VW ID.4 – Riktig bil for veldig mange

ID 4 1
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Det er noen biler som oppleves som «riktige» fra første øyeblikk. VW ID.4 er en slik bil, der du føler at “alt” stemmer.

Av Frank Williksen

Med «alt» mener jeg summen av viktige egenskaper for brukeren – plass og praktiske løsninger, effekt og ytelser, veiegenskaper og komfort, utstyr og sikkerhet – og pris. Og i dette tilfellet, siden vi snakker om en elbil: Rekkevidde og lading.

Plass

Først litt om størrelse og plassforhold. Med en lengde på drøyt 4,58 m, bredde 1,85 m og høyde 1,64 m, er ID.4 en mellomstor SUV. Plassutnyttelsen er meget god, og bilen virker innvendig større enn ventet. Også bagasjerommet overrasker positivt med sine 543 liter volum, som med baksete nedfelt kan økes til 1.575 liter. Bakseteplassen er generelt god – både bredde, takhøyde og beinplass er absolutt «innafor».

…og slik tar VW ID.4 seg ut sett fra siden.

Førerplass

Arbeidsforholdene for sjåføren er meget bra, om enn litt utradisjonelle. Min opplevelse er en ganske minimalistisk løsning, med et enkelt instrument rett foran sjåføren som viser viktig informasjon som for eksempel fart, fartsgrense, navi og girvalg, mens mye ellers er konsentrert om den store skjermen midt på dashbordet.

Notert på blokka var ellers bra førersete og god sikt.

En førerplass av det minimalistiske slaget møter sjåføren i en VW ID.4, men alt du trenger er på plass.

Ytelsene

Bilen jeg kjørte, var den nye innstegsmodellen ID.4 Pure Performance med City utstyrsnivå. Bilen har en motoreffekt på 125 kW (170 hk), og du skal være bra bortskjemt for å være uenig i at dette er effekt nok. Selvfølgelig får du ikke sportsbilakselerasjon, men jeg påstår glatt at 0-100 km/t på 9 sekunder holder for de fleste. Det samme gjør for øvrig en toppfart på 160 km/t…

Fabrikken oppgir et snittforbruk på ca. 1,69 kWh/mil, noe som faktisk stemte bra med forbruket jeg noterte over noen dagers testing (ca. 1,80 kWh/mil).

På veien

Elbilens høye vekt og lave tyngdepunkt gir et godt grunnlag for stabile, gode kjøreegenskaper. Slik er det også med ID.4 – veiegenskapene gir absolutt en god kjøreopplevelse. Komfort har tydelig prioritet foran sportslighet, og bilen byr på fine langtur-egenskaper, også for baksetepassasjerer. Setene er gode, og det innvendige støynivået er behagelig lavt.

Bakseteplassen “stemmer” også godt, her er det lite å utsette.

Utstyr og sikkerhet

Allerede i grunnutgaven City har bilen bra med utstyr. LED-lykter er på plass, og det samme er automatisk klimaanlegg, 18 tommer attraktive lettmetallfelger og viktige førerassistentsystemer som Front Assist og Lane Assist. Grunnmodellen har også Pre-Crash kollisjonsbeskyttelse, tretthetsvarsling og bremse- og svingassistent for møtende trafikk når kjørebanen krysses.

Det typiske innvendige lyssystemet ID.Light er standard, sammen med navigasjon med 10 tommer infotainmentskjerm, trådløs app-connect, stemmestyring, nøkkelfri start og trafikkskiltgjenkjenning.

Relativt komplett, altså.

Design handler mye om smak og behag. Men trolig synes de fleste at hekken på VW ID.4 tar seg bra ut.

Rekkevidde

Med 52 kWh (netto) batteri, er rekkevidden oppgitt til inntil 343 km (WLTP). I spesifikasjonene for bilen er VW nøye med å presisere at faktisk rekkevidde avviker fra beregnet WLTP «avhengig av kjørestil, hastighet, bruk av komfort- og tilleggsforbrukere, utetemperatur, antall passasjerer/bagasje og topografi. Bra!

På samme måte forklarer man noen viktige detaljer omkring lading – og hvorfor også dette er et tema med tallrike variasjoner, avhengig av diverse ytre faktorer. Oppgitt ladetid (AC 7,2 kW, 0-100 SOC) oppgis i utgangspunktet til 7 t 30 min, mens ladetid DC 110 kW (05-80 prosent) oppgis til beste fall 38 min.

VW ID.4 byr på et voksent bagasjerom.

Det meste stemmer

Som innledningsvis nevnt er ID.4 en av disse bilene som gir et veldig komplett inntrykk allerede ved første gangs bekjentskap – her stemmer det meste.

Førerplassen er meget bra, komforten det samme. Bilen har ikke mange hundre hestekrefter, men går mer enn fort nok, og den byr på rause plassforhold for så vel passasjerer som bagasje.

På rekkevidde er den langt unna de beste, men igjen må man huske at de aller fleste kjørerturer for Ola og Kari Nordmann er lokale – og korte. Og så holder det for de fleste å lade bilen hjemme over natten.

For den som bor i mer kuperte omgivelser med bakker og kneiker kan det nok værelurt å betale litt ekstra for å få firehjulsdrift i stedet for ren bakhjulsdrift.

Min påstand blir likevel at en pris på 359.700 kroner for en ID.4 City Pure Performance er av det klart gunstige slaget for denne bilen.

Les også: VW Touareg R: Ladbart flaggskip med 462 hk

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com