Volvo EX30: Digital fra topp til tå

Volvo ex30 1
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Det er allerede slått fast at nye, lille EX30 blir Volvos mest populære modell her i landet i 2024. Alle tegn peker i den retningen, blant annet en 4. plass på registreringsstatistikken i mars måned, med 384 biler og en markedsandel på 3,94 prosent – godt over halvparten av Volvos samlede andel for alle modeller.

Av Frank Williksen

EX30s leveringsstart vil nok bli fulgt av mange sterke måneder fremover, for denne nykommeren har mye som arbeider for seg – ikke minst en pris som virkelig er blitt lagt merke til. Fra 329.900 kroner er denne tilgjengelig. Da får man utstyrsnivået Core – grunnmodellen. Trinnet over er Plus til 359.900 kroner, og øverst troner Ultra til 429.900 kroner. Med den siste får man blant annet også panoramatak og 360 grader kamera med 3D-visning.

Her skjer det meste ved hjelp av den store midtstilte skjermen.

Varierer

Toppmodellen har rekkevidde opptil 476 km, samlet elmotoreffekt 315 kW – eller 428 hk, beregnet tid for AC-hurtiglading 26 minutter (20 – 80 prosent) ved opptil 155 kW, og akselerasjon 0-100 km/t på 5,3 sekunder. Volvo oppgir selv et gjennomsnittsforbruk på 1,71 kWh/mil. Som vanlig bør det tilføyes at ytelsestall er avhengig av forholdene, og kan variere ganske mye – for eksempel fra sommer til vinterforhold.

Med AWD – som min prøvebil Twin Performance Ultra hadde – går rekkevidden litt ned, til 448 km. Forbruket stiger litt, til 1,76 kWh/mil, mens prisen går litt opp – til 463.625 kroner.

Bakhjulsdrift for Core og Plus

Med litt ekstra utstyr påplusset endte prøvebilen på så vidt over 510.000 kroner. Da har man beveget seg opp til et nivå der det begynner å bli mye å velge blant, men lille-Volvoen gjør ikke skam på seg her heller, med ytelser som absolutt er konkurransedyktige.

Alternativene til denne modellen er Core, som byr på 200 kW – 272 hk – effekt, batteri på 51 kWh mot 69 kWh for Plus og Ultra, begge deler brutto. Plus har i utgangspunktet samme motoreffekt som Core. Denne motoren har et dreiemoment på 343 Nm, mot toppmodellens 543 Nm. Både Core og Plus har bakhjulsdrift.

EX30 er ingen stor bil, nope som også er synlig i baksetet.

Volvo tvers igjennom

EX30 er den minste SUV-modellen Volvo noen gang har laget, bare 4,23 m lang. Bredden er gode 1,83 m, og høyden er på behagelig inn- og utstigningsnivå. Designerne har opplagt truffet en nerve med det utvendige utseendet av nyheten, de spenstige salgstallene som nå kommer, bekrefter at dette er en bil mange også kjøper med øyet – den ser rett og slett bra ut.

At det som befinner seg bak det ytre visuelle inntrykket også holder godt nivå, blir mest av alt en bekreftelse på at man har gjort et godt valg. EX30 oppleves absolutt som en Volvo, tvers igjennom. Dette betyr for eksempel tradisjonelt høyt sikkerhetsnivå, både aktivt og passivt, og det betyr en trygg og god kjøreopplevelse, blant annet med en langturkomfort som lover godt.

Suverent førersete

Med sine kompakte ytre mål er denne bilen, ikke uventet, svært letthåndterlig og enkel å smette rundt med også der det er trangt om plassen. Støyskjermingen gir et svært godt inntrykk, og fjæringskomforten er avstemt først og fremst til nettopp komfort. Kjøreopplevelsen er rett og slett meget god.

Siktforholdene fra førerplass er gode, også bakover. Til det siste bidrar også et forbilledlig ryggekamera, og 360 grader dekning byr absolutt på sine manøvreringsmessige fordeler. Volvo følger også opp sine sterke tradisjoner når det gjelder seter, med et suverent førersete. Justeringsmuligheter er det nok av, og med minnefunksjonen er det lett å føle seg hjemme igjen etter at andre har kjørt bilen.

Bagasjerommet er i overkant av forventningene.

Nesten ingen knapper

Plassmessig sier det seg selv at de ytre målene gir sine begrensninger. For å få plass til et bagasjerom på 318 liter, har man vært nødt til å økonomisere med plassen i baksetet. Bredde og høyde er absolutt bra, men beinplassen kniper det fort med, om sjåføren er særlig over 1,80 m.

Blant alle elbiler jeg har prøvekjørt hittil, er dette den jeg opplever som den mest heldigitale av dem. Det betyr for eksempel kun én midtplassert stor skjerm, og null informasjon rett foran føreren. Knapper og brytere finnes omtrent ikke, bortsett fra på rattet.

Intuitiv

Jeg er blant dem som er skeptisk til at det meste av funksjoner skal betjenes fra en skjerm ved berøring. Jeg mener – og har alltid ment – at dette i utgangspunktet er mer distraherende enn fysiske knapper og brytere. Ved skjermbetjening koster det normalt minst et raskt sideblikk for å «treffe» riktig.

Når dette er sagt, skal det i rettferdighetens navn tilføyes at Volvos skjermløsning er svært betjeningsvennlig – og mer intuitiv enn mange andre. Det forhindrer ikke at om jeg fikk velge, ville jeg fortsatt gjerne hatt en liten skjerm foran rattet med i alle fall hastighet og batteritilstand/rekkevidde.

Snakk om minimalisme!

Flere løsninger!

Det heldigitale understrekes også med «nøkkelen», som for prøvebilen var en liten plastdings, ganske lik det man får med mange andre biler. Den store forskjellen er at Volvo-versjonen var totalt uten knapper eller trykkfelter for eksempelvis låsing/åpning, bakluke osv. Fjernt fra å være digitalt innfødt, bør jeg nok snarere klassifisere meg som digital analfabet. Det fikk meg til å fundere: Jo, bilen åpnet seg hver gang jeg nærmet meg og tok i dørhåndtaket. Men, tenkte jeg, hva i huleste gjør jeg den dagen dette ikke funker?

Så kom jeg ingen vei med den innvendingen heller, for det viste seg jo selvsagt at mens reven har to utganger, har Volvo her fire. To av dem er å bruke plastdingsen som en hotellnøkkel mot B-stolpen, den andre rett og slett å bruke appen…

Takk for informasjonen!

Attraktiv pakke

Utover det som er nevnt så langt, hadde prøvebilen et aldeles utmerket Harman Kardon Premium lydsystem, selvsagt trådløs mobillader, USB C-porter både foran og bak, og en imponerende lang liste av førerstøttesystemer.

Når dette legges på toppen av en super kjøreopplevelse med høy komfort, ikke minst lydmessig, og den heftige effekten fra 315 kW – eller altså 428 hk – så blir resultatet en svært attraktiv pakke!

Volvo EX30 Twin Performance Ultra – noen tal:

Motor: To elmotorer, samlet effekt 315 kW (428 hk). Dreiemoment 543 Nm.

Drivverk: Firehjulsdrift. «Alt» av førerstøttesystemer.

Lengde x bredde x høyde: 4,23 x 1,83 x 1,55 m

Akselavstand: 2,65 m

Bakkeklaring: 165 mm

Bagasjerom: 318 l

Tilhengervekt m/brems: 1.600 kg

Egenvekt: 1.960 kg

Tillatt totalvekt: 2.335 kg

Nyttelast: 375 kg

Batteri: 69 kWh brutto, 64 kWh netto

Rekkevidde: Opptil 448 km

Ombordlader: 22 kW

Lading AC: ca. 8 timer

Hurtiglading DC (155 kW) 20 – 80 prosent: 26 minutter

Akselerasjon 0-100km/t: 3,6 sek.

Toppfart: 180 km/t

Forbruk oppgitt: 1,76 kWh/mil

Pris, prøvebil som beskrevet: 511.025 kroner (EX30 fra 329.900 kroner).

Les også: VW ID.3 – el-alderens svar på Golf

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com