Dunlop? Slik ble det gummihjul

1280px-1956_Continental_Mark_II_-_midnight_blue_-_fvr
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Vi har alltid hørt at det var dyrlege Dunlop som oppfant gummidekket. Var det han? Men hvem oppfant hjulet?

Bildet øverst: Ford Lincoln, den første med radialdekk i USA. (Foto: Ford)

Av Stein Bekkevold

Myten hevder jo at Dunlop oppfant gummihjulet. Her er noen kalde fakta, men først: Hvem oppfant hjulet? Det kan jo ha vært skiver av trestammer de brukte for å flytte steinblokker fra steinbrudd til monumenter som Stonehenge.

Og så fant stammens smarting ut at det gikk an å hugge skiver av stokken og vips -de hadde hjul … Like sannsynlig er det vel at flittige pottemakerjenter ble lei av å tukle sammen leire – og så at en dreieskive var lurere.

Sånn sett er hjulet sikkert 4000 år eldre enn gummidingsen vi setter utenpå felgen (hjulet) og kaller dekk – noe som dekker. De tidligste slike var bånd av lær, så jern (senere stål) montert på trehjul for kjerrer og vogner. En øvet hjulmaker fikk det heldekkende stålbåndet til å utvide seg i en esse, plasserte det på hjulet og kjølte det med vann, så båndet trakk seg sammen og ble presset inn på hjulet.

Slik holdt vi på i hundrevis av år. Så ble det gummihjul, men først måtte Goodyear finne opp vulkaniseringen: han herdet klissete rågummi med kokende svovel.

Dyrlege Dunlop på sine gummihjul, en patent-tilsnikelse … (Foto: Dunlop Ltd)

Patent

Det første patentet for et pneumatisk dekk (luftfylt) kom alt i 1847, søkt av den skotske oppfinneren R. W. Thomson. Det kom i aldri i produksjon.

Det første praktiske dekket kom 40 år senere (!) – i 1888 i Belfast. Og DET var laget av skotskfødte J. B. Dunlop, rik eier av en av Irlands mest lønnsomme dyreklinikker. Dekket var et forsøk på å hjelpe den 10 år gamle sønnen Johnnie som skranglet rundt på trehjulssykkelen på brolagte gater og fortau.

Familielegen het dr. Fagan og hadde foreslått sykling som fysisk fostring. Fagan deltok i å utvikle dekkene. Hverken han eller Dunlop skal ha kjent til Thomsons gamle patent.

Syklist W. Hume demonstrerte Dunlops dekk i 1889, og vant verdens første løp på gummi i Irland og så i England. I september året etter ble Dunlop gjort oppmerksom på det tidligere patentet, men holdt dette for seg selv.

Vulkanisering

I 1892 ble Dunlops patent erklært ugyldig på grunn Thomsons gamle patent! Thomsons dekk var patentert i London 1845, Paris 1846 og USA 1847. Dunlop ble kreditert for «å innse at gummi tåler det å arbeide som dekk og beholder sin motstandskraft» …

De ansatte ingeniør C. K. Welch og skaffet seg visse rettigheter og andre patenter som ga en viss beskyttelse til firma Pneumatic Tires. Selskapet ble så til Dunlop Rubber og Dunlop Tyres. Utviklingen var basert på utallige tekniske fremskritt, som vulkanisering av naturgummi og en felgform som holdt dekket sideveis på plass.

Treg dekkindustri

Syntetisk gummi ble oppfunnet hos Bayer på 1920-tallet. Og i 1946 kom franske Michelin med radialdekk. Michelin hadde eid Citroën siden 1934, og kunne raskt lansere de nye dekkene. På grunn av overlegne kjøreegenskaper og bedre drivstofføkonomi, økte bruken raskt over hele Europa og Asia.

USA holdt fast på de utdaterte diagonaldekkene helt til Ford tok i bruk radialdekk tidlig på 1970-tallet, etter en tung artikkel i Consumer Report i 1968. USAs trege dekkindustri mistet marked til japanske og europeiske produsenter, som pronto kjøpte ut amerikanske selskaper.

Les også: Pigg – eller ikke?

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com