Highlander heter den, og den kommer først over nyttår, og da vil mange fatte interesse for den nye store SUVen fra Toyota. Den store 7-seteren er allerede i salg i USA, og i 2021 kommer turen til Europa og Norge.
Her snakker vi firehjulstrekk, 658 liter bagasjerom som kan utvides til over 1.900 liter og fjerde generasjon fullhybridsystem. Vi snakker også 244 hk og CO2-utslipp fra 146 g/km WLTP for bilen, som deler plattform (GA-K) med nye Rav4 Hybrid. SUV-utvalget fra Toyota får dermed nok en modell. Den kommer i tillegg til Rav4, C-HR, Yaris Cross som snart kommer, og selve flaggskipet, Landcruiser.
Godt utstyrt
Med en lengde på 4,95 m er Toyota Highlander en stor bil. Standard hjuldimensjon er 20 tommer med iøynefallende aluminiumsfelger. En praktisk detalj i interiøret, er at andre seterad kan forskyves opptil 18 cm i lengderetningen. Dette vil sikre lett adkomst og god plass også for de to bakerste setene. Flere praktiske oppbevaringsrom er integrert i interiøret, og det er USB-kontakter til både forsetene og andre seterad.
Bilen får et omfattende standardutstyr. Den byr blant annet på 12,3 tommer infotainmentskjerm med navigasjon, Apple CarPlay og Android Auto. I tillegg er det trådløs mobillading, ventilerte forseter og head-up display. Det har også blitt plass til digitalt bakspeil som viser området bak bilen uhindret av last eller passasjerer.
Highlander får 244 hk
Toyotas hybriddrivverk kombinerer en 2,5 liters bensinmotor med elmotorer foran og bak, der motoren bak er utstyrt med AWD-i (All-Wheel Drive-intelligent. Total systemeffekt er 244 hk, og oppgitt forbruk ved blandet kjøring er 0,66 l/mil. Det kan velges mellom fire forskjellige kjøremodus: Eco, Normal, Sport og Trail (terreng).
Nye Highlander Hybrid har også siste utgave av Toyota Safety Sense, som rommer en rekke aktive sikkerhetsteknologier. Dette systemet skal hjelpe til at ulykker unngås – eller at konsekvensene av dem blir redusert. I pakken inngår Pre-kollisjonssytem med aktiv styreinngripen for å unngå kollisjoner, og oppdagelse av syklister på dagtid og fotgjengere både dag og natt. Adaptiv Cruise kontroll med veiskiltassistanse, filholderassistanse, filavviksvarsling og fjernlysautomatikk inngår også.
Priser vil ikke være klare før utpå høsten, og det tas forbehold om mulige justeringer av tekniske data etter at bilen er typegodkjent.