Elbilene trenger andre batterier for å få kortere ladetid og økt rekkevidde. Det er stor interesse for de nye typene. De kommer neste år, og er av faststoff-type – med sikrere elektrolytt.
Bildet øverst: Moderne elektriske biler har en enorm batteripakke under karosseriet; til forveksling lik opplegget i Thinks prototyp Model Ox … (Foto: Volvo)
Av Stein Bekkevold
Utviklingen av elbilbatterier er intens, for mange ser de enorme markedsmulighetene for brannsikre batterier som er kjappere å lade. Så nå litt om brannsikkerhet: Hvorfor faststoff? Mest fordi en tilgjengelig form for oksygen/oksid alltid vil være brennbar – en brann er oksidering av et stoff; litiumoksid er et sånt – ett av mange. Om det ikke finnes frie oksider, kan brann vanskelig oppstå. Derfor faststoff – ikke-flytende.
Her noen ferske utviklingstrekk: Alt i 2017 informerte John Goodenough, med-oppfinner av Li-ion-batteriene, at det var mulig å lage et faststoffbatteri (SSB) med glass-elektrolytt og alkalimetall-anode av litium, natrium eller kalium.
Flere er underveis
Senere samme år sa Toyota at de fortsatte det ti år lange Panasonic-samarbeidet som også gjaldt faststoff. På grunn av omfattende forskning og koordinert samarbeid med andre bransjeledere, har Toyota nå flere SSB-patenter.
Derfor meldte andre bilprodusenter seg på – de så at også de måtte utvikle ny teknologi. De havnet kjapt på en økende liste der vi alt fant BMW, Honda, Hyundai, Nissan – og Fisker Inc. Men Fisker ville ha sin egen løsning – den er nå vist – med mål å levere superbiler innen 2020 (!). Dette ble forsinket da de deretter heller ville konkurrere med Tesla Model Y (i 2020).
Andre selskaper, som elektrogiganten NGK, har finpusset kompetanse og produkter for å møte etterspørselen etter keramisk baserte faststoff-batterier. En viktig utvikling så vi i 2018, da Solid Power – utgått fra en forskergruppe ved University of Colorado – fikk 20 millioner dollar i støtte fra Samsung og Hyundai. Pengene skulle brukes til en produksjonslinje for deres nye oppladbare litium-metall–batteri.
Think Ox prototyp fra 2010 så slik ut. Flott forslag. Men Norge ville altså ikke satse på den – en stor, kortsynt dumhet … (Foto: Håkon Aurlien, Norsk Vegmuseum)
VW-satsingen
QuantumScape, enda en faststoffbatteri-produsent – var nå startet av forskere ved Stanford University. De fikk mye PR da VW investerte 100 millioner dollar i deres prosjekt. VW ble nå største aksjeeier sammen med Bill Gates. De ville starte masseproduksjon av egne batterier, så VW satset 200 millioner dollar til, i juni 2020.
Kinesiske Qing Tao startet den første preproduksjons-linjen i 2018, poenget var å levere enheter for noe de kryptisk kalte spesialutstyr og avanserte digitale produkter. Selskapet skal også ha snakket om bilbatterier.
Toyota neste år
I 2022 vil Toyota – hevder de – vise en prototyp-elbil med faststoff, og vil gjerne bli først her. De har jo et visst rykte å forsvare, som verdens første med moderne hybrider (Prius).
Solid Power sier at også de vil komme med faststoff neste år. QuantumScape har planlagt oppstart i andre halvdel av 2024. Fisker sa en gang at deres batterier skulle i produksjon i 2023. Men 26. februar i år sa de at uforutsette problemer gjorde at de dropper faststoff inntil videre….
Les også: Viktig å vite om elbiler