Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Citroën C5 Aircross: Her snakker vi kjempegodt kjøp

Citroën C5 Aircross 1
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Med god plass og en komfort som går utenpå det aller meste ellers i markedet, vurderer jeg Citroën C5 Aircross som et av de beste bilkjøp du kan gjøre for tiden.

Av Frank Williksen

Citroën C5 Aircross er en typisk SUV-modell. Oppskriften er velkjent: Motor foran og forhjulsdrift. Bilen er en ladbar hybrid med bra el-rekkevidde. Med vanlig stikkontakt tar det 4 – 7 timer å lade opp batteriet, men dersom du har 32 A vegglader klarer det seg med 2 timer.

Det er godt med plass både til passasjerer og bagasje, og det skal godt gjøres å klage på bakseteplassen i denne bilen.

I tillegg til forskjellige mindre oppbevaringsrom, sluker bagasjerommet 460 – 600 liter. Variasjonen ligger i at de separate baksetene kan skyves 150 mm i lengderetning, og de kan også legges ned til flatt gulv. Rygglenevinkelen er justerbar også på baksetene.

Bakluken kan selvsagt åpnes med et sveip med foten – praktisk når du kommer med bæreposer i begge hendene.

Stort og brukervennlig bagasjerom, som også har handsfree åpning. Foto: Frank Williksen

Å bruke

Den gode høyden gir veldig bekvem inn- og utstigning, og god utsikt fra alle plasser i bilen. Interiøret holder god standard, alt virker ryddig og godt gjennomført.

Som fører sitter du høyt og ser godt i alle retninger. En høyere og mer oppreist kjørestilling gir erfaringsmessig også mindre uttretting bak rattet. Førerplassen fremstår ellers både velredigert og gjennomtenkt – og førersetet har bra med justeringsmuligheter.

Det digitale instrumentbordet (12,3 tommer) kan tilpasses individuelt avhengig av hvilke informasjoner du prioriterer. En 8-tommers berøringsskjerm gir ytterligere mange muligheter, ikke minst ved oppkobling av Apple CarPlay eller Android Auto.

Det var uvant med en layout basert på firkanter av forskjellig størrelse, men dette er mest av alt en vanesak – poenget er jo at man får den informasjonen man trenger.

C5 Aircross er ellers meget godt utstyrt.

Fin førerplass, der alt man trenger er greit og oversiktlig plassert. Foto: Frank Williksen

Ytelser

Som ladbar hybrid har bilen en systemeffekt på 165 kW (225 hk), og et dreiemoment på 360 Nm. Basis er en 1,6 liter 4-sylindret bensinmotor med 132 kW (180 hk) og en elmotor med 80 kW (110 hk). Dette er et stykke bak de mest effektsterke (og mye dyrere) konkurrentene, men holder i alle fall til å gjøre 0-100 på 8,7 sekunder og en toppfart på 225 km/t. Og stort mer trenger man vel strengt tatt ikke?

Forbruket er oppgitt til 0,14 l/mil ved blandet kjøring, men det er grenser for hvor lang turen kan være for å klare dette snittet. Likevel var erfaringen at C5 Aircross ladbar hybrid var snill med forbruket også på lange turer med 0 el-rekkevidde på skjermen.

Kreftene fordeles til forhjulene av en nydelig 8-trinns automatgirkasse.

Baksetet er ganske flatt, og sidestøtte er det selvsagt ikke all verdens av, men plassen holder godt, både i bredde, høyde og for beina. Foto: Frank Williksen

Å kjøre

Det er tre kjøremodus å velge mellom: Electric, Hybrid og SportTy.

Den fremragende komforten setter en standard andre skal slite med å leve opp til. Dette leveres av et system som har fått navnet Progressive Hydraulic Cushions. Dette er et dempingssystem som virkelig imponerer, for øvrig med god hjelp av den nye Multilink bakakselen.

God hjelp er det ellers å finne i en lang smørbrødliste av førerstøttesystemer – og det hele ga inntrykk av uklanderlig funksjon. I alle fall det jeg fikk prøvd i praksis.

Typisk et design “alle” mener noe om; altså Citroën – på godt og vondt. Noen elsker det, andre mener stikk motsatt. Foto: Frank Williksen

I et nøtteskall

Digre pluss for både den suverene komforten og de gode prisene, her snakker vi virkelig mye bil for pengene! Utmerket alternativ som familiebil, med god innvendig plass og bra bagasjerom. Som ladbar hybrid kan du forvente svært hyggelig bensinforbruk, men forutsetningen er god ladedisiplin. Ladekabelen må med andre ord frem titt og ofte, men denne enkle øvelsen betaler seg altså godt.

Den rette hekken er med på å gi bilen særpreg – og er en fordel for bagasjeplassen. Foto: Frank Williksen

Citroën C5 Aircross SUV

Biltype: SUV, motor foran, forhjulsdrift

Drivlinje: 8 trinns automatgirkasse, full pakke av førerstøttesystemer

Lengde x bredde x høyde: 4,50 x 1,96 x 1,65 (uten takrails) m

Akselavstand: 2,73 m

Bakkeklaring: 230 mm

Tilhengervekt m/brems: 1.300 kg

Egenvekt/tillatt totalvekt: 1.770/2.300 kg

Bagasjerom: 460/600 – 1.510 l

El/Ladbar hybrid:

El rekkevidde: 55 km

Ladetid, ca: 3,6 kW AC ca. 4 timer – 7,4 kW ca. 1 time 45 min.

Batterikapasitet: 13,2 kWh

Akselerasjon, 0-100 km/t: 8,7 sek

Toppfart: 225 km/t

Drivstofforbruk, blandet kjøring: 0,14 – 0,15 l/mil

CO2-utslipp: 32 – 33 g/km

Priser: Fra kr. 399.900,- (Feel). Pris prøvebil (Shine) fra kr. 429.900,-

Les ogå: C3 Aircross: Citroën-særpreget er tilbake

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com