Lekkert – og hissig som bare h…..
Hvordan lyder det med en Skoda Octavia stasjonsvogn med 290 hk? Og med et dreiemoment som drar skinnet av de fleste kjente pølser? Da har du sjansen nå. ABT i Kempten nær grensa mot Østerrike har nettopp tatt med denne i en imponerende modellpalett. ABT har spesialisert seg på opptrimmede og ekstra forfinede VAG-modeller. De fleste er Audi, men det er også en del Volkswagen og, altså, Skoda.
Les også: Skoda med tøffere Karoq-modell
Jeg har selv besøkt ABT i deres moderne anlegg langt sør i Tyskland. Her råder ingen tilfeldigheter – verken teknisk/teknologisk eller på andre områder. Firmaet har lange tradisjoner på tuning og styling, og er med i teten blant Tysklands nesten talløse tuningspesialister.
Det er ingen mangel på lekre hjul.
RS er blitt enda mer RS
Nå har man altså kastet øynene på det som for tiden er den klart mest solgte fossile bilmodellen her i landet, Skoda Octavia. Og selvsagt er det verstingen RS man har lagt under kniven, eller snarere under kretskortet og skiftenøkkelen.
Resultatet er at det som var 245 hk nå har blitt til 290 hk. Et dreiemoment som allerede var såpass bra som 370 Nm, har vokst til solide 410 Nm.
Gjør seg bra i hvitt også, eller hva?
Skoda Octavia: Sterkere diesel også
ABT tilbyr for øvrig også ekstra kraft for bensinutgavene 1,4 TSI og 1,8 TSI, eller – om du foretrekker diesel – 2,0 TDI. Også for diesel-fans har ABT gitt toppmodellen et ekstra løft. Her får nå Skoda Octavia RS TDI med 184 hk en effektøkning til 210 hk, med et dreiemoment på hele 420 Nm.
Enda mer kjøreglede
Den populære stasjonsvognen får i tillegg ABT-modifiserte oppheng og fjærer. Dette innebærer at bilen senkes med 25 mm foran og 30 mm bak. ABT Sport stabilisatorstag plusses også på for både sedan og stasjonsvogn.
Alle disse komponentene er med på å gjøre kjørekarakteristikken mer sportslig og øke kjøregleden betydelig.
Av hjul tilbyr ABT en rekke alternativer for Skoda Octavia, hovedsakelig sorte eller matt sorte lettmetallfelger på 18, 19 eller – for topp modellen – 20 tommer.
Skiltplaten og et lite emblem på hekken. Her skrytes det ikke unødig!
Les også: ABT-foredling – 500 hk i en RS3 gjør STERKT inntrykk