Volvo XC40 – to tonn lynkjapp elbil

Volvo XC40 Recharge,  production in Ghent, Belgium
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Bildet over: Her ser du hvordan karosseriet til den nye XC40 senkes ned på et chassis fylt av elektronikk og batteripakke for noen hundre tusen kroner. (Foto: Volvo)

Nå kommer Volvo XC40 – en 4WD elbil med nærmest hysteriske egenskaper, se her: To 300 kW motorer med til sammen 660 Nm dreiemoment; dette hadde vært i lastebilklassen for bare en generasjon siden.

Av Stein Bekkevold

Bilen bruker 4,9 sekunder fra null til hundre, om du lurer, men du får den ikke opp i mer enn 180 km/t toppfart, for det nekter den å gå med på. Denne begrensningen er et nytt skritt i Volvos sikkerhetstenkning – 180 km/t er nok.

Det rare er at denne superraske maskinen bare har batterikapasitet brutto 78 kWh, men likevel sier fabrikken at den klarer 417 kilometer på en ladning. Og det etter den nyeste målemetoden, altså WLTP. Det kan bli interessant å teste, for redaksjonen.

Du skal kunne lade batteripakken (se bildet øverst) på åtte timer ved hjemmelading. Volvo sier også noe om hva du klarer på en moderne ladestasjon ute på landet. XC40 Recharge Pure Electric kommer med mulighet for AC-lading opptil 11 kW og DC-lading opptil 150 kW. Ved hurtiglading kan batteriet lades til 80 prosent kapasitet på 40 minutter, avhengig av ytre faktorer som lufttemperatur, strømnettet der man lader, type ladekabel o.l.

Volvo XC40 Recharge P8 AWD in Glacier Silver

Bilen er ellers 4,43 m lang og er massiv. Med all elektronikk og batterier veier den 2,2 tonn. La oss håpe at mye av dette er smart plassert stål, slik at bilen klarer seg i dumme kollisjoner – slik bilene fra denne fabrikken alltid gjør.

Utlevering av den nye elbilmodellen til kunder starter rundt månedsskiftet oktober/november, og hos Volvo-importør og forhandlere er man ikke i tvil: Dette blir bestselgeren den nærmeste tiden.

Les også: Volvo med rimeligere ladbare hybrider av V60 og XC60

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com