Volvo – den aller første var av tre

Jakobframe
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Våre naboer har lenge hatt en mye større verkstedindustri enn oss, som stort sett drev med fiske, skog- og landbruk. Og mye av det vi brukte der var svensk, men fiskebåter laget vi selv, med treskrog og hjemmelagd dunkemotor. Og Volvo ble noe helt annet…

Bildet øverst: I bilens barndom var plate-kledd tre-ramme vanlig og det hadde J Smith med seg som kunnskap fra USA. (Alle fotos: Volvo Cars)

Av Stein Bekkevold

Det ble til at Sveriges verkstedindustri også utviklet en bilproduksjon, i takt med at resten av verden ville ha den nye automobilen. Volvo – navnet gjaldt først nye kule- og rullelagre og betyr Jeg ruller – ble et kjent bilmerke etter 1. verdenskrig. Saabs biler kom først i 1947. Mer om det neste gang.

Kule-lager.

Svenska Kullagerfabrikens (SKF) salgssjef Assar Gabrielsson registrerte i 1911 navnet Volvo som varemerke for en ny produktserie. Senere bestemte de seg for å bruke navnet som varemerke for alle rulle- og kulelagre.

Volvos første bil ble altså en kabriolet, med det beskjedne svenske navnet Öppen Vagn 4.

I 1924 ville Gabrielsson og ingeniør Gustav Larson bygge en ekte svensk bil. De skulle være solide saker som tålte landets røffe veier og kalde vær.  AB Volvo ble startet 10. august 1926. Etter et år med forberedelser og håndbygging av ti prototyper, startet de bilproduksjonsdelen av SKF.

Assar Gabrielsson innså fort at biler i Sverige bør ha fast tak for å være helårs; da kom ÖV 4 som lukket variant, like beskjedent døpt P4 – P står for personvogn.

Volvo anser seg som startet i 1927, da den første bilen – en Volvo ÖV 4, rullet ut av fabrikken i Hisingen, Gøteborg. Bare 280 biler ble bygget det året. Motoren ble konstruert av Gustav Larson, og rammeverket av Jan G. Smith, som hadde jobbet i amerikansk bilindustri og kom tilbake i 1924.

En populær modell etter 2 verdenskrig var PV60, en sedan som like gjerne kunne ha vært bygget i USA – se linjene.

Mange av hans originale tegninger for ÖV4 er tatt vare på; bokstavene betyr noe så nøkternt som Öppen Vagn nr 4. Da den første ÖV4 skulle kjøres ut i 1. gir – 13. april 1927 – gikk bilen bakover, den sto i revers for tannhjulene i bakakselen satt feil. Dette forsinket utrullingen, som ble flyttet til 14. april. Dette er det Volvo kaller fødselsdagen.  Og Volvo kom altså til verden som datter av SKF.

Disse to kjenner vi igjen, den første PV 444 og den legendariske Amazon, som var designet av norske Jan Wilsgaard og bygget på PV 444-plattform …

Den første lastebilen, “Serie 1”, kom i januar 1928, og ble stor suksess som vakte oppsikt også utenfor Sverige. I 1930 solgte Volvo 639 biler, eksporten av lastebiler startet like etter; men Volvo ble ikke godt kjent utenfor Sverige før etter andre verdenskrig. Da kom nye modeller på rekke og rad, vi husker jo PV444, Amazon og de andre. Se bildekavalkaden.

Les også: Sånn ble det sportsbiler

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com