Vauxhall – en av de eldste

1920px-1947_Vauxhall_14_4691383736
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Vauxhall stammer fra et strøk i London. Fabrikken er en av de eldste i England, og merket ble senere en del av GM/Opel. Det tilhører nå Stellantis; således forgår verdens herlighet…

Bildet øverst: Lenge bygde Vauxhall klassiske engelske biler med tykk lakk, kalveskinn i setene og valnøtt i dashbordet; spesielt var en «sølvfløyte» – en inn-pressing i panseret, The Silver Flute. Far Bekkevold hadde den største modellen – en Vauxhall 14 – i mange år fra 1947 …

Av Stein Bekkevold

Den skotske marineingeniør Alexander Wilson startet maskinselskap ved Themsen i Wandsworth i London-området Vauxhall i 1857. Opprinnelig kalte han det Alex Wilson and Co, deretter Vauxhall Iron Works Ltd fra 1897.

Vauxhall var navnet russiske arbeidere brukte på området da de bygde jernbanestasjon der – voksal på russisk …

Vauxhall Ltd bygde først pumper og marinemotorer. I 1903 laget de sin første bil – som hundre andre på den tiden. Den første Vauxhall var en en-sylinders 5 hk med rorkult, to gir forover og null revers. 70 eksemplarer ble laget før bilen fikk rattstyring og revers i 1904. En overlevende utgave kunne beglos i Science Museum til 1968.

En 1903-modell ble påmeldt London-Brighton i 2018 til publikums store glede….

Luton

For å utvide, flyttet selskapet til Luton i 1905. De fortsatte som Vauxhall Iron Works til 1907, da ble det Vauxhall Motors. Selskapet bygde sportslige modeller, men etter første verdenskrig ble dette endret.

Mye av deres suksess i de første årene skyldtes L Pomeroy. Han begynte i 1906, i en alder av 22, som assistenttegner. Hele vinteren 1907 tok sjefsdesigner F. W. ferie.

Da ba direktør Kidner unge Pomeroy om å konstruere en motor for løpsbiler for 1908 RAC og Scottish Trial, i juni. Bilene ble så bra at Pomeroy tok over etter Hodges. Hans første design, Y-Type Y1, fikk enorm suksess i 1908-løpene, og gjorde det også bra i bakkeløp – 37 sekunder raskere enn resten; sterk motor og lett bil gjorde susen.

I det hele tatt var det billøp Vauxhall slo gjennom med, senere gikk de over til mer klassiske sedanmodeller, kjent for The Silver Flute, en forsølvet og senere forniklet innpressing i panseret.

Når store storebror GM tok over, ble Vauxhall-modellene en blek skygge, kalt Opel/Vauxhall, her en Cavalier. (Begge fotos: Vauxhall/GM)

GM, og så…

Pomeroy flyttet til USA i 1919, og C. E. King tok over. Til tross for at det var gode biler, var de dyre og flotte modellene som var populære før krigen ikke lenger i skuddet, og Vauxhall slet økonomisk. De trengte en strategisk partner.

Partneren ble GM. I noen år etter 2. verdenskrig bygde Vauxhall fortsatt biler med engelsk luksus, med dyr lakk, kalveskinn og valnøtt i innredningen. Men så sa GMs direktører nei og Vauxhall ble Opel under sitt gamle navn.

I mars 2017 fikk GM avtale med Peugeot/Citroën om kjøp av Vauxhall/Opel. Og i januar 2021 fusjonerte Groupe PSA og Fiat Chrysler og ble til Stellantis. Dette er utvikling…

Les også: Hudson – stilig luksus

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com