Enkelte biler kommer mer under huden på deg enn andre. For min del er Volvo XC60 en slik bil. Jeg har ikke noe enkelt og entydig svar på hvorfor – utover at den virker både komplett og veldig riktig; rett og slett førsteklasses.
Så får det heller være at den i disse elektrifiserte tider er politisk ukorrekt. Det sørger politikerne hele tiden for å understreke stadig sterkere, med avgiftssjokk som har sendt XC60-prisen til astronomiske høyder.
Av Frank Williksen
Om du insisterer på å kjøre fossil bil i dag, skal du ha god råd. Selv en volummodell som Toyota Rav4 – som er på vei ut av det norske markedet – har nådd et prisnivå som gjør den til en bil for spesielt interesserte. Toyota har for øvrig nylig lansert en ny og svært attraktiv generasjon Rav4. Men den kommer altså ikke hit …
Over millionen
Volvo XC60, derimot, kan vi fortsatt kjøpe i Norge, selv om dens eneste elektriske alibi er et hybridbatteri som gir en elektrisk rekkevidde på opptil 80 kilometer. På den annen side kan du til gjengjeld kjøre hvor langt du vil uten å bruke mer enn et par minutter på tankfylling sånn cirka hver 800 kilometer.
At det er registrert noe over 300 Volvo XC60 her i landet de fem første månedene i år på tross av priser som starter litt over millionen, sier noe om hvor populær denne førsteklasses modellen faktisk er.
Overflod
I Volvo-rekken er XC60 en mellomstor SUV, et hakk mindre enn flaggskipet XC90/ES90. I tall betyr dette en lengde på 4,71 meter og bredde 1,90 meter. Høyden er 1,65 meter. Akselavstanden er 2,87 meter. Bilen jeg testet var en T8 AWD Ultra Edition Dark. T8 er altså den sterkeste av XC60-hybridene, med en effekt på solide 456 hk, og et maks. dreiemoment på 709 Nm – flatt fra 2500 til 5000 omdreininger; en overflod av trekkraft, med andre ord.
ROMMELIG: Et baksete som leverer glimrende langturkomfort.
Mye penger – mye bil
I tillegg til bilens omfattende standard utstyr hadde testbilen også ekstrautstyr for drøyt 100.000 kroner. Dette inkluderte blant annet superbehagelig luftfjæring, 21-tommers felger og premium anlegg fra Bowers & Wilkins. I et så godt støydempet interiør, kommer jo også godlyden fra et kostbart anlegg virkelig til sin rett! Den andre siden av medaljen er at dette bringer prisen opp til i alt ca. 1.140.000 etter den siste avgiftsøkningen.
Da begynner virkelig XC60 å bli DYR. Om vi går bare fire år tilbake, til 2021, så kostet en XC60 T8 R-design fra 811.000 kroner, så grunnprisen for bilen har altså siden da steget med ca. 225.000 kroner – i alt vesentlig på grunn av avgiftsøkningene …
Mye penger, altså – men XC60 er også mye bil, førsteklasses fra støtfanger til støtfanger .
Premium
Selv om bagasjerommet er av de større, så er det også mer enn nok lengde igjen til å levere meget god innvendig plass i bilen. SUVens gode høyde gir bekvem adkomst til både for- og bakseter, og i baksetet kan man kose seg med svært god beinplass og bra forhold også i bredden. De to ytre plassene i baksetet har dessuten varme og Isofix. Barnesetefeste foran finnes i gulvet på passasjersiden.
Hele interiøret oser premium, med overbevisende finish og høy kvalitet i alle materialvalg.
GJENNOMFØRT: Volvo KAN førerplass, så også i XC60 – velredigert, oversiktlig og funksjonell.
Funker
Førerplassen er, i god Volvo-tradisjon, førsteklasses. Selve førersetet er det få andre som kan måle seg med. Her er det støtte på de riktige stedene, puteforlenger i begge seter foran, og 4-veis elektrisk korsryggstøtte. Førersetet har dessuten minnefunksjon, og el-justeringer som gjør det enkelt å finne «sin» ideelle kjørestilling. I et sete som dette kan man gjøre unna lange etapper med minimal uttretting.
Den stående midtplasserte skjermen og alle øvrige betjeningsorganer er tilrettelagt for optimal førerkontroll – og det funker også i praksis.
Kraftoverskudd
Volvo XC60 T8 har en 4-sylindret bensinmotor på 2,0 liter med turbo og intercooler. Effekten er friske 456 hk, og maks dreiemoment er på nivå med en lett lastebil – 709 Nm. Kreftene formidles via en nydelig 8-trinns automatgirkasse. Hybridløsningen kompletteres med et batteri på 19 kWt, og en elektrisk rekkevidde på 81 km.
Det sier seg selv at dette sparker fra så det monner, noe som bekreftes av akselerasjon fra stillstand til 100 km/t på 4,9 sekunder, helt på elbil-nivå … Dette betyr et heftig kraftoverskudd når man måtte få bruk for det, så det er klart at forbikjøringer krever ingen langtidsplan med denne bilen!
En klype salt
Volvo er ellers lojal mot egne målsettinger, og toppfarten for bilen er dermed 180 km/t, hverken mer eller mindre.
Til fabrikkens opplysninger høres ellers et snittforbruk på 0,1 l/mil, og et tilhørende CO2-utslipp på 23 g/km. Dette er det bare å ta med en klype salt. For å komme engang i nærheten av slike tall, kreves det en ladedisiplin som i mine ører foreløpig er ukjent …
På veien utmerker bilen seg med meget høy kjørekomfort. Det er uten tvil gjort en glimrende jobb med støyisolasjon, i tillegg til den suverene luftfjæringen og de ypperlige setene. Kjøreopplevelsen er slik at man rett og slett leter etter gode påskudd til langturer!
Det meste
Sikkerhet er et hovedpoeng hos Volvo, slik det har vært det lenge. Det er ingen hensikt i noen oppramsing, for det som gjelder og går er på plass, tvil ikke på det – eksempelvis kollisjonsputer på alle bauger og kanter og nakkesleng-beskyttelse på forsetene!
Slik er det også med førerstøttesystemer, som bilen har i rikt monn. Til de viktigste innslagene her, hører for eksempel blindsonesystem med varsling for kryssende trafikk ved rygging, og kollisjonsvarsling for biler som kommer raskt bakfra. Adaptiv cruise kontroll, så klart, varsling for glatt kjørebane og 360 grader kamera – for bare å nevne noe.
Høyt på ønskelisten
Utstyr mangler det ikke ellers heller. Bilen har suverene aktive LED hovedlykter, blendfrie speil inn- og utvendig, el-styrt bakluke, lastenett, el-nedfellbare nakkestøtter bak, head-up display, Bowers & Wilkins lydanlegg, oppvarmede viskerblader og to USB C-uttak foran, for bare å nevne litt.
På min ønskeliste fortjener XC60 en plassering høyt oppe, men det er nok bare å innrømme at de siste årenes galopperende prisutvikling ganske sikkert setter en stopper for den drømmen.
Men en drøm er det så absolutt, både i design, interiør, ytelser og ren kjøreglede!
Volvo XC60 T8 AWD Ultra Edition Dark
Motor: 4-sylindret 2,0 liter bensinmotor med turbo og intercooler, ladbar hybridløsning med 19kWt batteri. Effekt: 456 hk, maks dreiemoment 709 Nm ved 2500- 5000 omdreininger.
Drivverk: Firehjulsdrift, 8 trinns automatgirkasse
Lengde x bredde x høyde: 4,71 x 1,90 x 1,65 m
Akselavstand: 2,87 m
Egenvekt: 2.150 kg
Tillatt totalvekt: 2.660 kg
Tilhengervekt m/brems: 2.250 kg
Bagasjerom: 598 – 1528 l
Batteri: 19 kWt
Ladetid: 3 timer
Toppfart: 180 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t: 4,9 sek
Bensinforbruk: 0,1 l/mil
CO2-utslipp: 23 g/km
Pris: T8 fra 1.036.900 kroner. Prøvebil som beskrevet: Ca. 1.140.000 kroner.