På det norske bilmarkedet skal nesten «alle» ha elbil nå, og slik har det vært de siste årene. Å kjøpe elbil frister! Med fritak for engangsavgift og moms, og med gratis (eller veldig billig) passering av veibommer, er de økonomiske fordelene veldig store. Og det er før vi begynner å regne på hvor mye den enkelte bileieren kan spare på energisiden ved å bruke strøm i stedet for bensin eller diesel.
Kuldeperioden sist vinter satte en støkk i en del ferske elbileiere, som oppdaget at forskjellen på oppgitt rekkevidde og den rekkevidden de selv klarte på kalde dager var svært stor. Andre opplevde at noen av de nye modellene i markedet var plaget av i overkant mange barnesykdommer og små og større problemer.
Fortsatt er elbilen et ganske ferskt fenomen for norske bilkjøpere, og mange er nok litt usikre før man skal kjøpe elbil. Jeg spurte derfor Stein Bekkevold til råds. Han har, som det heter, solid bakgrunn for egne meninger med bilteknisk utdannelse fra Sverige.
Minst 70 kWh
– Hva skal man se etter når man skal kjøpe elbil, Stein?
– Aller først må bilen må ha nok plass til bagasje og fire voksne, dersom det handler om en familie. Den må ha god sikkerhet, noe som lett kan sjekkes med Euro NCAP.
Så er det veldig viktig at du kan klare å komme deg trygt rundt også på kalde dager, og derfor bør bilen ha en batteripakke på ca 70 kWh brutto. Det er bedre og bedre jo nærmere 100 kWh du kommer. 100 kWh på to tonn moderne elbil er 50 kWh/tonn. I en elbil på 1.600 kg bør du nok aller helst ha 50 x 1,6 = 80 kWh brutto. Veier bilen 1.500 kg, bør altså pakken ligge på 75 kWh, sier Stein.
– Hva med strømforbruket?
Elbilforeningens tester
– Bekreftet forbruk ved normal sommerkjøring på norsk landevei bør ikke ligge særlig over 1,3 kWh/mil dersom bilen er mellomstor og lettbygd. Tilsvarende vinterforbruk bør da være ca. 1.5 kWh/mil.
Husk at en stor elbil med flere hundre kW motoreffekt også gir høyt forbruk, vi snakker om 2 kWh/mil eller mer.
Kjører du svært pent, kan du her tyne ut 45 mil rekkevidde, eller litt over dette under gunstige forhold – men dette er med en klype salt. Bare i noen få unntakstilfeller er det prestert bedre enn dette.
For den som vil orientere seg litt i markedet når man vurderer å kjøpe elbil, er det en god idé å gå inn på elbilforeningen.no og sjekke tester og oversikter over dagens og morgendagens modeller. Husk å sjekke vinterdata også!
80 prosent på en halvtime
– Hva med motoreffekten? Mange av dagens elbilmodeller har jo bokstavelig talt hundrevis av hestekrefter?
– Bilen bør nok ikke ha mindre enn 100 kW motoreffekt. Dette tilsvarer altså 136 FORBUDTE hestekrefter (motsatt er 100 hk = 74 kW), så her bør alle snarest bli vant til å bruke kilowatt – kW – som uttrykk for effekt. Dreiemoment over 200 Nm er fint, og 300 Nm er enda bedre.
– Lading er et punkt som også har gitt enkelte negative overraskelser. Hva kan du si om dette?
– Her er det viktig å passe på at SOC/tid (SOC: State of Charge) er gunstig. Da bør du oppnå 80% batteriopplading på en halv time eller mindre. Dette kan du presse bilforhandler eller importør på.
– Hva skal laderen levere?
Ekstern lading kan bli dyrt
– Dette bør ikke være særlig under 80 kW opp til halvt ladet batteri. Mna bør sjekke oppgitt kuldefølsomhet, og glem ikke at Forvarming MÅ til.
Svært viktig er det å investere i en skikkelig hjemmelader, ellers må bilen stå der og lade og lade i 20 timer eller mer. Anskaff proff kabel type 2, dersom en slik kabel ikke følger med bilen.
For elbilkjøpere som bor i borettslag, er lader noe man må ta opp med styret om.
– Det hender at man må lade eksternt underveis. Noe å ha i tankene her også?
– Bruk av eksterne hurtigladere kan bety temmelig høy strømpris, slik at energikostnaden fort kan bli like høy som for fossil drift med bensin eller diesel. Om du er på tur er det lurt å lade opp til 60% dersom dette holder helt hjem. Dette må man regne seg frem til, bruk forbrukstallet 1,5 kWh/mil. Øk dette dersom det er kaldere enn minus 5 grader.
Stadig flere alternativer
– Utvalget av elbiler begynner å bli bedre. Men hva skal man egentlig velge når man skal kjøpe elbil?
– Noen små biler som er verdt å titte på, er Opel Corsa-e, Peugeot e-208, BMW i3, Renault Zoe, Honda e og Mini Cooper SE. Igjen kan det være lurt å sjekke hva elbilforeningens tester viser.
Det siste gjelder også om det er familiebil som er målet. Her er nye Skoda Enyaq iV80 en aktuell bil å ta utgangspunkt i, men det er mange alternativer også her.
Litt mindre modeller i denne kategorien er Nissan Leaf, Peugeot e-2008, Citroën DS 3 Crossback e-tense, Hyundai Kona, Kia e-Niro eller VW ID.3. For Audi-, Mercedes-, BMW- eller Volvo-fans er det også mange nye el-varianter å se nærmere på.
Behovet avgjør – til syvende og sist
– Hva blir til syvende og sist avgjørende for valget?
– Behovet, veldig kort sagt. Hvor skal du kjøre, hvor ofte – og må du egentlig kjøre? Og hva må du ha med deg i bilen; må du ha en stor Tesla – eller holder det med en mellomstor modell som Nissan Leaf?
Allerede nå finner du noen store modeller og mange mindre – og noen veldig små, alt fra Audi e-tron 50 og 55 quattro via BMW i3 og Hyundai IONIQ til tassen Honda e, og større biler fra Mercedes og Jaguar. Ford er straks leveringsklare på sin spennende Mustang Mach-e, og noter bak øret Hyundai spennende nye Ioniq 5, som dukker opp utpå våren.
Nissan gjorde ellers noe smart med nye Leaf. De lanserte den med to batteripakker: en normal på 40 kWh, og en litt mer «norsk» på 62.
Norske svingete og bakkete vinterveier er en prøvelse for alt under 60 kWh. Så når du tenker elbil bør du først sjekke punktene vi nå har vært innom, sier Stein Bekkevold, og henviser til slutt til en fersk oversikt der Euro NCAP (GreenNcap) nylig – i februar 2021 – gransket tilbudet av hybrider og en hydrogenbil for totalutslipp.
– Der viser det seg at de «grønne» ikke alltid er så grønne. Best er Hyundai NEXO (hydrogen) og VW ID.3 med 5 stjerner, og Toyota Prius med 4. Tre modeller får 3 ½ – Kia Niro, Skoda Octavia og Toyota Yaris, og noen får tre – Audi A3, Citroën C3, Seat Leon, Skoda Fabia og VW Golf. Resten svever rundt 2-tallet. Gjennomgangen er finansiert av EU-prosjektet Green Vehicle Index, forteller han.
Les også: Ny plattform for smarte elbiler fra Hyundai og Kia