Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Hvorfor ikke Think Ox?

image0
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Det er surt å tenke på at mens verden nå higer etter elbiler, sto den store, lekre norske Think Ox i 2012 klar til å slå igjennom. Men pengene manglet selv om Norge satt med oljemilliarder under sin brede bak.

Bildet øverst: Think Ox var godt forut for sin tid, bilen skulle bli en stor, elektrisk fire-femseter med god plass og gode ytelser. Så tok pengene slutt, i styrtrike olje-Norge. Forstå det den som kan. (Foto: Håkon Aurlien, Norsk Vegmuseum)

Av Stein Bekkevold

Bare se på bildet av designstudien Think Ox – du kan også se den i det flotte bilmuseet nord for Lillehammer. Bilen er rett og slett nydelig. Teknisk sett ville den også ha blitt i toppklasse, særlig med nye generasjoner batterier og elektronikk – og moderne elektrisk motor. Men nei da, kortsynt norsk industri og fraværende politikere var blinde for dette norske elbil-eventyret.

Hva var Think-fenomenet?

Hvem sto bak? Vi rekapitulerer: Bilselskapet ble grunnlagt i januar 1991 i Bærum, som Pivco (Personal Independent Vehicle Company). Forhistorien var at Bakelittfabrikken i Aurskog-Høland (fra 1946) ville utvide sortimentet fra Pioner-joller og treningsammunisjon (rød-fis) til enda mer avanserte saker i plast.

En liten, elektrisk by-bil med to seter og bagasjerom kom fort inn i bildet. Større doning fantes det ikke batterier for. Til da hadde elbiler gått på altfor tunge blybatterier, og hadde svært kort rekkevidde.

Jan-Otto Ringdal (gründersønn og styreleder) og Svein Kallum (daglig leder) hadde hatt mange baller i luften og jobbet målrettet mot nye forretningsområder. Flere av prosjektene var støttet via Statens Nærings- og Distriktsutviklingsfond (SND)*. Men dette holdt altså ikke, i lengden.

Think var en typisk by-bil med et NiCd-batteri som ga beskjeden rekkevidde. Dels hadde fabrikken konkrete planer om en fireseter med nytt batteri (LiIon), dels ville de altså lage den store, flotte Think Ox. (Foto: PIVCO)

Bøtteplast

Bilutviklingen fortsatte: Den første praktiske prototypen, PIV 2, ble som de senere – bygget rundt et chassis av aluminium med et karosseri av polyetylen termoplast, rotasjonsstøpt i ett stykke i fabrikkens egen patenterte støpe-maskin.

Chassiset kom fra Hydro Aluminiums bilteknikk-avdeling i Tønder i Danmark. Dette var visstnok også en av årsakene til at Ford senere kjøpte 51 prosent av aksjene. Mange husker nok at 10 av 15 PIVCO-prototyper ble bygget for OL på Lillehammer i 1994.

Batteriet – de beste som da kunne skaffes – var nikkel-kadmium (NiCd), og drev en trefaset vekselstrøms induksjons-motor via forhjulene.

PIV2 ble etterfulgt av PIV3, City Bee (Citi i USA), den kom i 1995. 120 av disse ble produsert, 40 var med i The San Francisco Bay Area Station Car Demonstration Project fra 1995 til 1998.

Basert på erfaringene fortsatte Pivco å utvikle sin første ekte produksjonsmodell, PIV4, den som senere ble kalt TH!NK, nå med Lotus Cars som konsulenter.

Det grunnleggende konseptet ble beholdt, men taket var nå av ABS-plast, og understellet av stål (!). Men bilen var og ble en toseter med beskjeden rekkevidde, batteriteknikken ble fort gammeldags fordi litium-ion banket på døren, markedet gikk lei og pengene forsvant.

Var mulig

Men mulighetene hadde vært der: Fra begynnelsen av 2011 var Th!Nk en av bare fem kollisjonstestede, masseproduserte og motorvei-sertifiserte elektriske biler i verden, sammen med Tesla Roadster (2008), Mitsubishi i-MiEV, Nissan Leaf og Smart ED.

Th!Nk City ble solgt i Norge, Nederland, Spania, Frankrike, Østerrike, Sveits, Finland, Storbritannia og USA. I oktober 2010 var totalt 2500 enheter bygget.

Og tenk: Norge var det ledende markedet med 1120 enheter registrert gjennom september 2013. Snakk om forspilte muligheter! I dag bygger jo flere og flere seriøse fabrikker sine egne elbil-modeller og ærlig talt går vel Super-Think (Ox)** utenpå mange av disse.

En av ideene bak den var at mens den vanlige Think var en OK by-bil skulle Ox få ytelser som gjorde den langt mer allround. Det er ikke fjernt å anta at gründersønn Jan-Otto Ringdal den dag i dag plages med denne triste utviklingen.

Det var jo på hengende hår at dette skulle bli en super-suksess, fra landet med aluminium fra fossekraft og plast fra oljefeltene. Sånn går det når investorenes fantasiløshet og manglede vyer får råde. Det hadde til og med gått an å spytte inn en god milliard fra oljefondet – med trygg tilbakebetaling, for i dag selges det elbiler over en lav sko, og Europa følger etter Norge for fulle mugger.

 

*Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND) ble opprettet 1. januar 1993 ved sammenslåing av Distriktenes utbyggingsfond, Industribanken, Industrifondet og Småbedriftsfondet. Etter hvert gikk også Statens lånekasse for aviser, Statens Fiskarbankog Statens Landbruksbank inn i fondet. Fra og med 2004 har SND vært en del av Innovasjon Norge.

 

**Mer om Ox: Den nye konseptbilen fra Pivco/Think var svært innovativ, og hadde en rekke av de utviklingstrekkene som vi nå ser i mange større elbiler: Batteriene lå sentralt i to egne rom nederst i karosseriet. Du kunne velge mellom to typer: Zebra Sodium hadde en på den tiden ganske høy energitetthet, og ga lang rekkevidde uavhengig av utetemperatur.

Det var et såkalt varmt batteri som jobbet best ved 270 – 350 grader. Det virket svært godt i veldig varmt og veldig kaldt klima. Den andre typen var en tidlig variant av Li-Ion – et litium-system fra A123 eller Enerdel. Begge fungerte best ved omgivelsestemperaturer. Utviklerne sa at Ox ikke trengte stå på opplading når den ikke var i bruk; helt moderne tenking altså.

Bortsett fra femseters versjonen, kunne plattformen også brukes til en MPV/SUV-versjon, som taxi, og for en Coupe-versjon med økt ytelse. Opplading kunne skje via 230V/16A europeisk stikkontakt, med litiumbatterier ville det ta mindre enn en time å lade opp til 80 prosent. Snakk om å være sannspådde! Alt dette gjør jo konkursen enda mer tragisk.

Les også: Når den er oppbrukt – hvor blir det av bilen?

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com