Også Triumph startet med sykler, for på 1880-tallet var tohjulingen en nymotens ting alle ville ha. Og så ble det biler.
Bildene er fra The Triumph Archives. Den svarte er en Mayflower med sære linjer a la Rolls, den åpne grønne er en TR6 og den andre åpne er den vellykkede TR2/3.
Av Stein Bekkevold
The Triumph Motor Co var et britisk bil- og motorprodusentfirma på 1800- og 1900-tallet.Merket startet i 1885, da S. Bettmann fra Nürnberg(!) startet S. Bettmann & Co. for å importere sykler og selge dem under sitt handelsnavn – i London.
Handelsnavnet ble “Triumph” året etter, og i 1887 fikk han en partner, M. Schulte, også han tysk. I 1889 begynte de å bygge egne sykler i det raskt voksende industriområdet Coventry. Da skulle jo alle ha sykkel, og +200 selskap lagde slike rundt i Europa.
Sykkelen ble fortsatt gjenstand for omfattende patentering, og først i 1896 forelå den omtrent slik den ser ut i dag, litt senere enn de første bilene …
Leyland
Og så kom Benz, Daimler og Ford med sine spartanske motorvogner, tett fulgt av femti andre; den første egentlige bilen med fire hjul og ratt var Daimlers.
Triumph produserte sin første i 1923, etter å ha kjøpt Dawson Car Co i 1921. Lea-Francis tegner den, og de kalte den 10/20. I 1927 kom Super 7 – og så var de i gang.
På 1930-tallet gikk selskapet for fullt til bråstoppen i 1939, da konkurs truet. Da krigen gikk mot slutten, ble de kjøpt av Standard Motor Co, og hadde ikke noe spesielt godt rykte før TR2 kom. Og så kom Leyland Motors inn i bildet.
Trist
Resten av historien sammenfaller med den triste utviklingen i engelsk bilindustri, en saga som burde inn i økonomistudenters lærebøker som eksempel på dårlig statlig styring: Triumph ble spist av Leyland Motors i 1960, og ble slukt av konglomeratet British Leyland (BL) i 1968, der de ble sugd inn i deres «spesialdivisjon» sammen med Rover og Jaguar.
Triumph ble bygget til 1984, da merket ble pensjonert, og fortsatte sovende i etterfølgeren Rover Group. Rettighetene til Triumph eies nå av BMW, som jo kjøpte Rover Group i 1994. Standard-Triumph var kjøpt av Leyland Motors Ltd. i desember 1960.
I 1967 kjøpte Leyland Rover, og i 1968 fusjonerte Leyland med British Motor Holdings – summen av British Motor Corp og Jaguar to år tidligere.
Kjære vene …
Dyrt
Triumph satte i 1960 opp et enormt monteringsanlegg ved Liverpool, og økte kapasiteten til 100 000 biler per år. Men det ble bare bygget 30 000 fordi anlegget aldri kom i full produksjon. Det ble nå brukt til montering.
Og selv om ingeniørene i Triumph stadig kom med nye gjennombrudd holdt ideene ikke mål; noen påfunn fra epoken var direkte upålitelige, spesielt 2,5 literen med Lucas innsprøytning; i Australia gjorde varmen at bensin i drivstoffpumpen fordampet, med hyppige driftsfeil. Og selv om systemet hadde gjort det fint i konkurranser, hadde det ingen justering av blandingen i høyder over 1000 meter over havet. I det hele tatt …