Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Yaris – Toyota-småbilsuksess nå også i SUV-format

TOYOTA_NEW_YARIS_CROSS_FRONT LEFT
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Jeg beklager å måtte si det, men det blir faktisk ikke premie for å gjette at Toyota kommer med en ny bestselger når de neste sommer skal lansere sin SUV-versjon av småbilen Yaris. Bilen er designet og utviklet for Europa, og skal produseres i Frankrike. Planen er et volum på 150.000 biler årlig.

Yaris Cross, som barnet heter, vil ha 3 cm høyere bakkeklaring enn en «vanlig» Yaris. Den får firehjulstrekk og Toyotas nyeste hybridsystem, og plasserer seg i B-segmentet.

116 hk

Bilen kommer med fjerde generasjon av Toyotas fullhybridteknologi. Mer enn en halv million Yaris Hybrid er allerede solgt i Europa siden 2012, så grunnlaget er godt lagt.

Yaris og Yaris Cross er først ute med å benytte Toyotas nyeste hybridsystem. Dette har en ny 1,5 liter 3-sylindret bensinmotor som «hjerte». Motoren har høy termisk virkningsgrad, noe som skal bidra til lavt forbruk og lave CO2-utslipp. Det nye systemet har 116 hk, og med ren forhjulsdrift blir CO2-utslippet under 90 g/km; med AWD-utgaven under 100 g/km. Jeg tilføyer at dette er NEDC-tall, og de er foreløpige. Like foreløpige WLTP-tall viser henholdsvis 120 og 135 g/km.

390 liter

Yaris Cross er en kompakt bil. Utvendig måler den 4,18 m lengde og 1,77 m bredde. Høyden er 1,56 m, og akselavstanden 2.56 m.

Ifølge Toyota, er det lagt stor vekt på at bilen skal være praktisk og fleksibel i bruk. Bak dette ligger blant annet elektrisk bakluke, og ekstra rom under gulvet i bagasjerommet. Her er det også et fleksibelt beltesystem for sikring av last. Med alle seter i bruk, er volumet i bagasjerommet 390 liter. Baksetet er nedfellbart i tre deler, 40:20:40.

Toyota Safety Sense

Firehjulstrekket er av den automatiske typen. Det er et elektrisk system med atskillig lavere vekt enn tilsvarende mekanisk. Under normal kjøring er bilen forhjulsdrevet. Firehjulstrekk slår inn når føreforholdene tilsier dette.

Den nye modellen får Toyota Safety Sense-pakken som inneholder en rekke aktive sikkerhetssystemer og førerassistansesystemer. Målet med dette er å bidra til å unngå mange av de vanlige ulykkestypene ved at føreren varsles tidlig når noe skjer, og ved at bilen bremser og styrer automatisk ved behov.

Les også: Toyota C-HR – 2020-modellen vil friste enda flere

  • Arkiv