Fortsatt noen som husker Standard Vanguard?

Standard_Vanguard_Phase_IA_1952_front2
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Vi i den eldre og adstadige garde husker ymse engelske biler som kom til landet etter 2. verdenskrig, i rasjoneringens ånd. Standard Vanguard var en av dem, sammen med varianter av Austin og Humber og Singer og Rover og de. Og SOM de rustet …

Av Stein Bekkevold

Standard begynte kanskje som sykkelfabrikk de også, som alle andre bil-pionérer? Nei, de startet med bensinmotorer. I 1903. De ble startet i Coventry av R. W. Maudslay.

I mange år produserte de Ferguson TE20-traktorer med Vanguard-motoren. Alle Standards traktoreiendeler ble så solgt til Massey Ferguson, i 1959.

Standard kjøpte Triumph i 1945, i 1959 døpte de seg om til Standard-Triumph Int. og satte merkenavnet Triumph på alle modeller. Et nytt datterselskap tok navnet The Standard Motor Co Ltd og tok over alt.

Forhistorien

var at Henry Maudsley i 1902 sluttet seg til sin fetter C. C. Maudslay i Maudslay Motor Co for å lage marine forbrenningsmotorer. Marinemotorene solgte ikke særlig godt, så i 1902 laget de sin første motor for bil. Den ble satt på et kjededrevet chassis.

Denne tresylinders motoren, utviklet av ingeniør A. Craig, var en avansert enhet med overliggende kamaksel og trykksmøring. R. W. Maudslay innså det store potensialet til «den hesteløse vognen», og brukte en gave på £ 3000 fra Sir John Wolfe-Barry, forlot selskapet, og ble motorprodusent for egen regning.

Hans Standard Motor Company ble registrert 2. mars 1903, og han startet sin lille fabrikk i en to-etasjes bygning i Much Park Street i Coventry.

Etter å ha sjekket andre motorer, ansatte han syv personer til å bygge den første bilen, med hans egen ensylinders motor med tretrinns girkasse og akseldrift på bakhjulene!

I desember 1903 var det bygget tre biler, og arbeidsstyrken var økt til tjuefem. Den økte arbeidsstyrken bygget så en bil hver tredje uke i løpet av 1904.

Rover – forloren luksus

3 pund i uken

Den første modellen ble snart erstattet av en tosylinders versjon, som raskt ble etterfulgt av tre- og firesylindrede modeller. Selv de aller første bilene kunne skryte av akseldrift i motsetning til kjeder, og motorene var avanserte for sin tid.

I tillegg til å levere komplette chassis, solgte de motorer til andre biler, om eieren ønsket mer kraft. En av flere grunner til navnet stammet fra en diskusjon mellom Maudslay og Craig, der Craig foreslo endringer for å senke kostnadene, noe Maudslay avviste, og sa at han var fast bestemt på å opprettholde best mulig «standard».

På slutten av 1906 skaffet de større lokaler, og produksjonen ble konsentrert om 6-sylindrede modeller. Deres 16/20 h.p. tourer ble priset til £ 450. Da tjente at en konstruktør 3 pund i uken ….

Humber

Standard Vanguard

I 1911 var utvalget av modeller omfattende, og 8 HK ble produsert i stort antall. I 1912 ble mye av aksjene solgt til C. J. Band og S. Bettmann, som eide Triumph Motor Cycle Co – som ble Triumph Motor Co.

Samme år kom det første nyttekjøretøyet, og den 4-sylindrede “S” ble introdusert til prisen £ 195, den første i storskala produksjon. 1600 ble produsert før 1. verdenskrig.

I 1914 ble Standard et offentlig selskap. Så kom altså 1. verdenskrig, og da bygde de jagerfly for RAF! I mellomkrigsårene var det «saloon» som var tingen, og da lagde Standard modellen Swallow som ble en gedigen suksess.

Så ville Tyskland krige igjen og da lisensbygde fabrikken kampflyet de Havilland Mosquito – limt av balsa og bjørk. Så stablet England seg på beina nok en gang, og da var det Standard Vanguard som gjaldt. Senere kom også en Ensign (og en Pennant) og så var det slutt.

Sorry.

Bildene er fra The Standard Archives.

Les også: Triumph – først var det sykler

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com