Volvo med rimeligere ladbare hybrider av V60 og XC60

The refreshed Volvo XC60 T8 AWD in Osmium Grey metallic
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

–  Volvo satser hardt på elektrifisering og alle våre modeller er nå elektrifiserte. Med introduksjonen av T6-varianten i Norge utvider vi det ladbare hybridtilbudet med et motoralternativ som gir norske kunder lavere innstegspris på en ny Volvo, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

T6 blir tilgjengelig i alle versjoner og utstyrsnivåer av modellene V60 og XC60.

Flere modeller på vei 

Bilene med T6-varianten har en toliters bensinmotor med fire sylindre som trekker forhjulene, og en elektrisk motor som driver bakhjulene. De to motorene yter henholdsvis 253 og 87 hestekrefter, totalt 340 hestekrefter, med et totalt dreiemoment på 480 Nm.

Til sammenligning tilbyr T8-varianten 390 hk og et totalt dreiemoment på 590 Nm. Begge variantene har en batterikapasitet på 11,6 kWh.

Bilene med motoralternativet T6 vil ha en startpris som ligger ca. 30.000 – 50.000 under toppalternativet T8.

XC60 T6 fra 699.900 kroner

Startprisen for en V60 Recharge Plug-in hybrid T6 vil være 579.900,-, mens startprisen for en XC60 Recharge Plug-in hybrid T6 vil være 699 900,-.

Volvo elektrifiserer modellprogrammet i høyt tempo.

Ladbare Recharge-biler 

Volvo ruller nå ut den nye modellporteføljen som heter Recharge. Den består av fabrikkens helelektriske biler og ladbare hybrider. Dette vil si at alle ladbare biler fra Volvo vil hete Recharge supplert med respektive drivlinjebetegnelse. Den ladbare hybriden av XC40 vil dermed hete XC40 Recharge Plug-in Hybrid, mens den helelektriske vil hete XC40 Recharge Pure Electric.

Bare elektrifiserte i 2025 

– I 2025 skal halvparten av det globale bilsalget til Volvo være helelektrisk og resten hybrider. Det kommer flere spennende elbiler og hybridbiler fra Volvo de kommende årene. Dette blir modeller som vil passe det norske markedet godt, sier Trosby.

Volvo Cars har for øvrig analysert 13.450 norske ladbare hybrider for å se hvor mye bilene kjøres på ren elektrisitet. Analysen viser at bilene fungerer som rene elbiler på nesten halvparten av strekningen de kjører.

Les også: Flott Volvo – men den koster over millionen

Mildhybrid for alle

Den nye 48-volts mildhybrid drivlinjen blir tilgjengelig på alle Volvo-modeller fra våren 2020. Mild hybrid ble først introdusert på XC90 og XC60 i fjor, men blir nå tilgjengelig på alle modeller, inkludert XC40 og Cross Country-versjonene av V90 og V60. Med det er alle Volvo-modeller nå elektrifiserte.

– Fremtiden er elektrisk. Med den satsingen vi nå ruller ut, vil vi ha mange modeller godt tilpasset det norske markedet fremover. Dette gjelder uansett om man ønsker en elbil, ladbar hybrid – eller en bil som hovedsakelig drives av en forbrenningsmotor, men som er delelektrifisert og gir lavere forbruk og utslipp, sier Trosby.

S-modellene kun som ladbare hybrider

Volvo vil fremover bare selge S90 og S60 som ladbare hybrider i Norge. Salget av S60 og S90 i Norge har så langt vært opp mot 95 prosent ladbare hybrider. Etterspørselen etter elektrifiserte biler er generelt stor i markedet generelt, og for Volvo spesielt.

– Vi har vært størst på ladbare hybrider i Norge i flere år nå, og nybilsalget vårt har de to siste årene bestått av 65 prosent ladbare hybrider. Med Recharge-satsingen vi nå ruller ut, vil vi ha mange gode alternativer for et marked som i økende grad etterspør elektrifiserte biler, sier Trosby.

Les også: V Volvo V60: Er dette Volvos mest vellykte akkurat nå?

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com