Vauxhall stammer fra et strøk i London. Fabrikken er en av de eldste i England, og merket ble senere en del av GM/Opel. Det tilhører nå Stellantis; således forgår verdens herlighet…
Bildet øverst: Lenge bygde Vauxhall klassiske engelske biler med tykk lakk, kalveskinn i setene og valnøtt i dashbordet; spesielt var en «sølvfløyte» – en inn-pressing i panseret, The Silver Flute. Far Bekkevold hadde den største modellen – en Vauxhall 14 – i mange år fra 1947 …
Av Stein Bekkevold
Den skotske marineingeniør Alexander Wilson startet maskinselskap ved Themsen i Wandsworth i London-området Vauxhall i 1857. Opprinnelig kalte han det Alex Wilson and Co, deretter Vauxhall Iron Works Ltd fra 1897.
Vauxhall var navnet russiske arbeidere brukte på området da de bygde jernbanestasjon der – voksal på russisk …
Vauxhall Ltd bygde først pumper og marinemotorer. I 1903 laget de sin første bil – som hundre andre på den tiden. Den første Vauxhall var en en-sylinders 5 hk med rorkult, to gir forover og null revers. 70 eksemplarer ble laget før bilen fikk rattstyring og revers i 1904. En overlevende utgave kunne beglos i Science Museum til 1968.
En 1903-modell ble påmeldt London-Brighton i 2018 til publikums store glede….
Luton
For å utvide, flyttet selskapet til Luton i 1905. De fortsatte som Vauxhall Iron Works til 1907, da ble det Vauxhall Motors. Selskapet bygde sportslige modeller, men etter første verdenskrig ble dette endret.
Mye av deres suksess i de første årene skyldtes L Pomeroy. Han begynte i 1906, i en alder av 22, som assistenttegner. Hele vinteren 1907 tok sjefsdesigner F. W. ferie.
Da ba direktør Kidner unge Pomeroy om å konstruere en motor for løpsbiler for 1908 RAC og Scottish Trial, i juni. Bilene ble så bra at Pomeroy tok over etter Hodges. Hans første design, Y-Type Y1, fikk enorm suksess i 1908-løpene, og gjorde det også bra i bakkeløp – 37 sekunder raskere enn resten; sterk motor og lett bil gjorde susen.
I det hele tatt var det billøp Vauxhall slo gjennom med, senere gikk de over til mer klassiske sedanmodeller, kjent for The Silver Flute, en forsølvet og senere forniklet innpressing i panseret.
Når store storebror GM tok over, ble Vauxhall-modellene en blek skygge, kalt Opel/Vauxhall, her en Cavalier. (Begge fotos: Vauxhall/GM)
GM, og så…
Pomeroy flyttet til USA i 1919, og C. E. King tok over. Til tross for at det var gode biler, var de dyre og flotte modellene som var populære før krigen ikke lenger i skuddet, og Vauxhall slet økonomisk. De trengte en strategisk partner.
Partneren ble GM. I noen år etter 2. verdenskrig bygde Vauxhall fortsatt biler med engelsk luksus, med dyr lakk, kalveskinn og valnøtt i innredningen. Men så sa GMs direktører nei og Vauxhall ble Opel under sitt gamle navn.
I mars 2017 fikk GM avtale med Peugeot/Citroën om kjøp av Vauxhall/Opel. Og i januar 2021 fusjonerte Groupe PSA og Fiat Chrysler og ble til Stellantis. Dette er utvikling…