Enyaq iV – el-SUV fra Skoda med stort suksess-potensial

80ea0c9b-d9d2-457c-9678-6ea6353dbb9d
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Når Skoda lanserer sin første elektriske familie-SUV Enyaq iV senere i år, er jeg rimelig sikker på at tsjekkerne tar et nytt steg på suksess-stigen. Etter å ha hevdet seg bemerkelsesverdig sterkt med fossile modeller i et elektrisk hav, skal de nå ta for seg i el-markedet også. Bli ikke overrasket om denne melder seg på helt i toppen av salgsstatistikken!

Les også: Skoda Octavia – ladbar hybrid skal videreføre suksessen

Henger på 1.200 kg

Listen over forhånds-reservasjoner er allerede lang.

Skoda Enyaq iV har suksess-potensial så det holder. Bilen blir tilgjengelig med firehjulsdrift eller bakhjulsdrift, og den er svært rommelig. Dette bekrefter en lengde på 4,65 m og en bredde på 1,88 m. Enda viktigere tall er bagasjerom på 585 liter, og hengervekt opptil 1.200 kg.

Her blir det mulighet for hengerfeste – og 1.200 kg på kroken.

Opptil 500 km

Bilen får tre batteristørrelser med fem ulike kraftpakker, og den kan ta hurtiglading opptil 125 kW. Da lades batteriet fra 10 til 80 prosent på 40 minutter (gitt at forholdene tillater dette). Med egen veggboks hjemme på 11 kW, er batteriet fulladet på 6 – 8 timer.

Enyaq kommer i versjonene iV 50, iV 60, iV 80, iV 80X og iVvRS. Grunnversjonen iV 50 byr på 55 kWh batteri, 148 hk, bakhjulsdrift og rekkevidde 340 km WLTP.

Neste trinn på stigen er iV 60 med 62 kWh batteri og rekkevidde 390 km WLTP.

Lengst av alle går iV 80. Den har det største batteriet på 82 kWh, bakhjulsdrift, effekt på 204 hk og rekkevidde opptil 500 km WLTP.

0-100: 6,2 sekunder

iV80X har også 82 kWh batteri, men bakhjulsdriften er erstattet med firehjulsdrift, effekten er øket til 265 hk. Rekkevidde: Opptil 460 km WLTP.

Toppmodellen er iVvRS. Her får man hele 306 hk å leke med (to motorer), firehjulsdrift og 0-100 km/t på bare 6,2 sekunder. Batteri på 82 kWh gir rekkevidde opptil 460 km WLTP.

Selv om de utvendige målene er noe mindre, kan Enyaq måle seg med Kodiaq i innvendig plass. Dette skyldes MEB-plattformens struktur, og en akselavstand på 2.765 mm.

Kraftig tildekket foreløpig, men vi aner jo at man vil ende ganske nær den opprinnelige konseptstudien.

Fortsatt «clever»

Skodas ry for praktiske løsninger blir det lovet skal holdes ved like også i Enyaq. Utstyrsmessig ser det heller ikke ut til at modellen skal henge det minste etter sine fossile fettere.

At bilen ser ut til å få et design som vekker oppsikt, gjør heller ikke saken verre.

Etter planen starter produksjonen av den nye el-SUVen i Mlada Boleslav mot slutten av året, med lansering og salgsstart i god tid før dette.

– Selv om verden har stoppet opp en stund nå, ser det heldigvis ikke ut til at dette har påvirket fremdriften nevneverdig. Vi gleder oss veldig til å vise frem denne bilen til kundene våre, sier en fornøyd Thomas Meiner, direktør for Skoda Norge i Harald A. Møller.

Les også: Skoda Octavia RS – Abt-raffinert og løftet til 290 hk

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com