-utgavene et snittforbruk ved blandet kjøring på 1,12 – 1,14 l/mil. Riktig nok er dette NEDC-tall, så det er nok lurt å tenke litt høyere tall i praktisk bruk.

«Dynamic cornering»

Med et spesielt sportskonfigurert eksossystem vil jeg tro man får ut en V8-lyd som kan lokke frem en liten gledeståre i øyekroken hos mang en entusiast.

Mangt og mye annet er også godt egnet til å glede ved disse modellene. Et eksempel er det lekre skinninteriøret, med blant annet alcantara innertak. Detaljer i mørkbørstet aluminium er også med på å understreke hvor man er, sammen med de nye 8-veis el-justerbare sportssetene som er standard i GTS. Her loves det ekstra god sidestøtte med høyere sidevanger enn vanlig for å kontrollere det som fra Porsche kalles «dynamic cornering». Du kan jo legge i det hva du vil…

Fra drøye 2 mill.

Ellers er Cayenne en stor SUV, noe som blant annet omfatter bagasjerom på 772 liter, som kan økes til 1.708 liter med nedfelt baksete. Tanken tar for øvrig 90 liter.

Bilen er 4,93 m lang, 1,98 m bred og 1,68 m høy. Akselavstanden er 2,90 m. Største bakkeklaring med standard understell (stålfjæring) er 180 mm.

For Cayenne GTS starter prisene på kr. 2.046.900,-. (GTS Coupé kr. 2.108.900,-).

Les også: Rett og slett formidabel: Porsche 911 Turbo S!

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com