Hyundai Kona EV: Går langt – og gjerne enda lenger

Hyundai Kona el 1
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Hyundai Kona EV er en modell som gjør det skarpt på elbilmarkedet for tiden. Den oppdaterte versjonen av denne bilen kan by på en såpass interessant kombinasjon som 204 hk effekt og 484 km rekkevidde WLTP.

Det morsomme er at bilen gjerne leverer atskillig flere kilometer enn den lover. Da NAF for kort tid siden presenterte sin store rekkeviddetest for elbiler på det norske markedet, kom Kona EV på 3. plass. Den klarte over 580 km før den måtte lades!

Sparebøsse!

Slik var min erfaring med bilen gjennom en ukes prøvekjøring også. Den leverer imponerende på rekkevidde. Dette henger selvsagt sammen med at Hyundai – og Kia – stadig imponerer med energieffektiviteten sin. På min prøvebil var det helt vanlig med et forbruk ned mot 1,20 kWh pr mil. Selv en motorveitur på ca. 140 kilometer (110 km/t-vei) endte ikke høyere enn 1,38 kWh/mil, og da kan uttrykket sparebøsse definitivt forsvares!

Les også: Oppgradert Hyundai Ioniq Electric – smart elbilvalg

Gode veiegenskaper

Jeg skal ikke legge skjul på at 204 hk og 395 Nm også hjelper godt på kjøregleden. Bilen er altså ikke bare gjerrig på energibruken, men kan også være ganske så morsom å kjøre. Elbilens ekstra tyngde og lave tyngdepunkt er selvfølgelig viktige bidrag på det siste punktet. Hyundai Kona EV oppleves nemlig veldig stabil og kjøreglad på veien. Den har kapasitet til å ta godt for seg når veien blir svingete, med gode og forutsigbare kjøreegenskaper.

Ytelsene er bra. 0-100 km/t går på 7,6 sekunder, som er mer enn raskt nok. Kona EV henger definitivt godt med i sin klasse. Toppfarten oppgir Hyundai til 167 km/t, og det holder vel strengt tatt greit for de fleste, det også.

Bilen har fått et førermiljø det går an å trives i, oversiktlig og funksjonelt. Under selve midtkonsollen er det ekstra oppbevaringsplass.

Det går sport i det…

Ved å velge «Sport» modus frisknet bilen dessuten litt ekstra til, men selvsagt går dette noe på bekostning av forbruket.

Det som bremset meg mest av og til, var likevel displayet som avslørte kjørestilen. Her kan man avlese prosentandelen kjøring, fordelt på «Økonomisk», «Normal» og «Aggressiv». Jeg opplevde i alle fall at det var vanskelig å unngå å la det gå sport i det. Med andre ord ble prosentandelen økonomisk kjøring stort sett veldig høy…

Denne er smart – jeg tror de aller fleste fort tar det gå sport i å toppe prosentandel økonomisk kjøring!

C-segment

Størrelsesmessig vil jeg plassere Kona i nedre del av C-segmentet. Lengden er 4,18 m og bredden 1,80. Høyde på 1,56 m kan vel sies å være «SUV light», men er absolutt nok til at inn- og utstigning er komfortabelt.

Bakseteplassen er hakket bedre enn de utvendige målene kan tyde på, men noe hav av plass er det selvfølgelig ikke. Bagasjerom på 332 liter kan utvides til 1.114 l når baksetet felles ned.

Baksetet: Inn- og utstigning er OK, men plassen er ikke mer enn den godt må være, særlig for beina.

Rekkevidden imponerer

Bilen har batteri på 64 kWh. Med oppgradert ombordlader (+ 5.000 kroner) på 11 kW er korteste ladetid 7 t 30 min. På 100 kW hurtiglader oppgis en ladetid på 54 minutter fra 0 til 80 prosent. Tilsvarende på 50 kW er 75 min. Hyundai oppgir et snittforbruk på 1,47 kWh/mil, noe jeg lå til dels godt under de dagene jeg kjørte bilen. Rekkevidden på 484 km WLTP fremstår faktisk som troverdig pluss.

Stor nok for mange

Den meget gode rekkevidden er kanskje Konas største fordel. På plussiden i min bok kommer absolutt også kjøreegenskapene og ytelsene. Bra er dessuten høyde og sikt fra førerplass. Mye utstyr nevner jeg også, typisk for Hyundai.

Selv om den blir for knapp som familiebil, er den stor nok for mange. Prisen starter på 354.900 kroner, men skal du ha med alt opp til og med Premium og skinninteriør, passerer du 420.000 før du er ferdig. Da begynner det å nærme seg et ganske konkurransetøft nivå.

Akseptabelt bagasjerom – ladekabel i egen pose.

Kort om Hyundai Kona EV:

Motor: Elmotor, 204 hk, 395 Nm.

Drivverk: Automatgir, forhjulsdrift.

Lengde x bredde x høyde: 4,18 x 2,80 x 1,56 m

Akselavstand: 2,60 m

Bakkeklaring: 158 mm

Bagasjerom: 332 – 1.114 l

Egenvekt m/fører: 1.760 kg

Tillatt totalvekt: 2.180 kg

Tilhengervekt: Ikke tilgjengelig

Akselerasjon, 0-100 km/t: 7,6 sek.

Toppfart: 167 km/t

Forbruk, blandet kjøring: 1,47 kWh/mil

Batteri: 64 kWh

Pris: Fra kr. 354.900,-

Les også: Hyundai Nexo – flott elbil uten rekkeviddeangst!

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com